ITPP2/443-258/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-258/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka dokonuje sprzedaży towarów do Anglii w ramach wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów. Towary przewożone są przez niemiecką firmę transportową i składowane są w magazynach tej firmy na terenie Niemiec. Firma transportowa awizuje nabywcę angielskiego o przyjęciu towarów do swoich magazynów, po czym odbiorca angielski dokonuje odbioru towarów z magazynów firmy transportowej z Niemiec. Przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Spółka posiada następujące dokumenty potwierdzające dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

1.

Potwierdzenie nadania kontrahentowi numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

2.

Oświadczenie odbiorcy angielskiego o zawarciu umowy z firmą transportową na odbiór, przewóz i magazynowanie towarów na terenie Niemiec.

3.

Zamówienie odbiorcy angielskiego ze wskazaniem dostarczenia towarów na teren Niemiec.

4.

Fakturę sprzedaży (kopię) wystawioną na odbiorcę angielskiego.

5.

Potwierdzenie odbioru towaru na fakturze, specyfikacji i CMR przez niemiecką firmę transportową.

6.

Dokumenty potwierdzające zapłatę za dostarczony towar przez odbiorcę angielskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. dokumenty są wystarczające do zastosowania preferencyjnej stawki 0%.

Zdaniem Spółki w świetle art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług oraz posiadanych dokumentów potwierdzających wywóz towarów do Anglii uzasadnienie znajduje zastosowanie stawki 0%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa towarów. W art. 13 ust. 1 ustawodawca określił, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (...).

Stosownie do postanowień art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Natomiast przepis art. 42 ust. 3 ustawy stanowi, iż dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Dodatkowo art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty, wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy. Natomiast, dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy pełnią funkcję uzupełniającą, w przypadku, gdy dokumentacja podstawowa nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy. Spółka oświadczyła, że posiada potwierdzenie nadania kontrahentowi numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, oświadczenie odbiorcy angielskiego o zawarciu umowy z firmą transportową na odbiór, przewóz i magazynowanie towarów na terenie Niemiec, zamówienie odbiorcy angielskiego ze wskazaniem dostarczenia towarów na teren Niemiec, fakturę sprzedaży (kopię) wystawioną na odbiorcę angielskiego, potwierdzenie odbioru towaru na fakturze, specyfikacji i CMR przez niemiecką firmę transportową oraz dokumenty potwierdzające zapłatę za dostarczony towar przez odbiorcę angielskiego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dokumentacja nie spełnia kryteriów określonych w art. 43 ust. 3 do zastosowania stawki 0%.

W świetle powyższego posiadane dokumenty umożliwiają Stronie dowiedzenie faktu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej i nie pozbawiają prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%. Przepis art. 42 ust. 11 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług wymienia przykładowe dokumenty, które posiłkowo mogą posłużyć do potwierdzenia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej. W pkt 3 wskazanego artykułu ustawodawca wymienił dokument potwierdzający zapłatę za towar. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy posiada w swoich urządzeniach księgowych "dokumenty potwierdzające zapłatę za dostarczony towar przez odbiorcę angielskiego". Zatem zapłata następuje już po dostarczeniu towaru do kontrahenta angielskiego. Dokument ten stanowi dowód uprawniający Spółkę do zastosowania dla dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl