ITPP2/443-244/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-244/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 maja 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku wniesienia w formie aportu nieruchomości zabudowanych do spółki prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku wniesienia w formie aportu nieruchomości zabudowanych do spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat otrzymał numer identyfikacji podatkowej na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego.

Wojewoda decyzją z dnia 2 czerwca 2000 r. stwierdził, że z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa, będące we władaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Szpitala (zwanego dalej Szpitalem), stało się z mocy prawa mieniem Powiatu, który zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej jest organem założycielskim Szpitala.

W skład Szpitala wchodziły:

1.

nieruchomość gruntowa zabudowana o pow. 8.07.64 ha, stanowiąca wg danych ewidencji gruntów obręb 18, działka nr 282/2, dla której w Sądzie Rejonowym prowadzona jest księga wieczysta;

2.

budynki i budowle trawle połączone z nieruchomością gruntową wymienioną w pkt 1.

Szpital został wybudowany w 1975 r., a jego obiekty do chwili obecnej są wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie działalności medycznej.

W stosunku do tych obiektów Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również w stosunku do tych budynków i budowli nie dokonano nakładów przekraczających 30% ich wartości.

Z uwagi na narastające zadłużenie i ryzyko bankructwa, w dniu 25 września 2009 r. Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie likwidacji Szpitala, który nieodpłatnie użytkuje ww. nieruchomości. Proces likwidacji rozpoczęto 1 stycznia 2010 r., a jego zakończenie nastąpi 30 czerwca 2010 r. Wcześniej, tj. w dniu 10 października 2008 r. Rada Powiatu podjęła uchwałę o powołaniu Centrum sp. z o.o. (zwane dalej Centrum). Na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej Centrum powołało Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital (zwany dalej NZOZ). Ciągłość działalności medycznej będzie zachowana, ponieważ od dnia 1 kwietnia 2010 r. opiekę medyczną, w miejsce Szpitala, zapewniać będzie NZOZ.

Program restrukturyzacji Szpitala prowadzony jest w ramach programu Rady Ministrów pod nazwą "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia".

Od dnia 1 kwietnia 2010 r. Likwidator Szpitala udostępnił majątek ruchomy oraz nieruchomości NZOZ w formie umowy dzierżawy. Po zakończeniu likwidacji, tj. z dniem 30 czerwca 2010 r. nastąpi wypowiedzenie umowy dzierżawy, a następnie z dniem 1 lipca 2010 r. Powiat udostępni Centrum przedmiotowe mienie w formie odpłatnej umowy dzierżawy. Po 1 stycznia 2011 r., zgodnie z przyjętym programem restrukturyzacji, nieruchomości zostaną wniesione tytułem aportu w zamian za objęcie udziałów lub zostaną sprzedane do spółki prawa handlowego. Decyzja o wniesieniu aportem lub sprzedaży jest uzależniona od prawidłowości realizacji programu restrukturyzacji istniejącego zadłużenia Szpitala, które będzie spłacane przez Powiat do 2021 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie aportu w postaci wskazanych wyżej budynków i budowli trwale połączonych z gruntami (przy czym przez grunt rozumiemy całą powierzchnię działki), w zamian za objęcie udziałów w powstającym Centrum, działającym w formie spółki prawa handlowego, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu w postaci wskazanych wyżej budynków i budowli trwale połączonych z gruntami (przy czym przez grunt rozumie się całą powierzchnię działki), w zamian za objęcie udziałów w spółce prawa handlowego, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa cywilnego lub handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot, prawa do rozporządzania wnoszonymi towarami jak właściciel.

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego (...).

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem - zgodnie z ust. 5 powołanego artykułu - z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie stawki podatku. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady, stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się o podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu,

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem planowanego aportu do spółki prawa handlowego będą budynki i budowle trwale z gruntem związane, otrzymane przez Powiat w drodze decyzji Wojewody, które po otrzymaniu Powiat niedopłatnie przekazał Szpitalowi. Z uwagi na ryzyko bankructwa Szpitala, Rada Powiatu podjęła uchwałę o jego likwidacji. Od 1 kwietnia 2010 r. ww. budynki są przedmiotem dzierżawy dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, przy czym w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2010 r. wydzierżawiającym jest Szpital, od 1 lipca 2010 r. będzie Powiat W stosunku do tych obiektów Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie ponosił również wydatków na jego ulepszenie, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że planowana dostawa budynków i budowli nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, ponieważ okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem (wydzierżawieniem obiektów) a dostawą będzie krótszy niż dwa lata. Zastosowanie w tym przypadku znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu oraz nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów przekraczających 30% wartości początkowej. W konsekwencji dostawa przedmiotowych nieruchomości będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług - przy uwzględnieniu zapisu art. 29 ust. 5 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl