ITPP2/443-24/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-24/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 27 września 2010 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. "Modernizacja..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Beneficjentem projektu jest Gmina. W ramach projektu zostaną zrealizowane poniższe zadania:

1.

prace modernizacyjne holu dolnego w budynku Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego;

2.

dostawa i montaż wyposażenia kawiarenki internetowej w zmodernizowanym holu dolnym budynku Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego;

3.

dostawa i montaż sprzętu projekcyjnego w systemie full dome w budynku Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego.

Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne jest miejską jednostką organizacyjną Gminy - samorządową instytucją kultury (Uchwała Rady Miasta z dnia 28 maja 2008 r.), utworzoną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, na mocy której jednostka samorządu terytorialnego (zwana organizatorem) organizuje działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym (art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu (...)).

Organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, który określa jej nazwę, rodzaj, siedzibę i przedmiot działania (Uchwała Rady Miejskiej z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Planetarium i Obserwatorium Astronomicznemu, Uchwała Rady Miejskiej z dnia 22 marca 2000 r. oraz Uchwała Rady Miasta z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie zmiany statutu Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego). Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona (art. 12 ww. ustawy).

Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne jest instytucją posiadającą osobowość prawną, która prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o organizowaniu (...). Organizator nie odpowiada za zobowiązania instytucji kultury. Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne otrzymuje od organizatora dotację podmiotową na realizację zadań z zakresu kultury.

Majątek, na którym Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne prowadzi działalność statutową został oddany instytucji kultury w trwały zarząd. Planetarium wykorzystuje majątek do realizacji zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Wynik rocznej działalności instytucji kultury jest zyskiem lub stratą finansową. Instytucja kultury nie rozlicza się z organizatorem zyskiem a organizator nie pokrywa straty instytucji kultury. Osiągnięty zysk zwiększa fundusz instytucji a poniesiona strata zmniejsza fundusz instytucji.

Podstawowym celem i zadaniem Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego jest zapewnienie mieszkańcom gminy możliwości korzystania z dóbr kultury. Działalność instytucji kultury nie jest działalnością komercyjną nastawioną na osiągnięcie zysku. Gmina przekaże nieodpłatnie zakupione w ramach projektu środki trwałe Planetarium i Obserwatorium Astronomicznemu umową użyczenia. W wyniku realizacji projektu Gmina nie osiągnie żadnych przychodów, ewentualne przychody nie będą stanowić przychodów Gminy, ale przychód Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego, które będzie realizowało zadania własne gminy. Gmina posiada status czynnego podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji ww. projektu.

2.

Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego istnieje jakakolwiek inna możliwość odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie może odliczyć podatku VAT, ponieważ nie będzie wykonywać działalności opodatkowanej na danym majątku. Nie będzie również innej możliwości odzyskania podatku VAT. Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne wykonuje w budynku oraz będzie wykonywało na środkach trwałych zakupionych w ramach projektu, przekazanych przez Gminę, czynności opodatkowane, ale nie będzie beneficjentem dofinansowania ze środków EFRR, jak również nie wystąpi związek pomiędzy podatkiem naliczanym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika czynności opodatkowanej. Wnioskodawca wskazał, iż w powyższym przypadku mamy do czynienia z odrębnością dwóch podatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie będą służyły wykonywaniu przez nią czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl