ITPP2/443-239/13/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-239/13/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "C." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "C.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Park w okresie od 4 października 2012 r. do 11 grudnia 2017 r. realizuje projekt na podstawie umowy nr z dnia 4 października 2012 r. pn. "C.". Projektem objęte są wybrane gatunki roślin i zwierząt oraz siedliska przyrodnicze. Realizacja projektu przyczyni się do zachowania i utrzymania w dobrym stanie populacji cennych gatunków roślin i zwierząt oraz cennych siedlisk przyrodniczych. Wśród tych gatunków i siedlisk są obiekty o znaczeniu ponad krajowym, objęte ochroną w ramach europejskiej sieci Natura 2000 oraz konwencji międzynarodowych.

W ramach projektu przeprowadzone będą następujące działania:

* przygotowanie pełnej dokumentacji i zakup nieruchomości (gruntu) na rzecz Skarbu Państwa, w trwały zarząd Parku,

* przygotowanie pełnej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia i budowy płyt obornikowych i zbiorników na gnojowicę,

* przygotowanie pełnej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia i budowy przepustów dla płazów i innych drobnych kręgowców,

* powstrzymanie procesów naturalnej sukcesji w ekosystemach otwartych, t.j. odkrzaczanie i koszenie,

* usuwanie niecierpka gruczołowatego - rośliny obcego pochodzenia,

* budowa infrastruktury turystycznej, t.j. budowa kładek,

* gromadzenie i przechowywanie wiedzy o oddziaływaniu projektu na obszarze Natura 2000 oraz zapewnienie zgodności realizacji projektu z założeniami i celami wcześniej zatwierdzonymi w dokumentach projektowych,

* ocena wpływu społeczno-gospodarczego projektu,

* wydanie folderu informacyjnego o projekcie,

* wykonanie tabliczek informacyjnych o projekcie,

* wykonanie tablic informacyjno-edukacyjnych o wybranych działaniach,

* opracowanie i prowadzenie (aktualizacja) podstrony internetowej o projekcie,

* raport laika: opracowanie niespecjalistycznego raportu dotyczącego działań podjętych w trakcie projektu,

* organizacja konferencji, zajęć edukacyjnych oraz warsztatów poświęconych projektowi-wydanie plakatów o inwazyjnych gatunkach roślin obcego pochodzenia,

* wykonanie gadżetów promujących projekt,

* zarządzanie projektem,

* tworzenie sieci z innymi projektami,

* przygotowanie planu działań koniecznych do podtrzymania efektu ekologicznego uzyskanego w trakcie realizacji projektu,

* zewnętrzny audyt finansowy,

* monitorowanie postępów realizacji projektu,

* zakup sprzętu niezbędnego do realizacji projektu.

Jednym z rezultatów projektu będzie ograniczenie negatywnych skutków związanych z antropogenizacją obszaru Natura 2000, wykupy gruntów ograniczą silną presję urbanistyczną i przywrócą powiązania przyrodnicze w wielu ważnych rejonach. Rezultatem projektu będzie zachowanie i poprawa jakości siedlisk oraz populacji gatunków w nich zamieszkujących, w tym siedlisk priorytetowych i gatunków zamieszczonych w załącznikach Dyrektywy Siedliskowej i Dyrektywy Ptasiej. Niektóre zaplanowane w projekcie działania będą miały bardzo konkretny wymiar społeczno-ekonomiczny, gdyż będą realizowane na prywatnych gruntach znajdujących się w granicach obszaru Natura 2000 i będą stanowiły pewną formę pomocy ekonomicznej dla gospodarstw rolnych (budowa płyt obornikowych zabezpieczających środowisko przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z hodowli zwierząt), wybudowanie przejść pod drogami dla płazów czy nowych kładek na szlakach turystycznych stanowiących elementy chroniące wybrane składniki przyrody. Wszystkie zaplanowane działania informacyjno-edukacyjne przyczynią się do propagowania postaw proekologicznych i będą dobrą okazją pokazania skutecznych metod ochrony gatunków i siedlisk przyrodniczych.

Park wykonuje czynności opodatkowane. Są to m.in.: sprzedaż drewna, sprzedaż ryb, sprzedaż materiałów informacyjnych i kart wstępu do Parku, działalność edukacyjna i turystyczna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parkowi posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z dokonywanymi zakupami i usługami bieżącymi i inwestycyjnymi dotyczącymi projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczania i zwrotu podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu.

W ocenie Parku, przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dający możliwość odliczenia podatku naliczonego, który był związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego nie może być zastosowany. Realizowany projekt nie jest związany z obrotem (sprzedażą) opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile - jak wskazano we wniosku - dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl