ITPP2/443-237a/13/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-237a/13/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania za obrót dotacji otrzymanej na realizację projektu i prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług polegających na wynajmie sali oraz usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania za obrót dotacji otrzymanej na realizację projektu i prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług polegających na wynajmie sali oraz usług cateringowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółce przyznano dotację na pokrycie kosztów organizacji różnorodnych szkoleń dla Jej kilkudziesięciu pracowników. Spółka działa w sektorze energii odnawialnej - zajmuje się serwisem łopat do turbin wiatrowych dla odbiorców w Polsce i za granicą. Dotacja została przyznana na realizację projektu pod nazwą "Kompleksowe wsparcie dla pracowników." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest wzrost konkurencyjności Spółki, jako podmiotu działającego w branży energetyki odnawialnej, przez podniesienie kwalifikacji i umiejętności wszystkich pracowników przedsiębiorstwa w okresie od dnia 1 sierpnia 2012 r. do dnia 31 stycznia 2014 r. Wartość projektu (wydatki objęte pomocą publiczną i pomoc de minimis) wynosi: 1.624.575 zł, w tym:

1.

dofinansowanie ze środków publicznych na realizację projektu w łącznej kwocie: 974.745 zł, co stanowi 60% całkowitych wydatków kwalifikowałnych projektu, z czego:

a.

płatność ze środków europejskich równa się kwocie 828.533,25 zł,

b.

dotacja celowa z budżetu państwa, równa się kwocie 146.211,75 zł.

2.

beneficjent (Spółka) wnosi wkład własny w kwocie 649.830,00 zł, co stanowi 40% wydatków kwalifikowalnych projektu.

Wkład własny polega na finansowaniu z własnych środków wynagrodzeń pracowników w trakcie przebywania ich na ww. szkoleniach. Szkolenia będą odbywać się w dni pracujące (od poniedziałku do piątku) w godzinach pracy (8:00 - 16:00), a pracownicy zachowają prawo do wynagrodzenia w trakcie uczestniczenia w ww. szkoleniach.

Kursy i szkolenia jakie będą realizowane w ramach projektu to:

* Ratownictwo na wysokości: dwudniowy kurs przeznaczony dla pracowników pracujących na wysokości. Celem kursu jest zapoznanie teoretyczne, ale głównie praktyczne z zasadami i sposobami organizacji samodzielnej akcji ratunkowej podczas wykonywania różnorodnych prac na wysokości. Może być częścią instruktażu stanowiskowego lub dodatkowym szkoleniem w ramach Akademii Bezpiecznej Wysokości w celu zwiększenia umiejętności zawodowych kadry i podległych pracowników.

* Prace na wysokości przy użyciu dostępu linowego IRATA/SPRAT (poziom I-III) - szkolenie na każdym poziomie trwa 5 dni. W tym czasie odbywają się wykłady teoretyczne obejmujące zapoznanie techników ze sprzętem i z wiedzą na temat metod dostępu linowego, a także odpowiednimi przepisami prawnymi. Główną częścią jest jednak szkolenie praktyczne, które pozwala kursantom na przećwiczenie wszystkich technik w praktyce. Całe szkolenie kończy się egzaminem, który przeprowadzany jest w formie praktycznej przez niezależnego, akredytowanego przez IRATA egzaminatora - Asesora i trwa cały dzień.

* Zarządzanie magazynem: adresowane jest do pracowników, którzy podejmują decyzje związane z organizacją magazynowania.

* Zarządzanie flotą samochodową: adresowane jest do pracowników, którzy podejmują decyzje związane z organizacją logistyki samochodowej.

* Obsługa wózków widłowych: kurs na kierowcę - operatora wózków widłowych jezdniowych podnośnikowych wszystkich typów z napędem spalinowym, akumulatorowym lub na gaz propan - butan LPG.

* Kurs stanowiskowy ADR: szkolenie o materiałach niebezpiecznych dla personelu producenta, przewoźnika i operatora magazynowego pakującego towary niebezpieczne, dokonującego załadunku/rozładunku środka transportu, przewożącego towary niebezpieczne oraz wykonującego prace w magazynie.

* Kurs IMDG (przewóz towarów niebezpiecznych drogą morską w świetle przepisów międzynarodowych): kurs z zakresu wprowadzania i stosowania międzynarodowego Kodeksu IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code - międzynarodowy kodeks dot. morskich ładunków niebezpiecznych). Kurs organizowany jest przez IMO (International Maritime Organization - Międzynarodowa Organizacja Morska).

* Kurs IATA (transport materiałów niebezpiecznych): szkolenie ma na celu przedstawienie przepisów dotyczących transportu towarów niebezpiecznych drogą lotniczą zgodnych z normami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ICAO oraz z normami Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych IATA.

* Badania ultradźwiękowe UT1: szkolenie ma na celu poszerzyć kwalifikacje i nabyć certyfikat kompetencji w danej metodzie badania, zgodnie z normą EN ISO 9712.

* PRINCE 2 Foundation oraz Practitioner - kurs metodyka zarządzania projektami, powszechnie stosowana w administracji rządowej, publicznej w wielu krajach, w tym w Polsce oraz w projektach komercyjnych. Metodyka PRINCE2® jest na tyle elastyczna, że można ją zastosować w każdym projekcie niezależnie od jego skali i rodzaju.

* Język niemiecki (poziom podstawowy - 104 godziny).

Szkolenia miękkie, interpersonalne, księgowe, komputerowe:

* Komunikacja interpersonalna z asertywnością dla kadry zarządzającej.

* Budowanie, utrzymanie i motywacja zespołu dla kadry zarządzającej.

* Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów w zespole.

* Wystąpienia przed audytorium i sztuka prezentacji dla kadry zarządzającej.

* Negocjacje w biznesie dla kadry zarządzającej.

* Obsługa klienta i negocjacje.

* Zarządzanie stresem i kontrolowanie emocji.

* Zarządzanie czasem własnym (organizacja i podnoszenie efektywności pracy).

* Doskonalenie umiejętności menedżerskich.

* mCoaching dla kadry zarządzającej.

* Budowanie, utrzymanie i motywacja zespołu dla pracowników.

* Efektywność korzystania z zasobów energii odnawialnej.

* Finanse dla niefinansistów a analiza finansowa.

* Kierowanie projektami.

* Metodyka budowania kontraktów dla nieprawników.

* Zastosowanie (...) w biznesie.

* (...) (tworzenie prezentacji biznesowej).

Wszystkie szkolenia związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością są usługami kształcenia zawodowego oraz mają związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. Powyższej refundacji - dotacji udzielonej ze środków publicznych mogą podlegać oprócz kosztów wynagrodzeń firm szkolących, także koszty związane bezpośrednio ze szkoleniami, jak koszty wynajmu sal, w których będą prowadzone szkolenia lub koszty cateringu uczestników w trakcie szkoleń. Wszystkie ww. wydatki będą pokrywane z dotacji, a z własnych środków Spółka pokrywać będzie jedynie koszt wynagrodzeń pracowników w trakcie ich pobytu na szkoleniach. Cała działalność podstawowa Spółki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co do zasady, nie dokonuje czynności zwolnionych z opodatkowania i nie odlicza podatku przy uwzględnieniu tzw. proporcji. W konsekwencji, kwotę ww. dotacji obliczono przy założeniu, że ewentualny, naliczony "na ww. kosztach' związanych ze szkoleniami podatek będzie mógł być w pełni odliczony (VAT został uznany za koszt niekwalifikowalny dla celów obliczenia kwoty refundacji).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy prawidłowym będzie nie naliczenie przez Spółkę podatku należnego od otrzymanej dotacji stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

* Czy prawidłowym będzie odliczanie przez Spółkę podatku naliczonego z faktur VAT za inne refundowane dotacją wydatki związane ze szkoleniami (np. wynajem sali lub catering) stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie dotacji ze środków publicznych nie zrodzi obowiązku odprowadzenia należnego podatku w świetle aktualnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Kwota otrzymanej dotacji nie będzie spełniać definicji obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy. Po powołaniu treści ww. przepisu Spółka wskazała, że dofinansowanie wyszkolenia pracowników nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanych przez nią usług serwisowych. Kalkulując ceny świadczonych usług, nie bierze pod uwagę kosztów szkoleń pracowników, lecz jedynie koszty ich wynagrodzeń. Zdaniem Spółki z tego względu nie będzie musiała uznawać dotacji za swój obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do treści drugiego pytania wskazała, iż przewiduje, że może się zdarzyć, iż wydatki na wynajem sali lub catering nie będą pokrywane przez firmy szkolące, a w związku z tym, nie zwiększą podstawy opodatkowania sprzedaży zwolnionej, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 litera c) powołanej ustawy (tekst jedn.: jako dostawa towarów lub usług ściśle związana z dostarczaniem usługi szkoleniowej - zwolnionej). W takich sytuacjach, Spółka może otrzymać do zapłaty faktury VAT powiększone o odpowiednią stawkę (8% lub 23%). Jako podatnik VAT otrzymała dotację obliczoną w wysokości wydatków kwalifikowanych, tj. wydatków netto, nie zawierających w sobie podatku. W konsekwencji może się tak zdarzyć, że będzie musiała pokryć podatek naliczony zawarty w ww. fakturach z własnych środków. Zdaniem Spółki, w takich przypadkach będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego (tekst jedn.: podatku zawartego na fakturach, których wartość netto będzie pokrywana ze środków pochodzących z dotacji). Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy stwierdziła, że jak wskazała w opisie stanu faktycznego, serwisowa działalność podlega opodatkowaniu, a co do zasady, nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych. Ponoszone przez nią wydatki na pokrycie kosztów, takich jak koszty wynajmu sali lub cateringu pracowników w trakcie tych szkoleń, należy uznać za wydatki na zakup towarów i usług, wykorzystywanych dla celów wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki te będą ponoszone w celu odpowiedniego wyszkolenia pracowników, którzy to generują dla Spółki przychody z podstawowej działalności serwisowej podlegającej opodatkowaniu. Zastrzegła, że podatku naliczonego dotyczącego ww. wydatków nie należy wiązać z otrzymaną dotacją niepodlegającą opodatkowaniu. Jak wynika z przepisów art. 86 w związku z art. 90 ustawy, obowiązek odliczania podatku naliczonego przy użyciu tzw. proporcji (tekst jedn.: odliczania nie pełnego) dotyczyć może jedynie takich sytuacji, gdy dany podatnik, obok czynności podlegających opodatkowaniu, dokonuje również czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem. Zdaniem Spółki, otrzymanie dotacji w ogóle nie kwalifikuje się jako dokonanie jakiejkolwiek czynności. Nawet gdyby uznać to otrzymanie za "czynność", to nie można uznać, iż podlega ona zakresowi ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do analizowanego powyżej zagadnienia, dotacja nie może zostać uznana za czynność kreującą obrót - zarówno opodatkowany, jak i zwolniony - ze względu na brak bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanych usług. W konsekwencji, fakt otrzymania dotacji nie może ograniczać "obliczalności" podatku naliczonego. Spółka może być zobowiązana do pokrycia kosztu tego podatku z własnych środków - tj. jako kosztu niekwalifikowalnego w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie nie uznania za obrót dotacji otrzymanej na realizację projektu i prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług polegających na wynajmie sali oraz usług cateringowych za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie w podstawie opodatkowania uzyskanej przez podatnika dotacji jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że z żadnych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby wiązały one prawo do odliczenia podatku ze źródłem finansowania nabytych towarów i usług, przy zakupie których podatek został naliczony.

Z treści wniosku wynika, iż Spółce przyznano dotację na pokrycie kosztów organizacji różnorodnych szkoleń dla jej kilkudziesięciu pracowników. Spółka działa w sektorze energii odnawialnej - zajmuje się serwisem łopat do turbin wiatrowych dla odbiorców w Polsce i za granicą. Dotacja została przyznana na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest wzrost konkurencyjności Spółki jako podmiotu działającego w branży energetyki odnawialnej przez podniesienie kwalifikacji i umiejętności wszystkich pracowników przedsiębiorstwa w okresie od dnia 1 sierpnia 2012 r. do dnia 31 stycznia 2014 r. Wartość projektu wynosi: 1.624.575 zł, w tym: dofinansowanie ze środków publicznych na realizację projektu w łącznej kwocie: 974.745 zł, co stanowi 60% całkowitych wydatków kwalifikowanych. Beneficjent (Spółka) wnosi wkład własny w kwocie 649.830,00 zł, co stanowi 40% wydatków kwalifikowalnych projektu. Wkład własny polega na finansowaniu wynagrodzeń pracowników w trakcie przebywania ich na szkoleniach. Szkolenia będą odbywać się w dni pracujące w godzinach pracy, a pracownicy zachowają prawo do wynagrodzenia w trakcie ich uczestniczenia. Kursy i szkolenia jakie będą realizowane w ramach projektu to: ratownictwo na wysokości, prace na wysokości przy użyciu dostępu linowego IRATA/SPRAT (poziom I-III) zarządzanie magazynem, flotą samochodową, obsługa wózków widłowych, kurs stanowiskowy ADR, kurs IMDG, kurs IATA, badania ultradźwiękowe UT1, Foundation oraz Practitioner, język niemiecki (poziom podstawowy). Szkolenia miękkie, interpersonalne, księgowe, komputerowe: komunikacja interpersonalna z asertywnością dla kadry zarządzającej, budowanie, utrzymanie i motywacja zespołu dla kadry zarządzającej, skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów w zespole, wystąpienia przed audytorium i sztuka prezentacji dla kadry zarządzającej, negocjacje w biznesie dla kadry zarządzającej, obsługa klienta i negocjacje, zarządzanie stresem i kontrolowanie emocji, zarządzanie czasem własnym, doskonalenie umiejętności menedżerskich, coaching dla kadry zarządzającej, budowanie, utrzymanie i motywacja zespołu dla pracowników, efektywność korzystania z zasobów energii odnawialnej, finanse dla niefinansistów a analiza finansowa, kierowanie projektami, metodyka budowania kontraktów dla nieprawników, zastosowanie (...) w biznesie oraz (...) (tworzenie prezentacji biznesowej). Wszystkie szkolenia związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością są usługami kształcenia zawodowego i mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Dotacja może obejmować koszty wynagrodzeń firm szkolących, a także koszty związane bezpośrednio ze szkoleniami, jak koszty wynajmu sal, w których będą prowadzone szkolenia lub koszty cateringu uczestników w trakcie szkoleń. Z własnych środków Spółka pokrywać będzie jedynie koszt wynagrodzeń pracowników w trakcie ich pobytu na szkoleniach. Cała działalność podstawowa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dofinansowanie wyszkolenia pracowników nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanych przez nią usług serwisowych.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż skoro otrzymane dofinansowanie - jak wskazała Spółka - nie ma wpływu na cenę świadczonych przez nią usług i dotyczy sfinansowania nabycia usług szkolenia Jej pracowników, to nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie zwiększa obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do usług najmu sal oraz usług cateringowych nabywanych na potrzeby ww. usług szkoleniowych podnoszących kwalifikacje pracowników Spółki należy stwierdzić, że mają one związek z czynnościami opodatkowanymi, gdyż związane są bezpośrednio z Jej działalnością, która podlega opodatkowaniu. W konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

Końcowo należy wskazać, iż w kwestii zwolnienia od podatku usług szkoleniowych świadczonych na rzecz Spółki wydano postanowienie nr ITPP2/443-237b/13/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: z 2012 r. Dz. U. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl