ITPP2/443-236/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-236/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzi działalność gospodarczą w obiektach i na gruntach stanowiących współwłasność majątkową małżeńską:

* salon sprzedaży samochodów,

* warsztat naprawy samochodów,

* myjnię ręczną samochodów,

* stację kontroli pojazdów,

* zakład produkcji konserw mięsnych,

* dwa sklepy (wynajmowane).

Ze względu na wiek swój i żony zamierza przenieść własność części przedsiębiorstwa, dokonując darowizny gruntów i posadowionych na tych gruntach budynków i budowli wraz z kompletem wyposażenia produkcyjnego i handlowego obiektów, materiałów i zapasów - na rzecz córki, która prowadziłaby w nich działalność gospodarczą w dotychczasowym zakresie.

Majątek, który zamierza zbyć stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zarówno część, którą zamierza zbyć, jak i pozostała część (zakład produkcji konserw) będą mogły po podziale, funkcjonować samodzielnie. Nie są na dziś połączone w sposób trwały ani funkcjonalnie, ani rzeczowo.

Opisane we wniosku rodzaje działalności rozliczane są księgowo i finansowo w taki sposób, że dają się wydzielić co do składników majątkowych oraz przychodów i kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy darowizna tak wydzielonej części przedsiębiorstwa nie będzie obłożona podatkiem od towarów i usług, skoro przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części.

W ocenie Wnioskodawcy, z zapisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części. Z natury transakcje te należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, bowiem mieszczą się w zakresie odpłatnej dostawy towarów. Z uwagi jednak na powołane wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu. Nadto wyłączenie pewnej kategorii czynności spod działania ustawy powoduje taki skutek, iż do czynności tych nie znajdują zastosowania żadne przepisy tej ustawy W zakresie omawianego wyłączenia mieści się zarówno transakcja odpłatna, jak i transakcja nieodpłatna. Nie ma zatem znaczenia, w ocenie Wnioskodawcy, tytuł prawny zbycia. Istotnym w tych okolicznościach jest jedynie ustalenie, czy zamierzone zbycie dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponieważ przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia przedsiębiorstwa, zgodnie z wykładnią systemową zewnętrzną Wnioskodawca odwołał się do definicji zawartej w Kodeksie cywilnym. W świetle przepisu art. 55 1 k.c., przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części, własność nieruchomości i ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy, wierzytelności, środki pieniężne itp. Zdaniem Wnioskodawcy, zamierzony podział przedsiębiorstwa i zbycie jego wydzielonej części sprawi, że zbyta część pozwoli na samodzielne, bezproblemowe prowadzenie działalności gospodarczej. Przychody osiągane z najmu pomieszczeń sklepowych oraz salonu sprzedaży samochodów, z działalności serwisowej pojazdów, z myjni samochodowej oraz ze stacji kontroli pojazdów, pozwolą na utrzymanie dotychczasowego stanu zatrudnienia pracowników oraz na zharmonizowany rozwój całości.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał pismo Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 marca 2008 r. IP-PP2-443-68/08-2/AS oraz w wyroki WSA w Warszawie III SA/Wa 729/08 i III SA/Wa 934/07 oraz WSA w Bygdoszczy I SA/Bd 135/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 6 cyt. ustawy, z zakresu opodatkowania wyłączono pewne określone czynności. Do czynności tych - z uwagi na treść pkt 1 powołanego przepisu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. - należą transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzący w ramach działalności gospodarczej salon sprzedaży samochodów, warsztat naprawy samochodów, myjnię ręczną samochodów, stację kontroli pojazdów, zakład produkcji konserw mięsnych, dwa sklepy (wynajmowane), zamierza przenieść w formie darowizny na rzecz córki własność części przedsiębiorstwa (gruntów i posadowionych na tych gruntach budynków i budowli wraz z kompletem wyposażenia produkcyjnego i handlowego obiektów, materiałów i zapasów). Córka będzie prowadziła w nich działalność gospodarczą w dotychczasowym zakresie. Wskazano, że majątek, który zamierza zbyć stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zarówno część, którą zamierza zbyć, jak i pozostała część (zakład produkcji konserw) będą mogły po podziale funkcjonować samodzielnie. Nie są na dziś połączone w sposób trwały ani funkcjonalnie, ani rzeczowo. Opisane we wniosku rodzaje działalności rozliczane są księgowo i finansowo w taki sposób, że dają się wydzielić co do składników majątkowych oraz przychodów i kosztów.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że poszczególne punkty prowadzonej działalności wydzielone organizacyjnie i finansowo z całości przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowią niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie funkcjonujące na rynku, czyli spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Tym samym ich darowizna zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, będzie podlegać wyłączeniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl