ITPP2/443-234/14/RS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynajmu pomieszczeń przez państwową jednostką budżetową na rzecz samorządowej jednostki budżetowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-234/14/RS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynajmu pomieszczeń przez państwową jednostką budżetową na rzecz samorządowej jednostki budżetowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług wynajmu pomieszczeń pomiędzy jednostkami budżetowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług wynajmu pomieszczeń pomiędzy jednostkami budżetowymi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"R." jest państwową jednostką budżetową. W trwałym zarządzie posiada budynek biurowy stanowiący własność Skarbu Państwa. Część pomieszczeń jest wynajmowanych. Jednym z najemców jest Starostwo Powiatowe reprezentowane przez Starostę Powiatu. Zgodnie z zawartą umową, Wynajmujący oddaje w najem Najemcy pomieszczenia biurowe i pomieszczenia pomocnicze, które wykorzystywane będą wyłącznie na potrzeby biurowe związane z realizacją zadań ustawowych Starostwa. Najemca płacić będzie Wynajmującemu czynsz najmu do dnia 15 każdego miesiąca w określonej wysokości.

W rozdziale IV § 9 pkt 1 Statutu Starostwa Powiatowego zawarta jest informacja, że "Starostwo jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych". Należność z tytułu wynajmowanych pomieszczeń odprowadzana jest przez Regionalną Izbę Obrachunkową do Budżetu Państwa.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Czy kwota należnego czynszu za wynajem pomieszczeń biurowych korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, należności z tytułu czynszu za wynajem pomieszczeń biurowych nie należy zwiększać o podatek od towarów i usług, czyli korzysta ze zwolnienia. Jednocześnie "R." informuje, że dotychczas faktury za wynajem pomieszczeń wystawiane były: kwota netto + VAT. Przepisy wykonawcze do ustawy o podatku od towarów i usług, a szczególnie Rozdział 6 dotyczący zwolnień od podatku oraz szczegółowych warunków stosowania tych zwolnień w § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towaru i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi." R." jest państwową jednostką budżetową, a Starostwo Powiatowe - samorządową jednostką budżetową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)"opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. Nr 1722), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Powyższa kwestia do dnia 31 grudnia 2013 r. w analogiczny sposób uregulowana była w § 13 ust. 1 pkt 13 powołanego przez "R." rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.).

W pozycjach 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione następujące usługi:

* poz. 140 "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych" PKWiU 36.00.20.0,

* poz. 141 "Usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych" PKWiU 36.00.30.0,

* poz. 142 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" PKWiU ex 37,

* poz. 143 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu" PKWiU 38.11.1,

* poz. 144 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu" PKWiU 38.11.2,

* poz. 145 "Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne" PKWiU 38.11.6,

* poz. 146 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych" PKWiU 38.12.1,

* poz. 147 "Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu" PKWiU 38.12.30.0,

* poz. 148 "Usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia" PKWiU 38.21.10.0,

* poz. 149 "Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne" PKWiU 38.21.2,

* poz. 150 "Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych" PKWiU 38.22.19.0,

* poz. 151 "Usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU ex 38.22.21.0)" PKWiU ex 38.22.2,

* poz. 152 "Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem" PKWiU 39.00.1,

* poz. 153 "Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń" PKWiU 39.00.2,

* poz. 174 "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" PKWiU 81.29.12.0,

* poz. 175 "Pozostałe usługi sanitarne" PKWiU 81.29.13.0.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że skoro "R." - jak wynika z treści wniosku - będąc państwową jednostką budżetową świadczy na rzecz samorządowej jednostki budżetowej, tj. Starostwa Powiatowego usługi najmu, czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 7 lit. a powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. Zatem nie ma obowiązku naliczenia podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl