ITPP2/443-233/13/AP - Prawo samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie rozbudowy infrastruktury szkoleniowo-konferencyjnej, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-233/13/AP Prawo samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie rozbudowy infrastruktury szkoleniowo-konferencyjnej, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W dniu 30 sierpnia 2012 r. podpisał umowę z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego dotyczącą projektu pod nazwą "..." współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013. Projekt składa się w 90% z dofinansowania i w 10% z wkładu własnego. Celem projektu jest aktywna wymiana wiedzy, doświadczeń i budowanie długotrwałej współpracy między Zespołem a Państwową Budżetową Jednostką Ochrony Zdrowia Obwodu (...) Szpital Miejski. Przedmiotem projektu jest rozbudowa infrastruktury szkoleniowo-konferencyjnej na terenie Zespołu oraz remont i modernizacja I piętra (laboratorium analityczne) w Szpitalu. W ramach projektu utworzone zostanie odpowiednie zaplecze działalności medycznej, które umożliwi organizację czynnego udziału kadry medycznej i studentów w badaniach "na żywo", w czasie rzeczywistym oraz prowadzenie szkoleń profilaktycznych w zakresie gruźlicy. W ww. wniosku o dofinansowanie realizacji projektu, Zespół ujął podatek od towarów i usług jako wydatek kwalifikowany, ponieważ nie ma możliwości jego odzyskania. Zespół dokonuje sprzedaży objętej stawką 8% i 23%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu w 2012 r. nie przekracza 2% i wyniosła 0,6% (wartość sprzedaży netto: 22.138.681,04 zł w tym sprzedaż 8% i 23%: 132.758,14 zł). Dokonuje również odliczenia podatku naliczonego od części zakupów dających się przyporządkować do sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży nie uprawniającej do odliczenia oraz odlicza proporcją obliczoną zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, która wyniosła w 2012 r. 3%. Odliczeniu podlega tylko VAT od zakupu następujących usług: energii, ścieków, odpadów komunalnych, unieszkodliwiania odpadów, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania i wyniósł w 2012 r. 15.824,80 zł w tym VAT proporcja 3%: 5.919,47 zł i VAT naliczony: 9.905,33 zł.

Beneficjentem (Partnerem wiodącym) dofinansowania ww. projektu jest Zespół. W chwili rozliczania projektu, zgodnie z warunkami umowy, całość dofinansowania będzie przekazywana na rachunek Zespołu, a następnie jego część zostanie przekazana dla partnera - Szpitala, w wysokości wynikającej z rozliczonych przez niego kosztów. Zgodnie ze złożonym i zaakceptowanym budżetem projektu, koszty ponoszone będą przez każdego z partnerów osobno, tzn. Zespół poniesie koszt zaplanowanych działań po stronie polskiej, natomiast Szpital, koszt realizacji dotyczący działań po stronie zagranicznej (zakupu sprzętu laboratoryjnego i robót budowlanych). Powstałe w ramach projektu zaplecza medyczne będą służyły lekarzom po obu stronach granicy. Sala multimedialna powstała na terenie Zespołu, ze względu na obowiązek prowadzenia działalności non profit, będzie wykorzystywana nieodpłatnie i bez konieczności przyjazdu poszczególnych grup docelowych do Zespołu lub Szpitala, na zasadzie wideokonferencji:

* szkolenia w tym samym czasie studentów kierunków medycznych po obu stronach granicy,

* przeprowadzania badań diagnostycznych tego samego pacjenta w czasie rzeczywistym przez lekarzy po obu stronach granicy,

* przeprowadzania w czasie rzeczywistym konsultacji trudnych przypadków medycznych przez lekarzy po obu stronach granicy,

* przeprowadzania w czasie rzeczywistym szkoleń profilaktycznych dla pacjentów, w szczególności dla strony zagranicznej.

Warunkiem udzielenia dofinansowania projektu jest prowadzenie działalności non profit, z wykorzystywaniem powstałej w ramach projektu infrastruktury, co oznacza, iż nie będzie ona służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych. Po otrzymaniu dofinansowania, zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym, do realizacji projektu powołano zespół projektowy, wydzielając jednocześnie z pomieszczeń Szpitala miejsce na wyodrębnione biuro. W chwili budżetowania projektu przewidziano również koszty związane z eksploatacją biura. Koszty eksploatacyjne wyliczono na podstawie proporcji udziału biura w całej powierzchni użytkowej Szpitala - proporcja kosztowa nie wynika ze struktury sprzedaży, a są to jedynie koszty stosowane do wyliczenia budżetu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - istnieje możliwość odzyskania podatku przez Zespół.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji Zespół nie ma możliwości odzyskania podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro powstała w wyniku wdrożenia projektu infrastruktura szkoleniowo-konferencyjna - jak wynika z wniosku - nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym, Zespół nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Zespół nie ma możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki, jakie otrzyma na realizację projektu, nie będą stanowiły środków, o których mowa w rozdziale 5 tego aktu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl