ITPP2/443-227b/14/AJ - Prawo parku narodowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją warsztatów rękodzielniczych dla społeczności lokalnej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-227b/14/AJ Prawo parku narodowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją warsztatów rękodzielniczych dla społeczności lokalnej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) uzupełniony dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją warsztatów rękodzielniczych dla społeczności lokalnej pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 21 marca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją warsztatów rękodzielniczych dla społeczności lokalnej pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest parkiem narodowym, który stanowi formę ochrony przyrody zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) i jest jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 8b ustawy o ochronie przyrody, do zadań parków narodowych należy w szczególności:

1.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody),

2.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18 ww. ustawy lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3.

prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo, parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), park narodowy będący państwową osobą prawną jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Park narodowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie, o których mowa w pkt 1 niniejszego wniosku, w tym zadań Służby Parku Narodowego oraz kosztów działalności.

Przychodami parku narodowego są:

* dotacje z budżetu państwa,

* dotacje oraz pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

* dotacje oraz pożyczki z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

* wpływy z opłat, o których mowa w art. 12 ust, 3 ustawy o ochronie przyrody,

* wpływy z opłat pobieranych w związku działalnością edukacyjną parku narodowego oraz za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością,

* wpływy z tytułu wynajmu pomieszczeń, dzierżawy, najmu lub użytkowania nieruchomości,

* wpływy ze sprzedaży produktów uzyskiwane w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, o którym mowa w art, 18 ustawy o ochronie przyrody lub zadań ochronnych, o których mowa w art. 22 wskazanej powyżej ustawy,

* wpływy ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych; wpływy ze sprzedaży składników rzeczowych majątku ruchomego,

* wpływy wynikające z prowadzenia działalności rolniczej,

* wpływy z tytułu udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie,

* wpływy z opłat za udostępnianie informacji o zasobach przyrodniczych, kulturowych i kartograficznych,

* wpływy z tytułu nawiązek orzeczonych wobec sprawców skazanych za wykroczenia przeciwko środowisku,

* inne niewymienione przychody wynikające z działalności parku narodowego.

Przychodami parku narodowego mogą być:

* dobrowolne wpłaty,

* spadki,

* zapisy i darowizny,

* świadczenia rzeczowe,

* wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony przyrody,

* środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,

* środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,

* dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone na realizację zadań związanych z ochroną wartości przyrodniczych lub kulturowych regionu (por. art. 8h ust. 1 i dalsze ustawy o ochronie przyrody).

Środki pozyskane na realizację działań, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zostaną przeznaczone na warsztaty rękodzielnicze dla społeczności lokalnej pn. "XXX", których celem jest promowanie regionu poprzez wytworzenie atrakcyjnego produktu rękodzielniczego, dającego podstawy i możliwości do wykreowania w przyszłości produktu lokalnego. Ponadto warsztaty mają na celu uświadomienie mieszkańcom okolicznych miejscowości ich uzdolnień artystycznych i przekonanie, co do możliwości ich wykorzystania oraz integrację mieszkańców i wzmacnianie wśród nich tożsamości regionalnej, w szczególności powrót do tradycji kultywowanej w tym regionie.

Transze środków przekazywane będą na podstawie "Wniosku beneficjenta o płatność". Dofinansowanie nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W związku z realizacją wymienionych działań Park nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ w ramach otrzymanego dofinansowania nie będzie prowadzona sprzedaż. Chociaż część wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Park ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych w związku z realizacją działania 4.1.3 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją ww. działania. Stwierdził, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Biorąc pod uwagę fakt, że środki pozyskane na realizację ww. działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zostaną przeznaczone na sfinansowanie tzw. kosztów kwalifikowanych, obejmujących warsztaty rękodzielnicze mające na celu uświadomienie mieszkańcom okolicznych miejscowości ich uzdolnień artystycznych, Wnioskodawca wskazał, że nie osiągnie przychodów z prowadzonej działalności. Część wydatków niezbędnych do realizacji działań objęta jest podatkiem od towarowi usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej i nie wpłyną na zwiększenie jego przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

W analogiczny sposób kwestia ta była uregulowana w § 8 ust. 3 i 4 oraz rozdziale 10, wskazanego przez Wnioskodawcę, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336, z późn. zm.), obowiązującego w okresie od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, który prowadzi działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza zorganizować warsztaty rękodzielnicze, których celem jest miedzy innymi wytworzenie atrakcyjnego produktu rękodzielniczego oraz promowanie regionu. Koszty organizacji warsztatów zostaną sfinansowane ze środków Unii Europejskiej. W związku z tym działaniem Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ nie będzie prowadzona sprzedaż.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie zauważyć należy, że w kwestii prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu sportowego, wydano interpretację indywidualną nr ITPP2/443-227a/14/AJ.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl