ITPP2/443-225/09/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-225/09/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy dostawie elementów powstałych w trakcie realizacji zaniechanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy dostawie elementów powstałych w trakcie realizacji zaniechanej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 1989-1995 Spółka prowadziła zadanie inwestycyjne "Kocioł IV" dotyczące budowy węglowego kotła energetycznego OP-230. Od części wydatków poniesionych w okresie 1993-1995, związanych z realizowanymi pracami odliczono podatek naliczony. W listopadzie 1999 r. uchwałą zarządu Spółki wyrażono zgodę na spisanie wartości ww. zadania inwestycyjnego w pozostałe koszty operacyjne, jako inwestycję nie dającą efektu gospodarczego. Zgodnie z obowiązującymi w 1999 r. przepisami Spółka dokonała:

* odpowiedniego rozliczenia kosztów zaniechanej inwestycji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który nie pozwalał zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesionych kosztów zaniechanej inwestycji,

* korekty w zakresie rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług, gdyż przepis art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ograniczał prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, którymi rozporządzono w sposób nie pozwalający na zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W wyniku realizacji zadania inwestycyjnego "Kocioł IV" powstały: fundamenty, szkielet konstrukcyjny kotła posadowiony na konstrukcji nośnej, osłoniętej wiatą stalową.

W związku z ww. uchwałą zarządu wstrzymano prowadzone prace. Z uwagi na niekompletność urządzeń nie dokonano odbiorów mechaniczno-technologicznych. Wytworzone do dnia podjęcia uchwały składniki przyszłych środków trwałych nie zostały przekazane do użytkowania i w żadnym momencie nie były wykorzystywane przez Spółkę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Obecnie Spółka pozyskała klienta zainteresowanego nabyciem pozostałości po zaniechanej w 1999 r. inwestycji. Przedmiotem dostawy mają być: ściany szczelne kotła, podgrzewacz wody, przegrzewacze pary, rury łączące, rury opadowe, walczak, konstrukcja nośna kotła, wentylatory pyłu węglowego, kanały ssące zimnego i gorącego powietrza, kanały spalin z klapami, rurociąg wody zasilającej, zbiorniki z odgazowywaczami (2 sztuki), rozprężacz odsolin, stalowa konstrukcja wiaty w tym: konstrukcja nośna trzech ścian (za wyjątkiem zamykającej EC), konstrukcja nośna dachu, klatki schodowe, elementy trzech ścian osłonowych. Demontaż kotła i rozbiórka stalowej konstrukcji budynku, wywóz zdemontowanych i rozebranych części składowych, skucie fundamentów, usunięcie i utylizacja gruzu oraz uporządkowanie miejsca robót rozbiórkowych będą realizowane na ryzyko i koszt klienta Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa elementów powstałych w trakcie realizacji zaniechanej inwestycji budowy "Kotła IV", podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem odpłatnej dostawy będą rzeczy ruchome (konstrukcja kotła wraz z osprzętem oraz stalowa konstrukcja wiaty). Transakcja sprzedaży będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Ustawa, na zasadzie wyjątku, zwalnia podatników dokonujących dostawy towarów używanych z obowiązku naliczenia tego podatku. Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwolniona od podatku jest dostawa towarów, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zdaniem Spółki planowana dostawa nie spełnia wymogów zwolnienia jej od podatku. Mimo, iż Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w związku z zaniechaniem inwestycji dokonano w 1999 r. korekty odliczonego podatku naliczonego), to nie spełniony pozostaje warunek używania przez nią rzeczy ruchomej przez okres co najmniej pół roku. Przedmioty sprzedaży nie były nigdy wykorzystywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, dlatego - zdaniem Spółki - sprzedaż elementów powstałych w trakcie realizacji inwestycji prowadzonej w poprzednich latach, podlega opodatkowaniu stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Definicja towarów zawarta została w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl postanowień art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie zaś do zapisu ust. 2 powołanego artykułu, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w latach 1989-1995 Spółka prowadziła zadanie inwestycyjne, a od części wydatków odliczono podatek naliczony. W wyniku realizacji ww. zadania powstały fundamenty oraz szkielet konstrukcyjny kotła posadowiony na konstrukcji nośnej, osłoniętej wiatą stalową. W związku z uchwałą zarządu wstrzymano prowadzone prace oraz dokonano korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego. Nie dokonano odbiorów mechaniczno-technologicznych przedmiotowej inwestycji. Wytworzone składniki nie zostały przekazane do użytkowania i w żadnym momencie nie były wykorzystywane przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej. Obecnie Spółka planuje dostawę pozostałości po zaniechanej inwestycji, której przedmiotem mają być: ściany szczelne kotła, podgrzewacz wody, przegrzewacze pary, rury łączące, rury opadowe, walczak, konstrukcja nośna kotła, wentylatory pyłu węglowego, kanały ssące zimnego powietrza i grącego powietrza, kanały spalin z klapami, rurociąg wody zasilającej, zbiorniki z dgazowywaczami (2 sztuki), rozprężacz odsolin, stalowa konstrukcja wiaty w tym: konstrukcja nośna trzech ścian (za wyjątkiem zamykającej EC), konstrukcja nośna dachu, klatki schodowe, elementy trzech ścian osłonowych.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do treści wyżej przytoczonych przepisów wskazać należy, iż przedmiotem dostawy będą elementy - jak określiła Spółka "pozostałości" - powstałe w trakcie realizacji zaniechanej w 1999 r. inwestycji. Z uwagi na fakt, iż realizowana inwestycja - w skład której wchodzą przedmiotowe elementy - nie została oddana do użytkowania, dlatego Spółka słusznie uważa, iż w opisanym przypadku nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem dostawa przedmiotowych elementów - niespełniających definicji towaru używanego, a w konsekwencji niepodlegających zwolnieniu od podatku na mocy art. 43 ust. 1 ustawy - będzie podlegała opodatkowaniu 22% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl