ITPP2/443-216/13/PS - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości niezabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-216/13/PS Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości niezabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 (data wpływu 8 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w miejscowości B., oznaczonej jako działka nr 73/16 o pow. 1,5929 ha i jako działka nr 73/28 o pow. 0,2390 ha. Działka nr 73/15 (po podziale m.in. działki 73/28) oraz działka nr 73/16 stały się własnością Województwa z mocy prawa, co potwierdziła ostateczna decyzja Wojewody z dnia. nr. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tej nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej. Wójt Gminy. wydał decyzję nr. o zatwierdzeniu projektu podziału działki nr 73/15 na działki nr 73/27 o pow. 0,0698 ha i nr 73/28 o pow. 0,2390 ha. Decyzja ta stała się ostateczna z dniem 6 stycznia 2008 r. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 8 listopada 2012 r., działki nr 73/16 i nr 73/28 są niezabudowane i stanowią grunty orne (R). Przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w Gminie. - część nizinna A, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy z dnia 27 października 2005 r. Według ww. planu działki leżą w strefie R - tereny rolne. Z § 53 ww. uchwały, dla terenu, na którym znajdują się ww. działki:

1.

Ustala się funkcję podstawową - tereny rolne dla obszarów oznaczonych symbolem R.

2.

Obszary jak w ust. 1 przeznacza się do produkcji roślinnej i zwierzęcej, według ich naturalnych predyspozycji z uwzględnieniem ustaleń § 31.

3.

Dopuszcza się realizację nowych zagród w obszarach jak w ust. 1, na następujących warunkach:

* dla gospodarstw rolnych przy powierzchni areału większego od średniej wielkości gospodarstwa części nizinnej Gminy,

* dla gospodarstw ogrodniczych przy powierzchni areału minimum 3 ha,

* dojazd wyłącznie za pośrednictwem dróg gminnych nie powiązanych bezpośrednio z drogą krajową lub drogami wojewódzkimi,

* dla części mieszkalnej spełnione będą warunki określone w § 19 ust. 1,

* uwzględnione będą ustalenia § 12 ust. 2,4 i 5,

* potrzeba realizacji wynikać będzie z planu urządzenia gospodarstwa.

4.

Z lokalizacji nowych zagród wyłącza się następujące tereny:

* korytarze ekologiczne,

* międzywala rzek,

* pasy szerokości po 100 m od granic pasa drogi krajowej i po 50 m od granic pasa drogi wojewódzkiej z uwzględnieniem ustaleń § 17 ust. 5 i 6 w zakresie uciążliwości hałasu od dróg krajowych oraz krajowej linii kolejowej,

* tereny szerokości 50 m od stopy wałów przeciwpowodziowych,

* tereny potencjalnej lokalizacji farmy elektrowni wiatrowych TEF oraz 500 m od ich granicy.

5.

Przy lokalizacji nowych zagród należy sprawdzić możliwość wykorzystania pagórków terpowych zagród nieistniejących.

6.

Na terenach rolnych obejmuje się ochroną istniejącą zieleń śródpolną.

7.

Na terenach rolnych dopuszcza się realizację oczek wodnych, bez prawa wykonywania stawów rybnych dla celów produkcyjnych.

8.

W obrębie istniejących zagród dopuszcza się rozwój funkcji agroturystycznych, realizację dodatkowych budynków mieszkalnych dla potrzeb członków rodziny oraz prowadzenie działalności gospodarczej innej od produkcji rolnej, pod warunkiem, że nie naruszy to zasad ochrony krajobrazu żuławskiego, a w odniesieniu do zagród historycznych zrealizowanych przed 1945 rokiem uzyskane zostanie uzgodnienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Nieruchomość nie jest wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków, na terenie nieruchomości nie ma pomników przyrody, nieruchomość nie leży w strefie ochrony konserwatora przyrody. Nieruchomość nie jest położona na obszarach terenów górniczych, parków narodowych, graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego), morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich, na terenie zamkniętym. Na ww. działkach nie jest prowadzone gospodarstwo rolne, grunt nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego, na gruncie nie istnieje jakakolwiek zabudowa i w momencie sprzedaży przedmiotowa nieruchomość będzie nadal niezabudowana. Przedmiotowa nieruchomość jest terenem niezabudowanym, innym niż tereny budowlane.

Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość, oznaczoną jako działka nr 73/16 i nr 73/28.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej położonej w miejscowości B., Gmina., obręb ewidencyjny B., oznaczonej jako działka nr 73/16 o pow. 1,5929 ha i jako działka nr 73/28 o pow. 0,2390 ha jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zdaniem Województwa, dostawa (sprzedaż w trybie przetargowym) nieruchomości niezabudowanej oznaczonej jako działka nr 73/16 i nr 73/28 będzie zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Dla terenu, na którym znajdują się ww. działki, a które mają być przedmiotem dostawy (sprzedaży w trybie przetargowym), został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony uchwałą z dnia 27 października 2005 r. nr. Rady Gminy w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - część nizinna A. Z zapisów tego planu wynika, iż przedmiotowe działki ujęte są na terenach rolniczych, oznaczonych symbolem R - tereny rolne. Zatem aby uznać ww. działki za przeznaczone pod zabudowę należy ustalić w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, czy zgodnie z jego postanowieniami na danej działce została dopuszczona zabudowa i co najważniejsze, czy jest ona możliwa do zrealizowania. Podobne stanowisko reprezentuje doktryna, która wskazuje, że gruntem przeznaczonym pod zabudowę jest grunt, na którym dopuszczona i możliwa jest zabudowa (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 czerwca 2011 r. sygn. akt I SA/Kr 482/11). Wprawdzie w ww. planie dopuszcza się realizację nowych zagród, ale na określonych w § 53 ust. 3 ww. uchwały warunkach, m.in.: dla gospodarstw rolnych przy powierzchni areału większego od średniej wielkości gospodarstwa części nizinnej Gminy oraz dla gospodarstw ogrodniczych przy powierzchni areału minimum 3 ha, zaś potrzeba realizacji nowych zagród wynikać będzie z planu urządzenia gospodarstwa. Ponadto zgodnie z § 53 ust. 8 ww. uchwały, w obrębie istniejących zagród dopuszcza się rozwój funkcji agroturystycznych, realizację dodatkowych budynków mieszkalnych dla potrzeb członków rodziny oraz prowadzenie działalności gospodarczej innej od produkcji rolnej, pod warunkiem, że nie naruszyło to zasad ochrony krajobrazu żuławskiego, a w odniesieniu do zagród historycznych zrealizowanych przed 1945 r. uzyskane zostanie uzgodnienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W przypadku przedmiotowego gruntu (działki nr 73/16 i nr 73/28) ww. warunki nie są spełnione, gdyż na działkach nie jest prowadzone gospodarstwo rolne ani gospodarstwo ogrodnicze, działki są niezabudowane, a więc nie istnieje jakakolwiek zabudowa zagrodowa, co w konsekwencji wyklucza możliwość wybudowania w obrębie istniejących zagród dodatkowych budynków mieszkalnych dla potrzeb członków rodziny. Skoro taka zabudowa nie istnieje oraz realizację nowych zagród dla gospodarstw rolnych przy powierzchni areału większego od średniej wielkości gospodarstwa części nizinnej Gminy oraz gospodarstw ogrodniczych przy powierzchni areału minimum 3 ha, jeżeli potrzeba realizacji wynikać będzie z planu urządzenia gospodarstwa, a na przedmiotowej nieruchomości nie jest prowadzone gospodarstwo rolne, ani gospodarstwo ogrodnicze, a powierzchnia działek nie spełnia ww. warunków, dostawa działek niezabudowanych o nr 73/16 i nr 73/28 będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem grunt nie jest terenem przeznaczonym pod zabudowę, gdyż nie są spełnione warunki określone w § 53 planu, wobec czego nie ma możliwości jego zabudowania. Reasumując Województwo powołało Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 sierpnia 2012 r. sygn. akt I FSK 1470/11, w którym Sąd nie podziela "stanowiska organu, że jeśli na gruncie jest nawet iluzorycznie możliwość lokalizacji jakichkolwiek obiektów budowlanych nie można go uznać za tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę". W uzupełnieniu wniosku Województwo wskazało, że od dnia 1 kwietnia 2013 r. weszło w życie nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dodano pkt 33 w art. 2 ustawy, który wszedł w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r.). Zdaniem Województwa, dostawa (sprzedaż w trybie przetargowym) nieruchomości niezabudowanej (działki nr 73/16 i nr 73/28) będzie zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem grunt nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, przy założeniu, iż stan faktyczny nieruchomości nie ulegnie zmianie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl