ITPP2/443-211d/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-211d/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 30 kwietnia i 19 maja 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych nagród w formie cashback - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 30 kwietnia i 19 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych nagród w formie cashback.

We wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ma Pani zamiar rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w zakresie uruchomienia i prowadzenia na polskim rynku internetowej strony afiliackiej. Głównym zadaniem tej strony będzie generowanie ruchu do stron internetowych przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi w internecie. Ruch oznacza wyrażenie zbiorcze, obejmujące prawidłowe wyświetlenia, kliknięcia, kontakty, użytkowników i transakcje kupno/sprzedaż dokonywane przez użytkowników tej strony. Ruch generowany będzie za pomocą umieszczonych na stronie linków (odsyłaczy) do jednej lub wielu stron internetowych przedsiębiorców. Ponadto do zadań spółki będzie należała aktualizacja linków, danych, informacji i ofert przedsiębiorców zamieszczonych na prowadzonej przez nią stronie. Za wygenerowany ruch spółka będzie otrzymywała wynagrodzenie, na podstawie określonych z góry przez przedsiębiorców taryf i raportu obejmującego sumę ruchów wygenerowanych na jej stronie internetowej. Model ten będzie wykorzystywany w relacjach bezpośrednich z przedsiębiorcami, jak również przy użyciu pośredników - platform afiliacyjnych (firm zarządzających grupą programów partnerskich), które nie prowadzą sklepu internetowego, działając jako pośrednik pomiędzy przedsiębiorcami a stronami afiliackimi (stroną spółki), oferując pomoc, technologie do obsługi programu i usługi administracyjne.

W pierwszym przypadku w programie partnerskim będą brały udział takie podmioty jak:

* strona afiliacka, czyli firma świadcząca usługi (obsługa i prowadzenie stron internetowych odsyłających do stron internetowych przedsiębiorców), na rzecz przedsiębiorcy, na podstawie zawartej umowy o współpracy,

* użytkownicy strony afiliackiej, czyli klienci indywidualni zarejestrowani w serwisie strony, którzy zaakceptowali regulamin serwisu (osoby fizyczne, które ukończyły 18 lat, posiadają pełną zdolność do czynność prawnych, zamieszkałe w Polsce, dokonujące zakupów na cele nie związane z działalnością gospodarczą), do których serwis jest skierowany,

* przedsiębiorcy oferujący swoje produkty i usługi w programie partnerskim, będący usługobiorcami strony afiliackiej.

W drugim przypadku w programie partnerskim będą brały udział:

* platforma afiliacyjna, jako podmiot organizujący program i zarządzający nim,

* strona afiliacka, czyli firma świadcząca usługi (obsługa i prowadzenie stron internetowych odsyłających do stron zarejestrowanych w systemie platformy afiliacyjnej), na rzecz platformy afiliacyjnej na podstawie zawartej umowy o współpracy,

* wyżej wskazani użytkownicy strony afiliackiej,

* przedsiębiorcy oferujący produkty i usługi w programie partnerskim, będący usługobiorcami platformy i pośrednio strony afiliackiej.

Strona afiliacja, przyjmując powszechnie stosowane metody marketingowe, będzie nagradzać konsumentów/użytkowników za korzystanie z tej strony i dokonywanie transakcji u zarejestrowanych na tej stronie przedsiębiorców. Nagrody, których zasady przyznawania określone będą w regulaminie, mają za zadanie uatrakcyjnienie zakupów za pośrednictwem strony internetowej, w tym są środkiem do pozyskania jak największej liczby użytkowników dokonujących ww. nabyć. Od ilości zakupów dokonanych za pośrednictwem strony internetowej zależeć będzie wysokość uzyskanej przez spółkę prowizji (przychód) od zarejestrowanych na stronie przedsiębiorców. Spółka oferować będzie nagrodę jako cashback, czyli zwrot części wydanych pieniędzy, przyznawany jako procent od dokonanej transakcji lub jako stała kwota niezależna od wartości transakcji. Informacja o jego formie i wartości podana zostanie przy każdej ofercie. Cashback wypłacany będzie użytkownikowi z prowizji otrzymanej przez spółkę za wygenerowany ruch. Użytkownicy aby wziąć udział w programie, będą musieli się zarejestrować (posiadać miejsce zamieszkania w Polsce, ukończyć 18 lat). Jedynym warunkiem otrzymania cashbacku, jest dokonanie zakupu u zarejestrowanych w programie sprzedawców za pośrednictwem programu partnerskiego, w tym strony internetowej spółki. Prawomocni użytkownicy będą otrzymywali nagrodę (cashback) za skorzystanie z oferty wymienionej w katalogu ofert dostępnych na stronach programu partnerskiego. Kwalifikacje do uzyskania nagrody w formie cashabecku są następujące: użytkownik musi być zalogowany do konta użytkowania programu i kliknąć w link (odnośnik) do oferty bezpośrednio przed dokonaniem zakupu, a transakcja musi zostać potwierdzona przez przedsiębiorcę jako dokonana. Konto użytkownika zostanie zakwalifikowane do wypłaty po tym, jak sprzedawca potwierdzi transakcję i przekaże prowizję na konto serwisu programu (spółki). Wypłata środków może być dokonana w każdym momencie, pod warunkiem że minimalna suma wszystkich transakcji o statusie "przyznana" wynosi nie mniej niż 20 euro.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacane przez spółkę cywilną użytkownikom prowadzonej przez nią strony internetowej, nagrody jako cashback, wg. opublikowanego regulaminu, w związku ze spełnieniem przez tych użytkowników określonych w regulaminie warunków, których wypłata ma na celu zachęcenie potencjalnych konsumentów do dokonywania zakupów za pośrednictwem strony internetowej u zarejestrowanych w systemie przedsiębiorców, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy przytaczającego fragment opisu zdarzenia przyszłego, cashback nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jego wypłacanie nie jest bowiem związane z jakąkolwiek usługą lub dostawą dokonywaną na rzecz spółki przez otrzymującego tę nagrodę. W Pani ocenie przedmiotowa wypłata nie jest następstwem wykonania czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy, którego treść powołała. Wypłata środków pieniężnych nie jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, bowiem pomiędzy spółką a użytkownikiem uprawnionym do otrzymania nagrody, nie ma żadnego stosunku umownego, który pozwalałby na domniemanie obowiązku wykonania jakichkolwiek usług - jest to jedynie pewnego rodzaju przyrzeczenie publiczne spełnienia określonego świadczenia, w przypadku zaistnienia określonych zdarzeń. Nagrody pieniężne otrzymywane przez użytkowników od spółki cywilnej, w związku z dokonaniem określonego zakupu od zarejestrowanego w systemie przedsiębiorcy, w wartości przekraczającej określony próg, nie mogą być traktowane jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez użytkownika usług na rzecz spółki cywilnej przekazującej ww. nagrody - brak jest bowiem bezpośredniego związku pomiędzy wykonywaną usługą a otrzymywanym wynagrodzeniem. Zdaniem Pani spółka nie będzie miała obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu wypłaty cashbacku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, która stanowi, iż przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści złożonego wniosku wynika, że ma Pani zamiar rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w zakresie uruchomienia i prowadzenia na polskim rynku internetowej strony afiliackiej. Głównym zadaniem tej strony będzie generowanie ruchu, za pomocą umieszczonych na stronie linków do stron internetowych przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi w internecie. Ponadto do zadań spółki będzie należała aktualizacja linków, danych, informacji i ofert przedsiębiorców zamieszczonych na prowadzonej przez nią stronie. Opisany wyżej model spółka będzie wykorzystywała w relacjach bezpośrednich z przedsiębiorcami, jak również przy użyciu pośredników - platform afiliacyjnych (firm zarządzających grupą programów partnerskich). W pierwszym przypadku będą brały udział następujące podmioty tj. strona afiliacka, czyli firma świadcząca usługi, na rzecz przedsiębiorcy, na podstawie zawartej z nim umowy o współpracy; użytkownicy strony afiliackiej, czyli klienci indywidualni (osoby fizyczne) oraz przedsiębiorcy oferujący swoje produkty i usługi w programie partnerskim, będący usługobiorcami strony afiliackiej. W drugim przypadku będzie brała udział oprócz ww. podmiotów, także platforma afiliacyjna, jako podmiot organizujący program i zarządzający nim. Spółka jako strona afiliacka będzie nagradzać konsumentów/użytkowników za korzystanie z jej strony i dokonanie transakcji u zarejestrowanych na tej stronie przedsiębiorców. Przyznawany cashback to zwrot część wydanych pieniędzy (jako procent od dokonanej transakcji lub jako stała kwota niezależną od wartości transakcji), który wypłacany będzie użytkownikowi z prowizji otrzymanej przez spółkę od zarejestrowanych na stronie przedsiębiorców. Wysokość prowizji zależeć będzie od ilości zakupów dokonywanych za pośrednictwem strony internetowej za wygenerowany ruch. Nagrody te mają za zadanie uatrakcyjnienie zakupów za pośrednictwem strony internetowej, w tym będą również środkiem do pozyskania jak największej liczby użytkowników dokonujących nabyć. Uzyskać nagrodę może użytkownik, który musi być zalogowany do konta użytkowania programu, kliknąć w link do oferty bezpośrednio przed dokonaniem zakupu, a transakcja musi zostać potwierdzona przez przedsiębiorcę jako dokonana. Konto użytkownika zostanie zakwalifikowane do wypłaty po tym, jak sprzedawca potwierdzi transakcję i przekaże prowizję na konto spółki. Wypłata środków może być dokonana w każdym momencie pod warunkiem, że minimalna suma wszystkich transakcji o statusie "przyznana" wynosi nie mniej niż 20 euro.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy zauważyć, iż do uznania danej czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia (beneficjenta czynności) i wystąpienie związku między tą czynnością a otrzymywanym wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie, musi istnieć pomiędzy stronami relacja zobowiązaniowa.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nie będzie bezpośredniego związku zobowiązaniowego pomiędzy spółką świadczącą usługi na rzecz przedsiębiorców, a użytkownikami strony afiliackiej prowadzonej przez spółkę, za pośrednictwem której dokonywać będą nabycia produktów u tych przedsiębiorstw. Zatem brak jest jakiegokolwiek świadczenia ze strony użytkowników strony afiliackiej spółki, na które ukierunkowane byłyby nagrody w postaci przekazywanych na ich rzecz środków pieniężnych.

Reasumując należy stwierdzić, że przekazywane przez spółkę nagrody pieniężne nie będą stanowiły wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii: uznania usług, które będzie świadczyła nowotworzona spółka, za usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy, określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług elektronicznych, obowiązku rejestracji spółki dla potrzeb podatku, obowiązku wystawiania faktur VAT, składania informacji podsumowujących, rozliczenia i odprowadzenia podatku w Polsce z tytułu świadczenia usług elektronicznych na rzecz kontrahentów z terytorium Wspólnoty dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-211a/10/RS, nr ITPP2/443-211b/10/RS oraz nr ITPP2/443-211c/10/RS. Natomiast w kwestii opodatkowania otrzymanych nagród w postaci cashback przez użytkowników strony afiliackiej wydano postanowienie nr ITPP2/443-211e/10/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl