ITPP2/443-211c/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-211c/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 30 kwietnia i 19 maja 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji spółki dla potrzeb podatku, obowiązku wystawiania faktur VAT, składania informacji podsumowujących, rozliczenia i odprowadzenia podatku w Polsce z tytułu świadczenia usług elektronicznych na rzecz kontrahentów z terytorium Wspólnoty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 30 kwietnia i 19 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji spółki dla potrzeb podatku, obowiązku wystawiania faktur VAT, składania informacji podsumowujących, rozliczenia i odprowadzenia podatku w Polsce z tytułu świadczenia usług elektronicznych na rzecz kontrahentów z terytorium Wspólnoty.

W wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ma Pani zamiar rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w zakresie uruchomienia i prowadzenia na polskim rynku internetowej strony afiliackiej. Głównym zadaniem tej strony będzie generowanie ruchu do stron internetowych przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi w internecie. Ruch oznacza wyrażenie zbiorcze, obejmujące prawidłowe wyświetlenia, kliknięcia, kontakty, użytkowników i transakcje kupno/sprzedaż dokonywane przez użytkowników tej strony. Ruch generowany będzie za pomocą umieszczonych na stronie linków (odsyłaczy) do jednej lub wielu stron internetowych przedsiębiorców. Ponadto do zadań spółki będzie należała aktualizacja linków, danych, informacji i ofert przedsiębiorców zamieszczonych na prowadzonej przez nią stronie. Za wygenerowany ruch spółka będzie otrzymywała wynagrodzenie, na podstawie określonych z góry przez przedsiębiorców taryf i raportu obejmującego sumę ruchów wygenerowanych na Jej stronie internetowej. Model ten będzie wykorzystywany w relacjach bezpośrednich z przedsiębiorcami jak również przy użyciu pośredników - platform afiliacyjnych (firm zarządzających grupą programów partnerskich), które nie prowadzą sklepu internetowego, działając jako pośrednik pomiędzy przedsiębiorcami a stronami afiliackimi (stroną spółki), oferując pomoc, technologie do obsługi programu i usługi administracyjne.

W pierwszym przypadku w programie partnerskim będą brały udział takie podmioty jak:

* strona afiliacja, czyli firma świadcząca usługi (obsługa i prowadzenie stron internetowych odsyłających do stron internetowych przedsiębiorców), na rzecz przedsiębiorcy, na podstawie zawartej umowy o współpracy,

* użytkownicy strony afiliackiej, czyli klienci indywidualni zarejestrowani w serwisie strony, którzy zaakceptowali regulamin serwisu (osoby fizyczne, które ukończyły 18 lat, posiadają pełną zdolność do czynność prawnych, zamieszkałe w Polsce, dokonujące zakupów na cele nie związane z działalnością gospodarczą), do których serwis jest skierowany,

* przedsiębiorcy oferujący swoje produkty i usługi w programie partnerskim, będący usługobiorcami strony afiliackiej.

W drugim przypadku w programie partnerskim będą brały udział:

* platforma afiliacyjna, jako podmiot organizujący program i zarządzający nim,

* strona afiliacka, czyli firma świadcząca usługi (obsługa i prowadzenie stron internetowych odsyłających do stron zarejestrowanych w systemie platformy afiliacyjnej), na rzecz platformy afiliacyjnej na podstawie zawartej umowy o współpracy,

* wyżej wskazani użytkownicy strony afiliackiej,

* przedsiębiorcy oferujący produkty i usługi w programie partnerskim, będący usługobiorcami platformy i pośrednio strony afiliackiej.

Współpracę zamierza Pani rozpocząć z platformą afiliacyjną - firmą szwedzką, której siedziba i stałe miejsce prowadzenia działalności znajdować będzie się na terenie Szwecji. W przyszłości wykonywane będą również usługi na rzecz innych firm, których adresy stałego miejsca prowadzenia działalności mogą być inne od ich siedzib. W sytuacji, gdy usługa będzie świadczona dla stałych miejsc prowadzenia działalności znajdować się będą one na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym również Polski. Uwzględniając planowane rozmiary działalności, jak również ciągły sposób jej wykonywania będzie to działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów podatkowych. Zawiązana i zarejestrowana spółka ma zamiar rozliczać tą działalność na zasadach ogólnych prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów z zastosowaniem skali podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy spółka cywilna będzie zobowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w rozumieniu art. 96 ust. 1, jako podatnik czynny, jak również w trybie art. 97 ust. 1 i 3 ustawy, w celu rejestracji jej jako podatnika VAT UE.

* Czy spółka cywilna będzie obowiązana składać informację podsumowującą, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy.

* Czy spółka cywilna będzie zobowiązana do wystawiania faktur VAT dla kontrahentów z terytorium Wspólnoty nie zawierających stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem lecz zawierających informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca usługi.

* Czy spółka nie będzie zobowiązana do rozliczania i odprowadzania podatku od towarów i usług w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy powołującego treść art. 100 ust. 1 pkt 4, art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 25 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, spółka nie będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku w Polsce. Według Pani w świetle art. 106 ust. 1 i 2 ustawy, oraz § 25 ww. rozporządzenia, świadcząc usługi na rzecz kontrahentów z terytorium Wspólnoty innym niż Polska, spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktur VAT nie zawierających stawki i kwoty podatku oraz należności wraz z podatkiem. Na fakturach tych, zgodnie z ust. 4 powyższego paragrafu, powinien być numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju oraz informacja, że zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi. Zatem spółka w przypadku, gdy będzie świadczyła usługi tylko na rzecz kontrahentów zidentyfikowanych na terytorium państwa członkowskiego innym niż kraj, nie będzie zobowiązana do rozliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług z tego tytułu w Polsce, ponieważ zobowiązanym do rozliczenie będzie usługobiorca na terenie kraju członkowskiego innym niż Polska. Spółka cywilna wykonując działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, będzie zobowiązana do zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, zgodnie z art. 96 ust. 1 oraz jako podatnik VAT UE, jak stanowi przepis ust. 3 pkt 2 ww. artykułu Zdaniem Pani na mocy postanowień art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, spółka będzie zobligowana do składania informacji podsumowujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 97 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej (ust. 3 pkt 2 powołanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.).

Na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane "informacjami podsumowującymi".

Zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b.

W oparciu o ust. 2 powyższego artykułu, podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2a-2g, 3 i 4 oraz art. 33.

Na mocy art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W oparciu o ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Na podstawie ust. 2 powyższego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Zgodnie z ust. 4 tegoż paragrafu w brzmieniu obowiązującym od ww. daty powołanego rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że ma Pani zamiar rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w zakresie uruchomienia i prowadzenia na polskim rynku, internetowej strony afiliackiej. Głównym zadaniem tej strony będzie generowanie ruchu, za pomocą umieszczonych na stronie linków, do stron internetowych przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi w internecie. Do zadań spółki będzie należała ponadto aktualizacja linków, danych, informacji i ofert przedsiębiorców zamieszczonych na prowadzonej przez nią stronie. Opisany wyżej model będzie wykorzystywany w relacjach bezpośrednich z przedsiębiorcami, jak również przy użyciu pośredników - platform afiliacyjnych (firm zarządzających grupą programów partnerskich). W pierwszym przypadku udział będą brały następujące podmioty: strona afiliacja (firma świadcząca usługi, na rzecz przedsiębiorcy), użytkownicy strony afiliackiej (osoby fizyczne) oraz przedsiębiorcy oferujący produkty i usługi, będący usługobiorcami strony afiliackiej. W drugim przypadku w programie partnerskim oprócz ww. podmiotów będzie brała udział także platforma afiliacyjna (podmiot organizujący program i zarządzający nim). Usługi początkowo będą świadczone na rzecz szwedzkiej firmy - podatnika podatku od wartości dodanej, która ma siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Szwecji. W przyszłości usługi będą wykonywane na rzecz innych firm, których adresy stałych miejsc prowadzenia działalności mogą być inne od ich siedzib. W sytuacji, gdy usługi będą świadczone dla stałych miejsc prowadzenia działalności, znajdować się one będą na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym Polski.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że spółka chcąc być czynnym podatnikiem, na mocy art. 96 ust. 1 ustawy, zobowiązana będzie do rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. W sytuacji, kiedy miejsce świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług będzie na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, przed ich wykonaniem spółka (oprócz ww. rejestracji) będzie zobowiązana - na podstawie art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego o zamiarze rozpoczęcia wykonywania przedmiotowych czynności. Usługi te powinny zostać udokumentowane fakturą VAT zawierającą numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi lub przepis dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia podatku jest jej nabywca, bez stawki i kwoty podatku oraz należności wraz z podatkiem. Spółka będzie zobowiązana do składania w urzędzie skarbowym "informacji podsumowującej" o wykonanych usługach, których miejsce świadczenia i opodatkowania będzie na terytorium innych państw członkowskich niż Polska.

Ponadto wskazuje się, że sposób rozliczenia i opodatkowani usług w innych państwach członkowskich nie regulują polskie przepisy podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług, a regulacje kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.

Końcowo należy nadmienić, że w przypadku, kiedy miejsce świadczenia i opodatkowania będzie w Polsce, wystawiona faktura VAT dokumentująca usługi świadczone przez spółkę powinna zawierać wszystkie elementy, o których mowa w § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, a więc m.in. stawkę i kwotę podatku, należność wraz podatkiem. Do rozliczenia i odprowadzenia podatku z tytułu świadczonych tych usług będzie zobowiązana spółka.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii: uznania usług, które będzie świadczyła nowotworzona spółka za usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy, określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług elektronicznych, opodatkowania przekazywanych nagród w formie cashback, dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-211a/10/RS, nr ITPP2/443-211b/10/RS oraz nr ITPP2/443-211d/10/RS. Natomiast w kwestii opodatkowania otrzymanych nagród w postaci cashback przez użytkowników strony afiliackiej wydano postanowienie nr ITPP2/443-211e/10/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl