ITPP2/443-209/07/RS - Specyfikacja przelewów wysłana za pośrednictwem poczty elektronicznej jako potwierdzenie otrzymania faktury korygującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-209/07/RS Specyfikacja przelewów wysłana za pośrednictwem poczty elektronicznej jako potwierdzenie otrzymania faktury korygującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r. (data wpływu 23 listopada 2007 r.) uzupełnionym dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje licznych transakcji handlowych. Z tytułu zwrotu towaru dokonywane są korekty wielkości sprzedaży, które dotyczą transakcji krajowych. Niektóre sieci handlowe nie potwierdzają faktur korygujących, ponieważ zgodnie z zawartymi umowami o współprace handlową "specyfikacja płatności przesłana do dostawcy zgodnie z umową stanowi dowód otrzymania przez zamawiającego faktur korygujących umieszczonych na specyfikacjach". Zatem w dniu przelewu Spółka otrzymuje bez podpisu e-mailem specyfikacje na której wyszczególnione są wszystkie numery faktur za które zapłacono oraz ze znakiem minus faktury korygujące. Powyższe koliduje z brzmieniem § 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur zgodnie z którym sprzedawca jest zobowiązany posiadać potwierdzenie faktur korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej można uznać potwierdzenie na podstawie dokonanego między stronami rozliczenia - specyfikacji przelewów zawierającej numer faktury korygującej i kwoty potrącenia zapłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy dzień rozliczenia potrącenia z wierzytelności jest dniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Powyższe stanowisko zawarto w wyroku WSA w Warszawie z dnia 14 września 2007 r. (III SA/Wa 1121/07).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z § 16 ust. 3 pkt 1 oraz § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy lub gdy podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Wystawiając fakturę korygującą - zgodnie z § 16 ust. 4 i § 17 ust. 6 powołanego wyżej rozporządzenia - sprzedawca jest obowiązany do uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie dotyczy jedynie: eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, a także przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia (czyli dostawy tzw. mediów). Z treści § 16 ust. 4 wynika również, że posiadanie przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali. Cytowane wyżej rozporządzenie nie określa, w jaki sposób potwierdzenie odbioru faktury korygującej powinno być dokonane.

Przedstawiony we wniosku stan faktyczny wskazuje, że dowodem potwierdzającym odbiór faktur korygujących jest przesłana dostawcy specyfikacja przelewów przez odbiorcę towarów. Powyższe wynika z postanowień umów zawartych przez Spółkę z niektórymi sieciami handlowymi. Strony zawarły ze sobą porozumienia co do sposobu informowania o otrzymaniu faktur korygujących umieszczając na przedmiotowych specyfikacjach numer faktury korygującej i kwoty dokonanych potrąceń. Z uwagi, że powołane przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. Sprzedawca otrzymując specyfikację (jak wynika to z umowy) uzyskuje tym samym potwierdzenie otrzymania przez nabywcę faktur korygujących co oznacza, iż nabywca posiada wiedzę o ich wystawieniu.

Reasumując, należy uznać, iż zgodnie z dyspozycją zawartą w § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli posiadana przez Spółkę specyfikacja przelewów zawiera elementy, o których mowa we wniosku oraz jest wystawiona i wysłana przez adresata faktur korygujących, to stanowi ona potwierdzenie, że faktury korygujące otrzymał nabywca. Jednak momentem obniżenia kwoty podatku należnego jest otrzymanie tego potwierdzenia (specyfikacji przelewów) a nie data dokonania przelewów (zapłaty) widniejąca na specyfikacji jak błędnie wskazała Spółka w swym stanowisku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl