ITPP2/443-195/11/11-S/MD - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych związanych z zawodem księgowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-195/11/11-S/MD Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych związanych z zawodem księgowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 października 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 859/11 (data wpływu prawomocnego wyroku 12 grudnia 2011 r.) - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniach 8 kwietnia oraz 4 maja 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych związanych z zawodem księgowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 8 kwietnia oraz 4 maja 2011 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych związanych z zawodem księgowego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych dotyczących podnoszenia kwalifikacji zawodowych (kursy księgowe i komputerowe związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, itp.). Szkolenia są realizowane dla zakładów pracy, kierujących na nie swoich pracowników oraz osób fizycznych chcących poszerzać swoje kwalifikacje zawodowe.

Jest Pani wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nie jest wpisana na listę placówek niepublicznych podlegających pod system oświaty.

Celem organizowanych szkoleń jest doskonalenie zawodowe pracowników. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Prowadzone przez Panią szkolenie "Profesjonalny Księgowy na Wagę Złota" pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem księgowego. O jego związku z zawodem księgowego świadczy zarówno tytuł szkolenia, jak i jego program, w ramach którego m.in. są omawiane zagadnienia dotyczące uprawnień do wykonywania zawodu. Szkolenie skierowane jest zarówno do osób chcących dopiero zdobyć ten zawód, jak i do osób chcących uaktualnić swoją wiedzę z zakresu księgowości. Nie jest prowadzone na zasadach określonych w innych przepisach. Nie uzyskała Pani akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty dotyczącej tego szkolenia.

Ww. szkolenie wykonywane jest na rzecz przedsiębiorstwa, które pozyskało na nie środki z dotacji UE. Przedsiębiorstwo pokrywa całość kosztów szkolenia z otrzymanej dotacji, dokonując przelewu z rachunku bankowego, przeznaczonego specjalnie do obsługi projektu szkoleniowego finansowanego ze środków publicznych. Przedsiębiorstwo to przedstawiło Pani oświadczenie, że koszty szkolenia finansowane są ze środków publicznych.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy prowadzone przez Panią szkolenia " Profesjonalny Księgowy na Wagę Złota ", finansowane ze środków publicznych, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie " art. 43 pkt 1 ust. 29 lit. c) " ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazującego, że z dniem 1 stycznia 2011 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako podmiot świadczący usługi szkoleniowe jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla szkolenia "Profesjonalny Księgowy na Wagę Złota", na podstawie art. 43 pkt 1 ust. 29 lit. c) ww. ustawy.

Stwierdziła Pani, że przepis ten wymaga spełnienia dwóch warunków:

* pierwszym z nich jest wymóg, aby usługi szkoleniowe dotyczyły kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego; w związku z tematyką oraz grupą odbiorców szkolenia, spełnienie tej przesłanki przez Panią nie budzi wątpliwości,

* drugim wymogiem jest spełnienia jednego z dodatkowych warunków:

a.

prowadzenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,

b.

świadczenia przez podmioty, które uzyskały akredytację,

c.

finansowania w całości ze środków publicznych.

Ponownie wskazała Pani, że prowadzi szkolenia dla kontrahenta, który pozyskał na nie środki publiczne. Kontrahent pokrywa całość kosztów szkolenia z otrzymanej dotacji, dokonując przelewu z rachunku bankowego, na który wpływają tylko i wyłącznie środki publiczne. Dokumentacja finansowo-księgowa kontrahenta nie pozostawia wątpliwości, że szkolenia są w 100% finansowane ze środków publicznych. Litera c) ww. przepisu mówi o zwolnieniu usług finansowanych ze środków publicznych, czyli nie nakłada obowiązku bezpośredniego finansowania z tych środków. Zdaniem Pani w tej sytuacji spełniona jest również ta przesłanka.

Podsumowując stwierdziła Pani, że spełnione są wszystkie wymogi przewidziane w " art. 43 pkt 1 ust. 29 lit. c) " ustawy o podatku od towarów i usług, nakładane na podmioty chcące skorzystać ze zwolnienia od podatku na usługi szkoleniowe.

W interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2011 r. znak ITPP2/443-195/11/MD oceniono Pani stanowisko jako nieprawidłowe. Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła Pani skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Wyrokiem z dnia 4 października 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 859/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Odnosząc się do istoty sporu Sąd stwierdził, że zapis "finansowana w całości ze środków publicznych" nie odnosi się w ocenie Sądu do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.

W dniu 12 grudnia 2011 r. do tut. organu wpłynął prawomocny wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku z dnia 4 października 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 859/11, uchylający zaskarżoną interpretację.

W związku z przepisem art. 153 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, stanowiącym, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl