ITPP2/443-189/10/EB - Prawo samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pod nazwą "e-Zdrowie w Samodzielnym Publicznym Gminnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-189/10/EB Prawo samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pod nazwą "e-Zdrowie w Samodzielnym Publicznym Gminnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "e-Zdrowie w Samodzielnym Publicznym Gminnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "e-Zdrowie w Samodzielnym Publicznym Gminnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej jest zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ponad 99% przychodów stanowią przychody z tytułu usług w zakresie ochrony zdrowia, pozostałe przychody Wnioskodawca osiąga z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym, z tytułu wynajmu aparatury medycznej i gabinetów lekarskich oraz z tytułu opłatnego udostępniania kopii dokumentacji medycznej. Kształtuje się to w następujący sposób: rok 2004 - 3.108,00 zł (0,4% przychodu ogółem), rok 2005 - 3.627,00 zł (0,5% przychodu ogółem), rok 2006 - 2.870,00 zł (0,3% przychodu ogółem), rok 2007 - 2.572,62 zł (0,35% przychodu ogółem), rok 2008 - 3.014,53 zł (0,2% przychodu ogółem), rok 2009 - 4.982,86 zł (0,3% przychodu ogółem).

W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust 1 pkt 1 oraz zwolnienia podatkowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

W dniu 28 października 2009 r. podpisaliśmy umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Oś priorytetowa 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2. Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1. Usługi i aplikacje dla obywateli, projektu: "e-Zdrowie w Samodzielnym Publicznym Gminnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej". Wartość projektu - 90.445,02 zł - dofinansowanie w wysokości 85% wartości projektu 76.878,27 zł.

W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt komputerowy, oprogramowanie systemowe i bazodanowe, wykonana sieć komputerowa, zakupione oprogramowanie do gabinetów lekarskich oraz rejestracji. Głównym celem projektu jest zapewnienie dostępu do usług teleinformatycznych dla pacjentów SPG ZOZ poprzez kompleksową informatyzację zakładu. Wdrożenie projektu umożliwi rejestrację pacjentów poprzez internet, lekarz dzięki elektronicznej dokumentacji medycznej będzie miał możliwość zapisywania danych w historii choroby na indywidualnych kontach zdrowotnych pacjenta.

W związku z tym, iż Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług uznaliśmy w ww. projekcie podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowany projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Samodzielny Publiczny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej ma możliwość odliczenia podatku naliczonego i czy koszty podatku od towarów i usług od zakupionego sprzętu komputerowego i oprogramowania są wydatkiem kwalifikowanym...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, ze względu na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zakład korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, a wartość sprzedanych usług opodatkowanych nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Wskazuje, iż w związku z powyższym nie ma obowiązku bycia podatnikiem VAT czynnym. Nie będąc podatnikiem VAT czynnym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym wydatki w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, są kosztami kwalifikowanymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił oznaczone symbolem PKWiU ex 85 usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Stosownie do dyspozycji art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666) kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Zgodnie z ust. 2 art. 2 ww. ustawy, w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Wnioskodawca w związku z realizacją projektu dokonał zakupów: sprzętu komputerowego oraz oprogramowania komputerowego do gabinetów lekarskich i do rejestracji. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, jak również w niewielkiej części świadczenie usług opodatkowanych, tj.: wynajem sprzętu medycznego i gabinetów lekarskich oraz odpłatne udostępnianie dokumentacji medycznej. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, gdyż z tytułu świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług nie przekracza limitu podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy oraz art. 2 ust. 1 i 2 cytowanej powyżej ustawy.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie istnieje związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Skoro Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane w niewielkim zakresie, i z tytułu ich świadczenia nie przekracza limitu obrotów określonego w art. 113 ust. 1, to zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym we wniosku, nie będzie zobowiązany do zarejestrowania się w charakterze podatnika VAT czynnego.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl