ITPP2/443-184/17/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-184/17/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.), uzupełnionym dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 7 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilnoprawnych. Planuje w ramach projektu pn. "XXX" RPO WK-P na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 5: Wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, Działanie 5.6: Kompleksowe uzbrojenie terenów pod inwestycje, poprawić atrakcyjność terenów pod inwestycje poprzez uzbrojenie ich w urządzenia sieciowe. Gmina spodziewa się dofinansowania projektu w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych. Głównym celem realizacji inwestycji jest stworzenie warunków dla firm, które rozpoczynając działalność na terenie miasta, stworzą nowe miejsca pracy i przyczynią się do rozwoju gospodarczego Gminy. W skład zadania wchodzić będzie m.in. budowa sieci kanalizacyjnej, budowa dróg dojazdowych, prace geodezyjne. Gmina poniosła jednocześnie wydatki związane z wykonaniem studium wykonalności, przygotowanie dokumentacji. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Gminę. Przedmiot projektu będzie wykorzystywany zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych w postaci dzierżawy lub sprzedaży działek oraz sieci wodno-kanalizacyjnych oraz czynności nieopodatkowanych w zakresie budowy dróg dojazdowych. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, drogi dojazdowe wchodzące w skład działek przeznaczonych na tereny inwestycyjne, są drogami publicznymi. Zarządcą tych dróg będzie Gmina. Drogi wewnętrzne nie będące drogami publicznymi będą przeznaczone przez Gminę do sprzedaży. Gmina będzie w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją powyższej inwestycji do czynności opodatkowanych i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zamiarem realizacji powyższego projektu Gminie, w zakresie wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż, dzierżawa), przysługiwać będzie uprawnienie do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace i wystawią w związku z tym Gminie faktury VAT zawierające podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a taki występuje, ponieważ zarówno dzierżawa działek lub sieci wodno-kanalizacyjnych bądź ich sprzedaż podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina wskazała, że są to umowy cywilnoprawne, więc występować będzie w charakterze podatnika tego podatku. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), Gmina stwierdziła, że prawo do obniżenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W sytuacji, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności, w związku z którymi przysługuje odliczenie podatku naliczonego oraz czynności, z tytułu których takie odliczenie nie przysługuje, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy.

Stanowi on, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza realizować projekt polegający na kompleksowym przygotowaniu terenów pod park przemysłowy. W związku z tym poniosła koszty związane z przygotowaniem studium wykonalności projektu oraz przygotowaniem dokumentacji. Realizacja projektu będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi dzierżawa lub sprzedaż działek gruntu oraz sieci wodno-kanalizacyjnej, jak również z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w zakresie budowy dróg. Drogi wewnętrzne będą przedmiotem sprzedaży. Gmina jest w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu do czynności opodatkowanych i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie w związku z realizacją ww. projektu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim dokonane zakupy będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl