ITPP2/443-182/07/EŁ - Możliwość złożenia korekty deklaracji VAT-7 oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z tytułu nabycia samochodu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-182/07/EŁ Możliwość złożenia korekty deklaracji VAT-7 oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z tytułu nabycia samochodu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2007 r. (data wpływu 14 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekty deklaracji i odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekty deklaracji i odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan czynnym podatnikiem prowadzącym działalność opodatkowaną stawką w wysokości 7 %. W dniu 31 maja 2007 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej zakupił Pan samochód Volkswagen Passat Kombi. W deklaracji za miesiąc maj 2007 r. odliczył podatek naliczony w wysokości 6.000 zł. Następnie w pojeździe dokonano zmian, które spowodowały, że pojazd zmienił swoje przeznaczenie i rodzaj - z samochodu pogrzebowego na samochód ciężarowy. Zmianę tę potwierdził rzeczoznawca samochodowy w wydanej ocenie technicznej. Po tym fakcie Stacja Kontroli wydała Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, w którym stwierdza, że pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jako samochód wielozadaniowy. Do czasu dokonania zmian w pojeździe nie był on użytkowany i wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą przeznaczenia i rodzaju pojazdu z samochodu pogrzebowego na samochód ciężarowy istnieje prawo do złożenia korekty deklaracji za miesiąc maj 2007 r. i odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy dokonane zmiany dają prawo do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2007 r. i odliczenia podatku naliczonego od zakupu środka trwałego jakim jest samochód ciężarowy w pełnej kwocie wynikającej z faktury zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. W myśl art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą, oraz przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Zgodnie z art. 81b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przepisu § 1 pkt 2 lit. a). nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług.

A zatem, podatnik ma co do zasady prawo dokonać odpowiedniej korekty deklaracji podatkowej za okres, który nie jest przedmiotem orzekania organu podatkowego, np. w sytuacji gdy podatnikowi przysługuje prawo do złożenia takiej korekty.

Zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 -7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Limit odliczeń nie dotyczy nabycia niektórych pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 ustawy, mimo nieprzekroczenia przez nich dopuszczalnej masy całkowitej określonej w ust. 3 ww. przepisu - co w przedstawionym stanie faktycznym w dniu zakupu tj. w miesiącu maju 2007 r. nie miało miejsca.

Zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1 - 4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, iż nabycie pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony uprawniające do skorzystania z pełnego odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia, jest możliwe po spełnieniu wymagań technicznych przez konkretny pojazd, czego potwierdzeniem pozostaje treść zaświadczenia wydanego przez stację kontroli pojazdów w rezultacie przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż nabył Pan samochód specjalny pogrzebowy, o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przy nabyciu którego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100 % z tytułu jego nabycia, zgodnie z zasadą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 3 ustawy (odliczył Pan tylko 6.000 zł.). W okresie późniejszym dokonał Pan przekwalifikowania (zmiany przeznaczenia) samochodu typu karawan na samochód wielozadaniowy, w konsekwencji czego uzyskał Pan zaświadczenie wydane przez Stację Kontroli, z treści którego wynika, iż pojazd po przeróbce odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano wyżej, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, pojazd w chwili nabycia winien być pojazdem spełniającym określone warunki techniczne przewidziane w art. 86 ust. 4 ustawy.

Ze stanu faktycznego wynika, że zakupiony w dniu 31 maja 2007 r. samochód nie spełniał warunków technicznych - koniecznych do uzyskania prawa do odliczenia podatku w 100 %. Przekwalifikowanie samochodu typu karawan na samochód wielozadaniowy (dający uprawnienie do zastosowania pełnego odliczenia), nastąpiło w okresie późniejszym. Wobec powyższego w odniesieniu do przedmiotowego pojazdu, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości w dniu nabycia pojazdu o masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony.

A zatem z uwagi na fakt, iż pojazd w momencie zakupu nie spełniał kryteriów wymienionych w art. 86 ust. 4 ustawy, tzn. nie stanowił pojazdu samochodowego, od nabycia którego istnieje pełne odliczenie, zatem nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100 % z tytułu nabycia samochodu w miesiącu maju 2007 r., a tym samym nie ma podstaw do złożenia korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2007 r. i odliczenia pozostałej części podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl