ITPP2/443-180/12/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-180/12/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od nabytych samochodów osobowych przekazywanych w formie nagrody laureatom loterii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od nabytych samochodów osobowych przekazywanych w formie nagrody laureatom loterii.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka będąca osobą prawną (spółką akcyjną), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza loterię zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), na podstawie zezwolenia wydanego przez Dyrektora Izby Celnej. Loteria jest organizowana na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej, w okresie od dnia 1 października 2011 r. do dnia 2 października 2012 r. Warunkiem udziału w loterii jest nabycie promowanych towarów lub produktów o odpowiedniej wartości. Laureatem loterii może być każda pełnoletnia osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Sprzedaż promowanych towarów i produktów stanowi działalność podstawową podatnika, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Celem organizacji loterii jest wzrost sprzedaży towarów i produktów. Regulamin loterii przewiduje wydanie laureatom/zwycięzcom nagród rzeczowych w postaci 6 fabrycznie nowych samochodów osobowych. Samochody te w celu ich późniejszego wydania laureatom, są wcześniej nabywane od sprzedawcy - dealera samochodów (podatnika prowadzącego działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży nowych samochodów, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług). Na każdym samochodzie będącym nagrodą w loterii jest umieszczana reklama Spółki. W ciągu roku od odebrania nagrody laureat zobowiązany jest do nie usuwania umieszczonej reklamy. Samochody będące nagrodami nie będą wykorzystywane w innym celu niż dalsze ich przekazanie laureatom. Zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, przedmiotem działalności Spółki, jest m.in. "sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zakupu samochodów osobowych w celu ich wydania laureatom loterii, podatnik jest uprawniony do odliczenia 100% podatku naliczonego przy ich zakupie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów osobowych przekazywanych w loterii jako nagrody, w pełnej wysokości, zgodnie z zapisami art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. Według Spółki, w przedmiotowej sprawie należy rozpatrzyć zastosowanie ww. przepisu w kontekście pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych samochodów. Powyższy przepis przewiduje odliczenie podatku naliczonego w 100% w związku z nabyciem samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest odsprzedaż tych samochodów. Zdaniem Spółki, termin "odsprzedaż" należy rozpatrywać szeroko, jako przeznaczenie towarów handlowych do dalszego zbycia. W przedstawionej przez Spółkę sytuacji nabyte uprzednio pojazdy w ramach zorganizowanej loterii będą zbywane laureatom. Przychód ze zbycia, z ekonomicznego punktu widzenia, można określić na poziomie wzrostu przychodów ze sprzedaży towarów i wyrobów promowanych, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Spółka ponownie zaznaczyła, że przedmiotem Jej działalności jest m.in. "sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych tj. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei z brzemienia art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a ww. ustawy jednoznacznie wynika, że odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego od nabytych samochodów osobowych dotyczy tylko takich przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów. Zatem odliczenie podatku naliczonego w pełnej wysokości przysługuje podmiotowi, który profesjonalnie zajmuje się odprzedażą samochodów osobowych w ramach działalności handlowej. Acontrario, odliczenie na ww. zasadach nie dotyczy podatku naliczonego związanego z zakupem tych samochodów osobowych, które są wykorzystywane (używane) przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w inny sposób niż wskazany w ww. przepisie.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z treści wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza loterię. Warunkiem udziału jest nabycie promowanych towarów lub produktów w odpowiedniej wartości. Sprzedaż promowanych towarów i produktów stanowi działalność podstawową opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Celem organizacji loterii jest wzrost ww. sprzedaży. Regulamin loterii przewiduje wydanie laureatom/zwycięzcom nagród rzeczowych w postaci sześciu fabrycznie nowych samochodów osobowych nabytych od dealera samochodów (czynnego podatnika podatku od towarów i usług). Na każdym pojeździe umieszczona jest reklama Spółki. W ciągu roku od odebrania nagrody laureat zobowiązany jest do nie usuwania reklamy. Zgodnie z wpisem w KRS przedmiotem działalności Spółki, jest m.in. "sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych".

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że pomimo, iż czynność nieodpłatnego przekazania samochodów przez Spółkę nie podlega opodatkowaniu, to nabycie tych pojazdów będzie miało związek ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż będą służyły promowaniu towarów i wyrobów Spółki. W konsekwencji powyższego oraz faktu, iż nabyte samochody osobowe będą przekazywane nieodpłatnie laureatom loterii jako nagrody, a nie zbywane w ramach profesjonalnej odsprzedaży, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - wbrew Jej twierdzeniom - w pełnej wysokości, lecz na zasadach określonych w art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, tj. w 60%, jednak nie więcej niż 6.000 zł. Nie ma przy tym znaczenia fakt, iż zgodnie z wpisem w KRS przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż samochodów osobowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl