ITPP2/443-180/10/AF - Uznanie transakcji za dostawę towarów i jej skutki podatkowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-180/10/AF Uznanie transakcji za dostawę towarów i jej skutki podatkowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 maja 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeprowadzonej transakcji za dostawę towarów, w której podatnikiem jest nabywca i obowiązku wykazania jej w deklaracji VAT-UE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 4 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeprowadzonej transakcji za dostawę towarów, w której podatnikiem jest nabywca i obowiązku wykazania jej w deklaracji VAT-UE.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2009 r. kupił Pan towar - łososia mrożonego od kontrahenta z poza Unii Europejskiej (Norwegia). Dostawca nie posiadał siedziby, stałego miejsca zamieszkania oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Nie był również podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium RP.

Towar został objęty procedurą celną na terytorium Unii Europejskiej (Szwecja), po czym został przetransportowany do Polski. Dostawca pokrył wszelkie koszty związane z transportem i opłacił cło. Stał się Pan właścicielem towaru w Polsce, w momencie jego wjazdu na teren Pana firmy. Podatek nie został rozliczony przez dostawcę.

Powyższą transakcję rozpoznał Pan jako dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Wartość towaru wykazaną na fakturze od norweskiego dostawcy, potraktował Pan jako wartość netto. Podatek od towarów i usług rozliczył Pan na fakturze wewnętrznej jako podatek należny i naliczony i ujął w deklaracji VAT w pozycji 38 i 39. Opisana transakcja nie została ujęta w deklaracji VAT-UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

*

Czy przedmiotowa dostawa została prawidłowo rozpoznana przez Wnioskodawcę...

*

Czy transakcję taką należy ująć w deklaracji VAT-UE...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa transakcja została rozpoznana prawidłowo. W związku z tym, że nie jest importerem, nie ponosi opłat celnych i kosztów transportu, a właścicielem towaru staje się na terenie Polski, przedstawiona transakcja odpowiada treści art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie powinna być ujmowana w informacji podsumowującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii ujęcia przedmiotowej transakcji w deklaracji podatkowej VAT-7, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia zaistniałego stanu faktycznego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl