ITPP2/443-179b/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-179b/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 17 kwietnia 2009 r.) i 18 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących obciążenie za usługi wynagradzane premią pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia i 18 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących obciążenie za usługi wynagradzane premią pieniężną.

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą części dla sektora motoryzacyjnego. W prowadzonej działalności podpisuje umowy z hurtowniami motoryzacyjnymi w zakresie sprzedaży wyrobów. W ramach obustronnych uzgodnień zleca swoim kontrahentom świadczenie usług polegających na osiągnięciu w oznaczonym przedziale czasowym ustalonego pułapu wartości zakupów towarów. Z tytułu świadczonych usług wypłacane jest wynagrodzenie kontrahentom Spółki w postaci premii pieniężnych. Premie nie dotyczą konkretnej dostaw, lecz wszystkich dostaw, jakich Spółka dokonuje w danym okresie (kwartał, rok). Nabywcy towarów uzyskują prawo do premii w momencie osiągnięcia umownie określonego poziomu obrotów, określonych wartościowo w określonym czasie. Kontrahent, który nabył prawo do premii, wystawia fakturę VAT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość wyliczonej premii pieniężnej. Spółka kierując się treścią art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), odlicza wykazany na fakturze podatek naliczony w pełnej wysokości.

W ramach zawartej umowy kontrahent Spółki zobowiązany jest promować i reklamować wyroby Spółki w celu osiągnięcia i zrealizowania odpowiedniego poziomu sprzedaży określonego w zawartej umowie. Sposób i realizacja reklamy pozostaje w wyłącznej gestii kontrahenta, który zobowiązany jest również do terminowej zapłaty za zakupione towary.

Premia ustalana jest jako procent sprzedaży zrealizowanej w określonym okresie - kwartale lub roku. Podstawą do jej naliczenia jest łączna wartość netto sprzedaży określona na podstawie faktur wystawionych przez Spółkę na rzecz kontrahenta w danym kwartale lub roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony wykazany w fakturze dokumentującej udzielenie premii pieniężnej stanowi dla Spółki, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, podatek naliczony do odliczenia w pełnej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w omawianej sytuacji premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za usługę. W konsekwencji premia, jako czynność podlegająca opodatkowaniu powinna zostać udokumentowana fakturą na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, a podatek wykazany na fakturze zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi dla Spółki podatek naliczony do odliczenia w pełnej wysokości. Stanowisko swoje Wnioskodawca opiera na piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., które określa, iż premia pieniężna nie związana z konkretną dostawą, a jednocześnie wypłacana za określone zachowanie nabywcy, stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu. Stanowisko to podtrzymywane jest również w interpretacjach indywidualnych przepisów podatkowych (IPPP1/443-285/0802/AW, IP-PP2-443-739/07-2/AS, IP-PP2-443-76/08-3/MK, IBPP1/443-35/KG/KAN-91/01/08).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów Spółka wypłaca wynagrodzenie zwane "premią pieniężną" za dokonanie od niej zakupów towarów w określonym czasie (kwartał, rok), o określonej wartości. Ponadto na podstawie zawartych umów kontrahent zobowiązany jest promować i reklamować wyroby Spółki. Sposób i realizacja reklamy pozostaje w wyłącznej gestii kontrahenta. Kolejnym warunkiem otrzymania premii pieniężnej jest terminowa zapłata za zakupione towary. Za powyższą usługę kontrahent obciąża Spółkę fakturą VAT.

Jak wskazano w treści interpretacji indywidualnej nr, wydanej na wniosek Spółki, wypłacane przez nią premie stanowią wynagrodzenie za podlegające opodatkowaniu świadczenie usług przez Jej kontrahentów.

W związku z tym uznać należy, że Spółce, jako nabywcy przedmiotowych usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich wykonanie, w zakresie, w jakim te usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl