ITPP2/443-170/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-170/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii...".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 26 sierpnia 2010 r. Gmina podpisała z Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie projektu pn. "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach Osi Priorytetowej 6 - "Środowisko przyrodnicze", działania 6.2 "Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami", poddziałania 6.2.1 "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii". Zasadniczym celem projektu jest ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych, t.j.:

* wzrost produkcji energii cieplnej ze źródeł odnawialnych, m.in. poprzez wzrost produkcji cieplnej z odnawialnych źródeł energii (OZE) w obiektach użyteczności publicznej Gminy, poprzez zmianę systemu grzewczego Zespołu Szkół na wykorzystujący odnawialne źródła energii,

* ograniczenie emisji szkodliwych gazów i pyłów do atmosfery.

Głównym zadaniem projektowanych zmian jest zainstalowanie nowego źródła ciepła - kotłów na pallety, jednocześnie zostaną przebudowane istniejące pomieszczenia kotłowni wbudowanej i składu opału, w celu dostosowania ich do wymagań związanych z zainstalowaniem nowego źródła ciepła. Budynek zostanie wyposażony w nowoczesne urządzenie zapewniające pozyskiwanie energii z OZE, którymi będą dwa kotły BioMatic 250 o mocy 250 kW, każdy z mocą regulowaną płynnie w zakresie od 30 do 100% mocy znamionowej kotła. Do kotłowni zautomatyzowanej BioMatic dopuszczone będzie paliwo w formie pallet. Będzie wykonany nowy komin dwuprzewodowy, z typowych elementów systemowych i wbudowany dwuprzewodowy kanał wentylacyjny. Zostanie wykonane wejście zewnętrzne do pomieszczenia kotłowni przy ścianie budynku (schody terenowe zewnętrzne). Będzie wymieniona instalacja centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej. Zostanie wykonana wentylacja mechaniczna nawiewno-wywiewna w pomieszczeniach sali gimnastycznej, szatni, łazienek i zaplecza stołówki. Właścicielem terenu, na którym będzie realizowana inwestycja, jest Gmina, która zostanie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu. Projekt realizuje Urząd, jako jednostka wykonawcza Gminy. Po zrealizowaniu projektu całym obiektem zarządzać będzie Zespół Szkół, który jest jednostką budżetową Gminy i posiada odpowiednie struktury pozwalające na utrzymanie powstałej infrastruktury. Jako jednostka budżetowa, powstał na mocy uchwały Rady Miasta z dnia 2 czerwca 1998 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół oraz nadania statutu szkoły. Organem prowadzącym Zespół Szkół jest Gmina. W zakresie wydatków remontowych, środki na utrzymanie Zespołu Szkół będą pochodziły z budżetu Gminy. Energia będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie na potrzeby funkcjonowania Zespołu Szkół. Wymiana źródeł ciepła jest zadaniem własnym Gminy.

Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przekazanie inwestycji na rzecz Zespołu Szkół nastąpiło na podstawie ustanowienia trwałego zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została ujęta w kosztach wydatków kwalifikowanych przy realizacji ww. inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. projekt, dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzyskane środki nie są uważane za środki, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Gmina wskazała, iż wraz z Zespołem Szkół nie będzie czerpała dochodów z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury, która będzie Jej własnością. W związku z realizacją inwestycji Gmina nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tzn. nie będzie dokonywać sprzedaży towarów, ani świadczyć usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. kwestia ta uregulowana była w analogiczny sposób w rozdziale 9 powołanego przez Gminę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zrealizowała, w ramach zadań własnych, projekt, którego zasadniczym celem jest ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza, poprzez wzrost produkcji cieplnej z odnawialnych źródeł energii (OZE), przez zmianę systemu grzewczego Zespołu Szkół na wykorzystujący odnawialne źródła energii oraz ograniczenie emisji szkodliwych gazów i pyłów do atmosfery. Gmina ubiega się o dofinansowanie poniesionych wydatków ze środków Unii Europejskiej. W związku z realizacją inwestycji Gmina nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będzie czerpała dochodów z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury, która jest jej własnością, jednakże została przekazana na rzecz Zespołu Szkół, będącego jednostką budżetową Gminy, na podstawie ustanowienia trwałego zarządu. Zespół Szkół będzie wykorzystywał uzyskaną energię wyłącznie na własne potrzeby.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl