ITPP2/443-1641/14/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1641/14/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2014 r. (data wpływu 2 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia działki gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia działki gruntu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 14 lipca 2014 r. w formie aktu notarialnego nabył Pan od Gminy S. w trybie przetargowym działkę gruntu o powierzchni 0,1919 ha. Wylicytowana w przetargu cena wynosiła 65.120 zł. Do tej kwoty Gmina doliczyła podatek od towarów i usług w stawce 23%, w kwocie 14.977,60 zł. Uiszczenie kwoty stanowiącej wylicytowaną w przetargu cenę wraz z podatkiem nastąpiło przed podpisaniem aktu notarialnego. Było to warunkiem Gminy koniecznym do podpisania takiego aktu. Wskazał Pan Gminie, że w przypadku tej nieruchomości taki podatek nie powinien być doliczony, jednak Gmina nie uwzględniała Pana argumentów i bez uiszczenia tego podatku nie chciała podpisać aktu. Jak wynika ze złożonych przy akcie notarialnym dokumentów:

1.

nabywana działka jest niezabudowana,

2.

dla terenu, na którym położona jest ta działka, nie obowiązuje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego,

3.

w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego teren ten określany jest jako teren zabudowy mieszkaniowej, usługowej,

4.

dla tej działki nie wydano decyzji o warunkach zabudowy,

5.

z wypisu z rejestru gruntów wynika, że działka ta ma charakter użytków rolnych (R),

6.

działka znajduje się na obszarze i terenie górniczym o nazwie S. S. I, ustanowionym decyzją Ministra Środowiska dla złoża S. S. wody termalne i wpisana jest do rejestru obszarów górniczych.

Pomimo powyższego Gmina pobrała od Pana podatek od towarów i usług. Zamierza Pan prowadzić działalność gospodarczą, natomiast ww. działka gruntu została przez Pana nabyta w związku z tą działalnością i będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że Gmina pobrała od Pana podatek od towarów i usług doliczony do wylicytowanej ceny sprzedaży, pomimo zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, może Pan na podstawie art. 86 i następne ustawy o podatku od towarów i usług dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 i następne ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie możliwe. W tym przypadku została nabyta działka niezabudowana, która nie jest terenem budowlanym. Przesądzający jest aktualny plan zagospodarowania przestrzennego, zaś w razie jego braku - przeznaczenie w ewidencji gruntów. W tej sprawie brak jest planu, brak też decyzji o warunkach zabudowy, zaś w ewidencji gruntów działka oznaczona jest jako użytki rolne (R). To powoduje, że dla takiej działki ma zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W tej sytuacji, Pana zdaniem, w prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie możliwe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem samo pobranie tego podatku przy sprzedaży przez Gminę tej działki było nieprawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że dokonana w dniu 14 lipca 2014 r. na Pana rzecz dostawa działki gruntu podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Ww. działka położona jest na obszarze, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano dla niej decyzji o warunkach zabudowy, zatem nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Wobec tego należy stwierdzić - przy uwzględnieniu treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - że nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu tej działki.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl