ITPP2/443-1641/11/EK - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją festynu prozdrowotnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1641/11/EK Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją festynu prozdrowotnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 9 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją festynu prozdrowotnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją festynu prozdrowotnego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427). Jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, aktywizującym społeczność gminy, powiatu, a w przyszłości być może nawet województwa, czynnie działającym na rzecz społeczności lokalnej. Dzięki inicjatywom podejmowanym przez Stowarzyszenie mieszkańcy uczestniczą w wielu imprezach kulturowych, warsztatach, wydarzeniach historycznych i mają okazję do integracji. Stowarzyszenie zamierza zorganizować festyn dla wszystkich mieszkańców. Rzeczowymi efektami operacji będzie wzrost integracji mieszkańców, dzięki wspólnej imprezie aktywizującej. Planuje się zorganizowanie festynu prozdrowotnego, w ramach którego przeprowadzone zostaną zawody sportowe z udziałem drużyn rodzinnych, mające na celu stworzenie mieszkańcom możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego, a także promowanie zachowań prorodzinnych i integrujących, co wiąże się z konieczności zakupu nagród. Aby przyciągnąć jak największą rzeszę uczestników, organizator planuje zorganizowanie szeregu zawodów, integrujących rodziny, z licznymi nagrodami i niespodziankami. Po części sportowej całe rodziny będą miały okazję do wspólnego spożycia zdrowych potraw przygotowanych przez członkinie Stowarzyszenia. Aby prawidłowo i komfortowo przeprowadzić biesiadę należy ponieść koszt zakupu doposażenia: laptopa, drukarki oraz strojów reprezentacyjnych dla członkiń. Planuje się również zakup nagród dla uczestników zawodów sportowych, takich jak, m.in.:

* artykuły papiernicze (mazaki, kredki, plastelina, długopisy, itp.),

* gry planszowe, domino, bierki,

* książeczki i kolorowanki dla dzieci.

Zakupiony sprzęt: laptop oraz drukarka, nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie jest młodą instytucją, dlatego nie posiada na stanie tego typu wyposażenia. Rzeczowymi efektami realizacji operacji będzie wzrost świadomości społeczności lokalnej - społeczność zacznie myśleć o zdrowym trybie życia, wzrośnie poczucie integracji, dzięki wspólnemu udziałowi w zawodach sportowych. Stowarzyszenie planuje, iż w zawodach weźmie udział ok. 200 osób. Impreza promować będzie również wartości prorodzinne oraz zdrowotne. Sposobem pomiaru efektów realizacji operacji w czasie imprezy będzie dokumentacja fotograficzna oraz ilość osób zainteresowanych zdrową żywnością, a także ilość uczestników oraz osób chętnych do wzięcia udziału w zawodach. Po realizacji operacji, efektywność będzie mierzona liczbą podobnych projektów, realizowanych w przyszłości na terenie miasta. i okolic, przez osoby oraz stowarzyszenia współpracujące, zachęcone przykładem tego festynu. Impreza promować będzie również tradycję - potrawy przygotowane będą zgodnie z wieloletnimi obyczajami oraz będą potrawami tradycyjnymi, znanymi w regionie od lat. Rezultatem realizacji projektu będzie wsparcie i rozwój inicjatyw lokalnych o charakterze informacyjnym i promocyjnym, zwiększenie aktywności społecznej, kształtowanie aktywnych postaw, upowszechnianie działań społecznych. Poprzez organizację festynu prozdrowotnego Stowarzyszenie promuje aktywne formy spędzania czasu wolnego, a podczas dobrej zabawy promować będzie zdrowy styl życia. Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem planowanym przez Stowarzyszenie. Z tytułu realizacji projektów nie otrzyma ono żadnych profitów. Podczas festynu nie będzie prowadzona sprzedaż. Pozyskane w ramach pomocy środki, nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Stowarzyszenie wskazało, iż ww. wydarzenie odbyło się w okresie następującym po wysłaniu pierwotnej wersji wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego, związanego z ww. zakupami, dokonanymi w ramach realizacji zadania z osi 4 Leader, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nie ma również możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie wskazało, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizacja ww. projektu, objętego PROW, nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach dotyczących zakupów związanych z tym zadaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl