ITPP2/443-1604a/11/RS - Możliwość uznania komornika sądowego za płatnika podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1604a/11/RS Możliwość uznania komornika sądowego za płatnika podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 5 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania komornika sądowego za płatnika podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełnionym w dniu 5 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania komornika sądowego za płatnika podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W postępowaniu egzekucyjnym Komornik dokonał zajęcia nieruchomości. W toku postępowania egzekucyjnego wierzyciel zwrócił się do Komornika z zapytaniem, czy w przypadku sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości dokonanej w trybie przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, jest płatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Komornik jest płatnikiem od towarów i usług w przypadku sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, organ egzekucyjny nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług w przypadku egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości. Komornik wskazał, że nie dysponuje kwotami uzyskanymi w wyniku sprzedaży, a więc nie ma realnej możliwości pobrania z uzyskanej ceny sprzedaży podatku. Komornik jedynie dysponuje kwotą rękojmi, która także musi zostać przelana na rachunek depozytowy sądu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Jak stanowi art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Egzekucja z nieruchomości, stosownie do art. 921 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.), należy do komornika działającego przy sądzie, w którego okręgu nieruchomość jest położona.

Z powołanych przepisów wynika, że komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, są płatnikami podatku od towarów i usług od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, tj. w sytuacji gdy wykonywane są czynności egzekucyjne. Za czynności te uważa się każde formalne, oparte na przepisach procesowych działanie uprawnionego organu egzekucyjnego, wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji. Zatem charakter płatnika komornik sądowy posiada również, gdy przedmiotem egzekucji są nieruchomości.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji, kiedy wystąpi podatek z tytułu zbycia przedmiotowej nieruchomości, Komornik będzie płatnikiem podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku do dostawy nieruchomości, o której mowa we wniosku, gdyż w tym zakresie nie przedstawiono stanowiska i nie postawiono pytania.

Ponadto wskazuje się, że w kwestii sposobu zweryfikowania, czy sprzedaż nieruchomości powoduje powstanie obowiązku w zakresie podatku od towarów i usług oraz podziału sumy uzyskanej z egzekucji, wydano postanowienie nr ITPP2/443-1604b/11/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl