ITPP2/443-1554/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1554/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 4 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Gminy za podatnika VAT z tytułu dokonywania dostaw nieruchomości, opodatkowania tych transakcji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów ponoszonych w związku z tymi czynnościami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Gminy za podatnika VAT z tytułu dokonywania dostaw nieruchomości, opodatkowania tych transakcji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów ponoszonych w związku z tymi czynnościami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

W latach 2006-2011 Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, wielokrotnie dokonywała dostaw nieruchomości (w tym zabudowanych i niezabudowanych gruntów, budynków oraz lokali) stanowiących Jej własność. Zawierane przez Gminę umowy przewidują przejście prawa własności nieruchomości na nabywcę lub oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie za wynagrodzeniem. W zależności od charakteru przedmiotu dostawy, Gmina traktowała te transakcje jako opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub korzystające ze zwolnienia od tego podatku. W związku z dostawami nieruchomości Gmina ponosiła nakłady, np. na reklamę i ogłoszenia o zamiarze sprzedaży, wyceny i opinie, podziały gruntów i inne usługi geodezyjne, a także koszty notarialne. Gmina zamierza realizować takie transakcje również w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy Gmina jest podatnikiem VAT z tytułu dokonywania dostaw nieruchomości i czy czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

* Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów ponoszonych w związku z dostawą nieruchomości, w przypadkach w których dostawy te są opodatkowane podatkiem od towarów i usług (tekst jedn.: nie korzystają ze zwolnienia od tego podatku).

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane dostawy nieruchomości stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina jest z tego tytułu podatnikiem VAT. Z tego względu przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z dostawami nieruchomości, o ile są one opodatkowane podatkiem od towarów i usług (tekst jedn.: nie korzystają ze zwolnienia od tego podatku).

W uzasadnieniu stanowiska Gmina wskazała, że na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W ust. 6 ww. artykułu podano, że nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stwierdziła, że w świetle powyższych regulacji uznać należy, iż w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych posiada status podatnika VAT. Podniosła, że dokonując wielokrotnych dostaw nieruchomości, na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, postępuje w sposób tożsamy do innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w takim zakresie. W konsekwencji, dokonując dostawy nieruchomości, w wyniku zawarcia umowy cywilnoprawnej, Gmina występuje w charakterze podatnika VAT.

Zauważyła, że zaprezentowany pogląd odnośnie statusu gmin, jako podatników VAT w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych, znajduje potwierdzenie w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego, m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. (sygn. akt I FSK 1303/09), w którym wskazano, iż "w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych". Podobnie w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. (sygn. akt I FSK 273/09) NSA uznał, iż "podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina".

Gmina wskazała, że w myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W art. 7 ust. 1 pkt 6 przewidziano, iż za odpłatną dostawę towarów uważa się oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Gmina stwierdziła, iż biorąc pod uwagę, że zawierane umowy przewidują przejście prawa własności nieruchomości na nabywcę lub oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie za wynagrodzeniem należy uznać, iż czynności te stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Potwierdzenie tego stanowiska można odnaleźć również w brzmieniu art. 43 ust. 1 pkt 9-10 ustawy, w których przewidziano zwolnienie z opodatkowania dostawy jedynie niektórych rodzajów nieruchomości.

W odniesieniu do pytania drugiego wskazała, że zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podniosła, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Z przytoczonej powyżej regulacji wynika jednakże, iż odliczenie to przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Gmina stoi na stanowisku, iż w przypadku odpłatnych dostaw nieruchomości przysługiwało/będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących nabycia towarów i usług związanych z dostawami nieruchomości, np. na reklamę i ogłoszenia o zamiarze sprzedaży, wyceny i opinie, podziały gruntów i inne usługi geodezyjne, a także koszty notarialne. Przedmiotowe wydatki były/będą bowiem związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Prawo to przysługiwało/będzie przysługiwać jedynie w zakresie, w jakim ponoszone przez Gminę wydatki były/będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. nie przysługiwało/nie będzie przysługiwać w sytuacji, gdy wydatki były/będą związane z dostawą, która na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług będzie uznana za czynność zwolnioną od opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl