ITPP2/443-1553/11/PS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1553/11/PS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 4 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego konserwacji zachodniej elewacji wieży kościoła oraz elewacji wieży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego konserwacji zachodniej elewacji wieży kościoła oraz elewacji wieży.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Złożyła wniosek o dofinansowanie projektu do konkursu, w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi" objętego PROW na lata 2007 - 2013, z którego uzyskała dofinansowanie. Projekt obejmuje konserwację zachodniej elewacji kościoła oraz elewacji wieży. W ramach projektu sfinansowane zostaną prace renowacyjne oraz koszt nadzoru budowlanego i wykonanie dokumentacji inwentaryzacyjnej (inwentaryzacja, ortofotomapy). W chwili obecnej wykonawca prac konserwatorskich wystawił jedną fakturę (częściową), która została opłacona. Inspektor nadzoru również wystawił fakturę częściową. Po realizacji przedsięwzięcia sporządzony zostanie wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego, celem uzyskania refundacji wszystkich poniesionych kosztów, zgodnie z założonym harmonogramem wydatków i prac we wniosku aplikacyjnym. Wykonawca za wykonane i świadczone usługi wystawi Parafii faktury VAT. Płatności realizowane będą z dwóch źródeł: środków własnych i dotacji udzielonej przez Gminę. Koszty poniesione w ramach realizacji projektu zostaną opłacone wraz z kwotami podatku (koszt rusztowań, dokumentacji, nadzoru inwestorskiego). Do rozliczenia dofinansowania w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 niezbędne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej, celem zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych projektu i w konsekwencji uzyskanie procentowej refundacji poniesionych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu dofinansowanego w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, istnieje możliwość odzyskania w całości lub w części podatku, stanowiącego koszt poniesienia faktycznych wydatków przedstawiony do rozliczenia, jako koszt kwalifikowany do refundacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, iż po zakończeniu realizacji projektu nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z realizowaniem projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez wykonawców i sprzedawców towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl