ITPP2/443-1547/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1547/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2012 r. (data wpływu 27 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem działki nr 110/6 położonej w miejscowości T., zabudowanej budynkiem mieszkalnym i trzema budynkami gospodarczymi. Działka nr 110/4 (po podziale m.in. dz. 110/6) została nabyta z mocy prawa od Skarbu Państwa z dniem 1 stycznia 1999 r., co potwierdziła Decyzja Wojewody z dnia 20 października 2004 r. (wydana na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 oraz art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną). Decyzja ta jest ostateczna i stanowiła podstawę wpisu działki nr 110/4 do Księgi Wieczystej. Działka nr 110/6 od dnia przejęcia pozostaje w trwałym zarządzie Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych.

Dyrektor ww. jednostki w piśmie z dnia 25 września 2011 r. oświadczył, że na działkę i znajdujące się na niej budynki, budowle lub ich części, nie ponoszono wydatków na ulepszenie. Wobec tego nie miały zastosowania przepisy o podatku od towarów i usług odnośnie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wszelkie wydatki poniesione na rzecz tej nieruchomości były wydatkami remontowymi i miały charakter odtworzeniowy w celu przywrócenia pierwotnego stanu technicznego. Przedmiotowa działka została przeznaczona na cele mieszkaniowe i zasiedlona przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przed dniem 5 lipca 1993 r. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na dzień 29 sierpnia 2012 r., na działce nr 110/6 znajdują się sieci: energetyczna, wodna. Na działce znajdują się:

* budynek mieszkalny o pow. użytkowej 49,97 m2, wybudowany w 1956 r., w znacznym stopniu zużyty i wymagający dużych nakładów na remont, wyposażony w instalacje: wodną, elektryczną, teletechniczną, wodę ciepłą - piec z zasobnikiem, grzewczą - piec na paliwo stałe,

* budynek gospodarczy o pow. użytkowej 11,62 m2, wyposażony w instalację elektryczną,

* budynek gospodarczy o pow. użytkowej 110 m2, wyposażony w instalację elektryczną,

* budynek gospodarczy o pow. użytkowej 26,40 m2, wyposażony w instalację elektryczną.

Z operatu wynika, że w ostatnich dwóch latach nie poniesiono żadnych nakładów na nieruchomości. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, uchwalonym uchwałą Rady Gminy w dniu 6 października 2003 r., działka znajduje się na terenie strefy MN -zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i zagrodowa. Do ww. "lokalu mieszkalnego" i jednego z ww. budynków gospodarczych zawarta jest umowa najmu z osobą fizyczną od ponad 2 lat.

Województwo zamierza sprzedać nieruchomość w trybie bezprzetargowym na rzecz najemcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości, stanowiącej własność Województwa jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Województwo powołało treść art. 2 pkt 6 i pkt 14, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ww. ustawy.

Stwierdziło, że z przepisów tych wynika, iż przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy sprzedaży stanowi odpłatną dostawę towarów i podlega opodatkowaniu, jednakże przepisy ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Wskazało, że z uwagi na fakt, iż budynek mieszkalny i jeden budynek gospodarczy położone na działce 110/6 są wynajmowane, a ich sprzedaż nastąpi po upływie 2 lat od wynajęcia (pierwszego zasiedlenia), czynność sprzedaży będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zakresie wynajętych budynków. Z kolei sprzedaż dotycząca pozostałych budynków gospodarczych nie wynajętych na zbywanej działce (brak możliwości ich wydzielenia z działki) będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia i będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z ust. 7a powyższego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Artykuł 29 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Województwo jest właścicielem działki gruntu nr 110/6 zabudowanej budynkiem mieszkalnym oraz 3 budynkami gospodarczymi, którą nabyło w 1999 r. decyzją Wojewody. Od dnia przejęcia działka pozostaje w trwałym zarządzie Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych. Dyrektor ww. jednostki oświadczył, że na działkę i znajdujące się na niej budynki, budowle lub ich części, nie ponoszono wydatków na ulepszenie, a jedynie wydatki remontowe. Działka uzbrojona jest w sieci: energetyczną i wodną. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się na terenie strefy MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i zagrodowa. Do ww. "budynku mieszkalnego" i jednego z ww. budynków gospodarczych zawarta jest umowa najmu z osobą fizyczną od ponad 2 lat. Województwo zamierza sprzedać nieruchomość w trybie bezprzetargowym na rzecz ww. najemcy.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przedmiotowa dostawa będzie zwolniona od podatku:

* na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w odniesieniu do budynku mieszkalnego (w części, w jakiej jest wynajmowany) oraz gospodarczego oddanego w najem, gdyż nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy,

* nie będzie podlegała zwolnieniu w oparciu o powyższy przepis w odniesieniu do części budynku mieszkalnego, która nie jest wynajmowana (o ile taka część występuje) oraz pozostałych 2 budynków gospodarczych, gdyż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (z wniosku nie wynika bowiem, aby takie zasiedlenie miało miejsce), jednakże będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ przy ich nabyciu Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie.

W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29 ust. 5 ustawy, sprzedaż działki gruntu, na której posadowione są powyższe budynki, również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl