ITPP2/443-152a/09/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-152a/09/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami datowanymi dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu odpowiednio 9 i 16 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa Spółki przejmującej do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych na spółkę przejmowaną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami datowanymi dnia 31 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa Spółki przejmującej do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych na spółkę przejmowaną.

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka przejmująca połączył się z inną spółką (przejmowaną). Połączenie nastąpiło w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, tj. przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na Spółkę przejmującą (łączenie przez przejęcie). Fakt ww. połączenia został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego dnia 31 grudnia 2008 r. Spółka przejęta zajmująca się wyłącznie sprzedażą opodatkowaną dostawą śmieciarek i zamiatarek do dnia 31 grudnia 2008 r. była podatnikiem podatku od towarów i usług, a Spółka przejmująca stała się tym podatnikiem od dnia 1 stycznia 2009 r., prowadząc działalność wyłącznie w tym samym zakresie. Faktury zakupu, które Spółka otrzymała po dniu 1 stycznia 2009 r. wystawione zostały zarówno przed, jak i po dniu 31 grudnia 2008 r., na spółkę przejmowaną. Faktury te dotyczyły nabycia podzespołów do sprzedawanych śmieciarek, jak i kosztów związanych z utrzymaniem zakładu tj. dzierżawy, telefonów, paliwa do samochodów ciężarowych, rat leasingowych, usług transportowych itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy Wnioskodawca - Spółka przejmująca - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu otrzymanych po 31 grudnia 2008 r., a wystawionych przez kontrahentów na spółkę przejmowaną z datą przed, jak i po 31 grudnia 2008 r....

* W szczególności czy prawo to uzależnione jest od wystawienia przez kontrahentów Wnioskodawcy faktur korygujących, w których wskazano by dane Spółki przejmującej jako nabywcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 493 § 2 Kodeksu spółek handlowych oraz art. 93 § 1-2 ustawy Ordynacji podatkowej, z dniem 31 grudnia 2008 r. Spółka przejmująca (jako następca prawny) weszła we wszelkie obowiązki spółki przejmowanej (np. zapłaty podatku, złożenia deklaracji, prowadzenia ksiąg podatkowych), ale i prawa wynikające z przepisów podatkowych. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wskazał, że łączna analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, iż przysługuje Jemu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu wystawionych przez kontrahentów na spółkę przejmowaną zarówno przed, jak i po dacie wpisania faktu połączenia do KRS-u. Ograniczenie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony może wynikać jedynie z ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku z przedmiotowych faktur wynika z samej sukcesji praw i obowiązków zawartych z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej. Stąd też nie jest konieczne wystawianie faktur korygujących przez kontrahentów.

Na potwierdzenie swojego stanowiska wskazano, że interpretacje indywidualne nr IPPP1/443-274/07-7/GD oraz IPPP1/443-274/07-8/GD z dnia 19 grudnia 2007 r. wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn zm), połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). W oparciu o art. 493 § 2 powołanej ustawy, połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507.

Zasady sukcesji praw i obowiązków w przypadku przekształceń podmiotów, które w różnych formach prowadzą działalność gospodarczą zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn zm.). Zgodnie z jej art. 93 § 1, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Na podstawie § 2 powołanego artykułu, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 - obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), konieczne jest, aby faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży zawierała co najmniej: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy. W myśl § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia - nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może (ma prawo) wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Sukcesja określona wyżej cytowanymi przepisami ustawy - Ordynacja podatkowa, jest sukcesją uniwersalną, co oznacza, że następca prawny wstępuje we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka przejmująca połączyła się ze spółką przejmowaną, co zostało potwierdzone wpisem do KRS w dniu 31 grudnia 2008 r. Spółka przejmująca, tak samo jak spółka przejęta, dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Faktury zakupu, które otrzymał Wnioskodawca po 31 grudnia 2008 r., były wystawione przez kontrahentów na spółkę przejmowaną zarówno przed, jak i po dacie przejęcia.

W związku z powołanymi przepisami Ordynacji podatkowej, Spółka przejmującą - jako następca prawny przejął wszelkie prawa i obowiązki przejmowanej spółki. Sukcesja ta obejmowała także prawo określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które przysługiwało spółce przejętej. Z uwagi na fakt, że część faktur była wystawionych przez kontrahentów na spółkę przejętą (nieistniejącą) po dacie przejęcia, zatem wystąpiła pomyłka co do informacji wiążącej się z nazwą nabywcy. Wobec powyższego dla tych faktur znajdzie zastosowanie § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Reasumując, należy uznać, że Spółce przejmującej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT (otrzymanych po dniu 1 stycznia 2009 r.) wystawionych zarówno przed dniem 31 grudnia 2008 r., jak i po tej dacie, przy czym w tym ostatnim przypadku prawo to przysługuje - jak słusznie wskazała Spółka bez konieczności wystawienia faktur korygujących przez kontrahentów - lecz po uprzednim skorygowaniu notami korygującymi nazwy i NIP-u nabywcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl