ITPP2/443-1529/12/AW - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych w ramach struktury cash poolingu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1529/12/AW Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych w ramach struktury cash poolingu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2012 r. (data wpływu 18 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach planowanej struktury cash poolingu rzeczywistego, rozliczenia podatku z tytułu nabycia usług kompleksowego zarządzania wspólną płynnością finansową oraz zwolnienia od podatku nabytych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach planowanej struktury cash poolingu rzeczywistego, rozliczenia podatku z tytułu nabycia usług kompleksowego zarządzania wspólną płynnością finansową oraz zwolnienia od podatku nabytych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, będąca zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, planuje przystąpić wraz z innymi podmiotami z Grupy Kapitałowej do struktury międzynarodowego cash poolingu rzeczywistego realizowanego w walucie euro. Struktura ta jest produktem oferowanym przez bank S. (...) w Szwecji oraz jego oddziały w innych krajach, w tym oddział w Polsce (Bank). System ten służy do zarządzania płynnością finansową spółek z międzynarodowej grupy kapitałowej. Głównym celem jest bardziej efektywne wykorzystanie nadwyżek finansowych spółek w różnych krajach biorących w niej udział i zmniejszenie kosztów finansowania poszczególnych Uczestników. W efekcie dochodzi do efektywnej alokacji środków pieniężnych w ramach grupy kapitałowej. W przypadku cash poolingu rzeczywistego, jego mechanizm opiera się na rzeczywistej konsolidacji sald z rachunków bankowych poszczególnych Uczestników.

Jeden z uczestników, spółka R. AB, będąca szwedzkim rezydentem podatkowym (status zostanie potwierdzony certyfikatem rezydencji otrzymanym od szwedzkich organów podatkowych), będzie pełnić w planowanej strukturze cash poolingu rolę Agenta. Agent posiada 100% udziałów w spółce będącej jedynym akcjonariuszem Spółki.

W związku z uczestnictwem w planowanej strukturze, Uczestnicy, w tym Spółka, powierzą Agentowi proces zarządzania wspólną płynnością finansową. W ramach planowanej struktury będą posiadać dwa rachunki bankowe, prowadzone w euro:

1.

rachunek źródłowy (tzw. source account), służący do obsługi bieżących należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej każdego z Uczestników, w tym Spółki. Rachunek ten będzie otwarty przez Spółkę w Banku w Polsce;

2.

rachunek lustrzany (tzw. mirror account), który będzie otwarty przez Uczestników, w tym Spółkę, w Banku w Szwecji.

Środki pieniężne na rachunku źródłowym oraz rachunku lustrzanym będą pozostawać własnością poszczególnych Uczestników.

W ramach planowanej struktury, Agent będzie posiadać dwa rodzaje rachunków bankowych w euro otwartych w Banku w Szwecji, w tym:

1.

rachunki transakcyjne (tzw. transactional accounts), dedykowane poszczególnym Uczestnikom planowanej struktury (w tym także rachunek transakcyjny dedykowany Spółce - tzw. "TR EUR");

2.

rachunek docelowy (tzw. target account), na którym na koniec dnia będą księgowane salda z rachunków transakcyjnych dedykowanych wszystkim Uczestnikom planowanej struktury.

Środki pieniężne na rachunkach transakcyjnych i rachunku docelowym będą własnością Agenta.

W ciągu dnia, w celu regulowania swoich bieżących zobowiązań finansowych, Uczestnicy będą mogli korzystać (w kolejności przedstawionej poniżej):

1.

ze środków pieniężnych pochodzących z zawieranych przez nich transakcji z ich kontrahentami, lokowanych na ich rachunkach źródłowych;

2.

z przyznanego Uczestnikom, w tym Spółce, w ramach ich rachunków źródłowych określonego śróddziennego limitu zadłużenia (tzw. intraday limit) udzielonego bezpośrednio przez Bank;

3.

ze środków pieniężnych zgromadzonych w cash poolu, tj. środków zaksięgowanych na rachunku docelowym a kumulowanych na rachunkach transakcyjnych wszystkich uczestników, w tym Spółki;

4.

z części przyznanego Agentowi w ramach rachunku docelowego dziennego limitu zadłużenia (tzw. overdraft).

Na koniec dnia roboczego saldo środków pieniężnych na rachunku źródłowym poszczególnych uczestników będzie docelowo wynosiło zero (lub inną ustaloną kwotę). W przypadku, gdy saldo na rachunku źródłowym będzie przekraczać ustalony limit, nadwyżka środków pieniężnych będzie transferowana na rachunek lustrzany w Banku w Szwecji. Następnie środki pieniężne będą transferowane na rachunek transakcyjny dedykowany poszczególnym uczestnikom, gdzie będą kumulowane. W przypadku, gdy saldo na rachunku źródłowym będzie niższe niż ustalony limit, środki pieniężne będą transferowane z rachunku transakcyjnego, gdzie były wcześniej kumulowane, przez rachunek lustrzany, na rachunek źródłowy. Pod koniec każdego dnia roboczego środki pieniężne będą transferowane z rachunku lustrzanego na rachunek transakcyjny dedykowany poszczególnym Uczestnikom.

Salda rachunków transakcyjnych uczestników będą ewidencjonowane na rachunku docelowym Agenta, bez fizycznego przepływu środków pieniężnych na ten rachunek. Transfery środków pieniężnych pomiędzy rachunkami będą odbywały się w ramach mechanizmu automatycznych przelewów. Odsetki od salda na rachunku docelowym Agenta będą rozliczane pomiędzy Bankiem a Agentem. Agent będzie ustalać oprocentowanie z tytułu sald debetowych lub kredytowych na rachunkach transakcyjnych na podstawie wewnętrznych stóp procentowych aktualnie obowiązujących w Grupie. W przypadku wystąpienia na koniec dnia roboczego salda dodatniego (kredytowego) na rachunku źródłowym i konsekwentnie na rachunku lustrzanym, danemu uczestnikowi, będą przysługiwać odsetki. W przypadku wystąpienia na koniec dnia roboczego salda ujemnego (debetowego) na rachunku źródłowym i konsekwentnie na rachunku lustrzanym, dany Uczestnik, będzie zobowiązany do zapłaty odsetek na rzecz Agenta. Bank będzie technicznie naliczać i rozliczać odsetki należne poszczególnym Uczestnikom z tytułu sald debetowych lub kredytowych na rachunkach transakcyjnych na koniec miesiąca, na podstawie oprocentowania ustalonego przez Agenta. Łączna kwota odsetek alokowanych przez Bank na rachunkach transakcyjnych będzie się równać kwocie odsetek od salda na rachunku docelowym Agenta. Nie będzie dochodziło do bieżących przepływów odsetek z rachunków transakcyjnych na rachunki źródłowe ani rachunki lustrzane poszczególnych Uczestników.

Do czynności wykonywanych przez Agenta będzie należeć przede wszystkim:

* ustalanie oprocentowania z tytułu sald debetowych lub kredytowych na rachunkach transakcyjnych na podstawie wewnętrznych stóp procentowych aktualnie obowiązujących w Grupie;

* reprezentowanie Uczestników, w tym Spółki, w kontaktach z Bankiem dotyczących funkcjonowania struktury;

* monitorowanie przepływów pieniężnych w ramach struktury;

* informowanie Uczestników o łącznym saldzie środków pieniężnych oraz naliczonych odsetek na rachunkach transakcyjnych.

Zgodnie z praktyką rynkową, wynagrodzenie Agenta za funkcje pełnione na rzecz Uczestników w ramach struktury cash poolingu, tj. usługę zarządzania wspólną płynnością finansową, będzie kalkulowane jako różnica między stawkami oprocentowania z tytułu sald kredytowych i debetowych na rachunkach transakcyjnych, ustalonych na podstawie wewnętrznych stóp procentowych aktualnie obowiązujących w Grupie.

Bank jest podmiotem zewnętrznym, który nie jest powiązany kapitałowo lub osobowo z pozostałymi Uczestnikami oraz Agentem. Rola Banku będzie ograniczać się do:

* udostępnienia platformy i narzędzi do bankowości internetowej;

* naliczania odsetek na poziomie rachunku docelowego należącego do Agenta; oraz

* technicznego naliczenia a następnie rozliczenia odsetek na poziomie rachunków transakcyjnych na podstawie oprocentowania ustalonego przez Agenta.

Z tytułu ww. czynności wykonywanych przez Bank w ramach planowanej struktury cash poolingu, Agent oraz Uczestnicy będą obowiązani uiszczać na rzecz Banku stosowne opłaty, ustalone przez Bank.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z perspektywy Spółki, tj. nabywcy kompleksowej usługi zarządzania wspólną płynnością finansową (cash pooling), wykonywane przez Spółkę czynności w ramach planowanej struktury cash poolingu pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

* Czy w odniesieniu do usługi kompleksowego zarządzania wspólną płynnością finansową świadczonej przez Agenta przy wsparciu Banku na rzecz Spółki w ramach planowanej struktury cash poolingu, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako nabywcy usługi kompleksowego zarządzania wspólną płynnością finansową (cash pooling), w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonywane czynności w ramach planowanej struktury cash poolingu są poza zakresem opodatkowania tym podatkiem.

W zakresie pytania drugiego Spółka stwierdziła, że usługa kompleksowego zarządzania wspólną płynnością finansową świadczona przez Agenta przy wsparciu Banku w ramach planowanej struktury cash poolingu, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, będzie rozliczana przez nią na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Uzasadniając stanowisko do pytania pierwszego Spółka wskazała, że w ramach planowanej struktury cash poolingu rzeczywistego będzie jednym z Uczestników systemu zarządzania wspólną płynnością finansową w międzynarodowej grupie kapitałowej, a Jej funkcje, podobnie jak pozostałych Uczestników, będą ograniczały się jedynie do umożliwienia Agentowi dokonywania odpowiednich transferów środków pieniężnych w ramach planowanej struktury cash poolingu.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Spółki, czynności, które będą przez nią wykonywane w ramach planowanej struktury cash poolingu rzeczywistego, pozostaną poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, iż w ramach opisywanej struktury Spółka jest usługobiorcą, a nie jest w żadnym zakresie usługodawcą.

Przepis art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje zamknięty katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu w Polsce podlega:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Spółka wskazała, iż należy rozważyć, czy istnieje możliwość zakwalifikowania czynności, które będą wykonywane w ramach planowanej struktury cash poolingu jako odpłatnego świadczenia usług przez nią na rzecz Agenta, czy też pozostałych Uczestników, ponieważ pozostałe przypadki wskazane w art. 5 ust. 1 nie będą miały zastosowania.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Spółka stwierdziła, że w świetle powyższych przepisów, to Agent jest podmiotem, który na podstawie postanowień umownych będzie świadczyć kompleksową usługę zarządzania wspólną płynnością finansową. W ramach planowanej struktury cash poolingu, czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Spółki będą wykonywane przez Agenta. Jednocześnie to Spółka będzie pozostawać beneficjentem świadczenia dokonywanego przez Agenta. Nadmieniła, iż pomiędzy nią a pozostałymi Uczestnikami planowanej struktury cash poolingu oraz Agentem nie powstaje żaden stosunek prawny, w zakresie którego wykonywałaby jakiekolwiek świadczenia na podstawie postanowień umownych. Podkreśliła, że czynności takie jak obciążenie rachunków mają co do zasady następować automatycznie, nigdy nie wystąpi konieczność zawierania odrębnych umów między Uczestnikami, którzy przystąpią do planowanej struktury cash poolingu. Dodała, iż głównym podmiotem wykazującym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi będzie Agent (poza techniczną obsługą wykonywaną przez Bank) i to on będzie świadczyć na rzecz Spółki oraz pozostałych Uczestników kompleksową usługę finansową.

Spółka ponownie wskazała, że jako uczestnik planowanej struktury cash poolingu, nie będzie świadczyć żadnej usługi w związku z uczestnictwem w ww. strukturze. Będzie jedynie odbiorcą kompleksowej usługi świadczonej przez Agenta. W związku z powyższym, czynności przez nią wykonywane, umożliwiające Agentowi dokonywanie odpowiednich transferów środków pieniężnych w ramach planowanej struktury cash poolingu, nie będą stanowić żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ujętych w art. 5 ust. 1 ustawy, w szczególności świadczenia usług. Beneficjentem czynności wykonywanych w ramach kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową (cash pooling) będzie Spółka.

Ponadto Spółka podkreśliła, iż czynności, które będzie wykonywać w ramach planowanej struktury cash poolingu nie będą stanowić odrębnego (odpłatnego) świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jedynie elementy pomocnicze konieczne dla efektywnego świadczenia przez Agenta i Bank usługi zarządzania środkami finansowymi, której beneficjentem będzie m.in. Spółka. Dlatego też powinny pozostawać poza zakresem opodatkowania z perspektywy rozliczeń podatku od towarów i usług dokonywanych przez Spółkę.

Spółka podniosła, iż czynności, które będą wykonywane przez Uczestników planowanej struktury cash poolingu, polegające m.in. na udostępnieniu swojego rachunku w celu realizacji postanowień umownych ww. struktury, płatności odsetkowe, nie stanowią usług w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Pojęcie usług dla celów podatku od towarów i usług oraz Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług nie są w pełni tożsame. Niemniej jednak, dodatkową okolicznością potwierdzającą, iż czynności, które będą wykonywane w ramach rozważanej struktury cash poolingu są poza zakresem opodatkowania jest pogląd Urzędu Statystycznego w Warszawie wyrażony w opinii z dnia 6 grudnia 2002 r. (sygn. RE-5672-976a/2729/2002), stanowiący odpowiedź na pytanie dotyczące kwalifikacji czynności wykonywanych przez uczestników cash poolingu innych niż bank. Urząd Statystyczny wskazał, iż: " (...) zgodnie z obowiązującą od dnia 1 lipca 1997 r. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (...) oraz zgodnie z Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi są to czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności. Opisane czynności Spółki nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu Klasyfikacji PKWiU (KWiU). Opisane czynności klientów Banku nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu Klasyfikacji PKWiU". Organ statystyczny w powyższej opinii uznał, iż w przypadku czynności wykonywanych w ramach cash poolingu usługa świadczona jest jedynie przez ten podmiot, który organizuje operacje przepływów środków pieniężnych, tj. bank. Natomiast pozostałe podmioty uczestniczące w dokonywanych operacjach finansowych są odbiorcami tych usług.

Spółka zaznaczyła, że powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji z 31 marca 2009 r. (sygn. ITPP1/443-27/09/KM) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, iż: " (...) czynności wykonywane przez uczestników usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową na podstawie zawartych umów, w tym także przez Wnioskodawcę, umożliwiających bankowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash-poolingu nie stanowią odrębnego świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 cyt. ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową".

Spółka wskazała, że analogiczny pogląd został wyrażony przez organy podatkowe m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja z 17 maja 2012 r., sygn. IPPP3/443-204/12-2/KT),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja z 4 listopada 2011 r., sygn. IPPP3/443-1369/11-2/RD),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja z 4 stycznia 2010 r., sygn. IPPP1/443-1063/09-2/AW).

Reasumując Spółka stwierdziła, że w związku z uczestnictwem w planowanej strukturze zarządzania wspólną płynnością finansową (cash pooling) nie będzie wykonywać czynności stanowiących świadczenie usług, ani innych czynności wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegających opodatkowaniu. Dlatego też czynności, które będą przez nią wykonywane w ramach ww. struktury, pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do pytania drugiego Spółka stwierdziła, iż w związku z planowanym uczestnictwem w strukturze międzynarodowego cash poolingu rzeczywistego usługi zarządzania wspólną płynnością finansową powinny być rozpoznawane jako import usług i podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wskazała, że aby ustalić podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu świadczenia przez Agenta kompleksowej usługi cash poolingu, należy określić miejsce jej świadczenia.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (z pewnymi wyjątkami, które nie mają - w ocenie Spółki - zastosowania w opisanej sprawie).

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nie posiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Na podstawie ust. 2 tego artykułu, w przypadku nabywania usług od podmiotu niemającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, podatnikiem jest zawsze nabywca usług.

Spółka stwierdziła, że jako uczestnik struktury międzynarodowego cash poolingu, jest nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez Agenta. Dlatego też, miejscem świadczenia usług, zgodnie z wyżej cytowanym art. 28b. ust. 1 ustawy, jest państwo siedziby Spółki - Polska. W konsekwencji będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego na zasadzie importu usług i poprawnego określenia stawki lub zwolnienia od podatku w odniesieniu do tej usługi.

Od 1 stycznia 2011 r. katalog usług zwolnionych od podatku został ujęty w art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy. Ze zwolnienia korzystają między innymi usługi:

* udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy),

* w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy).

Nadmieniła, że celem planowanej struktury cash poolingu jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi grupy kapitałowej, do której należy Spółka, poprzez optymalne wykorzystanie i zarządzanie nadwyżkami środków pieniężnych Uczestników. Uczestnicy deponując środki na rachunkach biorących udział w ww. strukturze, będą składać depozyty z nadwyżki środków pieniężnych w systemie cash poolingowym, które będą wykorzystywane do finansowania działalności innych Uczestników. Całością przepływów i saldami rachunków grupowych będzie zarządzać Agent. Poszczególni Uczestnicy planowanej struktury cash poolingu nie będą mieli wpływu, komu będą przekazywane środki zdeponowane przez nich na rachunkach w systemie cash poolingowym, ani też nie będą znać tożsamości podmiotu, od którego pochodzą środki, w przypadku korzystania z finansowania działalności za pomocą środków z systemu.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że usługi, które będzie nabywać od Agenta mieszczą się w powyżej powołanych pkt 38 i 40 z art. 43 ustawy.

Dodała, że stanowisko powyższe potwierdza również treść przepisów Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. b i d Dyrektywy 2006/112, z podatku VAT zwolnione są transakcje:

* udzielania kredytów i pośrednictwa kredytowego, oraz zarządzania kredytami przez kredytodawcę,

* łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Spółka podkreśliła, że czynności zwolnione z opodatkowania według Dyrektywy 2006/112 ustala się ze względu na charakter świadczonych usług, a nie podmiot je świadczący lub ich odbiorcę. Jak wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ocena, czy wykonywane usługi należy kwalifikować jako czynności korzystające ze zwolnienia opodatkowania, powinna być dokonana w świetle charakteru realizowanego świadczenia oraz jego celu. Istotne jest, by usługi, które są objęte zwolnieniem, spełniały specyficzne i istotne funkcje, charakterystyczne dla usług zwolnionych wskazanych w Dyrektywie.

Podsumowując wskazała, iż w Jej opinii, kompleksowa usługa zarządzania wspólną płynnością finansową świadczona przez Agenta przy wsparciu Banku w związku z uczestnictwem Spółki w planowanej strukturze cash poolingu, powinna być rozpoznawana jako import usług i uznana za usługę zwolnioną od podatku na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 38 i 40. W konsekwencji Spółka, rozpoznając obowiązek podatkowy, nie będzie zobowiązana do wykazania kwoty podatku należnego z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ wskazuje, że powołany przez Spółkę art. 28b ust. 1 ustawy, od dnia 1 stycznia 2013 r. uzyskał następujące brzmienie: "Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n". Powołanie przez Spółkę poprzedniego brzmienia ww. przepisu pozostaje jednak bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego, nie zaś grupy podmiotów. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Spółki, nie zaś wszystkich uczestników struktury cash poolingu. Uwzględniając powyższe, wskazać zatem należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych uczestników, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie. W konsekwencji, regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl