ITPP2/443-1528a/12/RS - Podatek od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wykonywanych nieodpłatnie przez instytucję kultury w ramach działalności statutowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1528a/12/RS Podatek od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wykonywanych nieodpłatnie przez instytucję kultury w ramach działalności statutowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 18 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 lutego 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wykonywanych nieodpłatnie przez instytucję kultury w ramach działalności statutowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wykonywanych nieodpłatnie przez instytucję kultury w ramach działalności statutowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest instytucją kultury - osobą prawną działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami statutu, celem Jego działalności jest:

* upamiętnianie, zachowywanie i upowszechnianie dziedzictwa i przesłania idei "S" oraz antykomunistycznej opozycji demokratycznej w Polsce i w innych krajach,

* inspirowanie, w oparciu o te wartości, nowych inicjatyw kulturalnych, obywatelskich, związkowych, samorządowych, narodowych i europejskich o wymiarze uniwersalnym,

* dzielenie się dorobkiem pokojowej walki o wolność, sprawiedliwość, demokrację i prawa człowieka z tymi, którzy są ich pozbawieni,

* czynne uczestnictwo w budowie tożsamości europejskiej i nowego porządku międzynarodowego.

Realizuje swoje cele między innymi poprzez:

* prowadzenie stałej ekspozycji poświęconej "S",

* organizowanie wystaw czasowych nawiązujących do dziedzictwa, wartości i przesłania "S", inspirowanie twórczości artystycznej i kulturalnej nawiązującej do przesłania "S",

* organizowanie szkoleń liderów samorządowych i związkowych nawiązujących do dziedzictwa "S",

* prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie historii najnowszej, wychowania obywatelskiego i współczesnych stosunków międzynarodowych,

* organizowanie i gromadzenie zbiorów dotyczących dziedzictwa "S" i ruchów wolnościowych,

* prowadzenie własnej działalności informacyjno-wydawniczej,

* prowadzenie działalności naukowo-badawczej w zakresie historii najnowszej, ruchów wolnościowych, problematyki społeczno-gospodarczej, prawa europejskiego oraz stosunków prawno-międzynarodowych, odwołującej się do wartości "S",

* promowanie kulturowego dziedzictwa miasta G. i Polski w wymiarze międzynarodowym.

Działalność Wnioskodawcy finansowana jest z następujących źródeł:

* dotacje podmiotowe na działalność bieżącą - otrzymywane z Urzędu Miasta, Urzędu Marszałkowskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Kulturowego,

* dotacje celowe na realizację przyszłej wystawy stałej - otrzymywane z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

* dotacje celowe na realizację określonych umową zadań - otrzymywane od innych podmiotów publicznych,

* dochody własne - otrzymywane, m.in. ze sprzedaży biletów wstępu na wystawę, najmu pomieszczenia biurowego, usług promocyjnych, sprzedaży książek - przeznaczane na działalność statutową.

W ramach prowadzonej działalności statutowej Wnioskodawca wykonuje czynności:

1.

opodatkowane (o charakterze odpłatnym) następującymi stawkami podatku od towarów i usług:

* 23% - m.in. usługi promocyjne, wynajem pomieszczenia biurowego,

* 8% - bilety wstępu na wystawę "Drogi do Wolności", bilety wstępu na niektóre organizowane koncerty, festiwale, przedstawienia teatralne,

* 5% - sprzedaż książek i czasopism specjalistycznych,

2.

niepodlegające opodatkowaniu (o charakterze nieodpłatnym), w tym m.in. projekty kulturalne, projekty edukacyjne, festiwale, koncerty, wystawy okolicznościowe, wypożyczanie książek.

Czynności niepodlegające opodatkowaniu stanowią większość realizowanych przez Wnioskodawcę zadań, gdyż zgodnie ze statutem, instytucja została powołana w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej i zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie kultury. Działalność ta nie jest nastawiona na uzyskanie korzyści. Otrzymywane dotacje nie mają wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż wykonywane są nieodpłatnie. W przypadku zakupu towarów oraz usług, które można przypisać do wykonania czynności opodatkowanych Wnioskodawca korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku zakupu towarów oraz usług, które wykorzystywane są zarówno do czynności opodatkowanych jak i nieopodatkowanych, a brak jest możliwości przypisania, jaka część zakupu dotyczy czynności opodatkowanej a jaka czynności niepodlegającej opodatkowaniu, w ogóle nie dokonuje odliczenia kwot podatku naliczonego od takich zakupów. Dotyczy to m.in. kosztów administracyjnych (czynsze, energia, zakup materiałów biurowych). W przypadku zakupu towarów oraz usług, które dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu Wnioskodawca w ogóle nie dokonuje odliczenia kwot podatku naliczonego od tych zakupów. Nie stosuje proporcji określonej w art. 90 ww. ustawy, gdyż nie wykonuje w ramach działalności czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy właściwe jest stwierdzenie, że w świetle art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, czynności wykonywane nieodpłatnie w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej i zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie kultury (projekty kulturalne, projekty edukacyjne, koncerty, festiwale, wystawy okolicznościowe, wypożyczanie książek, udostępnianie zbiorów, seminaria, konferencje, debaty, obchody uroczystości rocznicowych), finansowanych z dotacji podmiotowych i celowych oraz dochodów własnych przeznaczonych na cele statutowe, stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności, które są wykonywane w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej i zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie kultury, finansowane z dotacji podmiotowych, celowych oraz dochodów własnych przeznaczonych na działalność statutową, nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Rezultatem tych czynności nie jest osiągnięcie korzyści zarobkowych, a zaspokajanie potrzeb społecznych i realizacja działalności statutowej instytucji publicznej. Są to więc czynności niepodlegające opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanych wyżej regulacji zawartych w art. 7 i 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że pojęcie świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Powołany przepis art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności, bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie na rzecz innego podmiotu nie będące dostawą.

Aby uznać dane świadczenie usług za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dokonując analizy powołanych wyżej regulacji należy zauważyć, że przepisy art. 8 ust. 2 ustawy, mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, kiedy za dokonane czynności podmiot dokonujący świadczenia nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia a świadczone usługi są na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) jest instytucją kultury działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zgodnie z zapisami statutu celem Jego działalności jest upamiętnianie, zachowywanie i upowszechnianie dziedzictwa i przesłania idei "S" oraz antykomunistycznej opozycji demokratycznej w Polsce i w innych krajach, inspirowanie w oparciu o te wartości nowych inicjatyw kulturalnych, obywatelskich, związkowych, samorządowych, narodowych i europejskich o wymiarze uniwersalnym, dzielenie się dorobkiem pokojowej walki o wolność, sprawiedliwość, demokrację i prawa człowieka z tymi, którzy są ich pozbawieni, czynne uczestnictwo w budowie tożsamości europejskiej i nowego porządku międzynarodowego. Realizuje swoje cele m.in. poprzez prowadzenie stałej ekspozycji, organizowanie wystaw czasowych, szkoleń liderów samorządowych i związkowych, prowadzenie działalności edukacyjnej, organizowanie i gromadzenie zbiorów, prowadzenie działalności informacyjno-wydawniczej, naukowo-badawczej w zakresie historii najnowszej, ruchów wolnościowych, problematyki społeczno-gospodarczej, prawa europejskiego oraz stosunków prawno-międzynarodowych oraz promowanie kulturowego dziedzictwa miasta G. i Polski w wymiarze międzynarodowym. Działalność Wnioskodawcy finansowana jest z następujących źródeł: dotacje podmiotowe, dotacje celowe i dochody własne. W ramach prowadzonej działalności statutowej wykonuje czynności opodatkowane (o charakterze odpłatnym) stawkami 23%, 8% i 5% podatku od towarów i usług oraz niepodlegające opodatkowaniu. Czynności niepodlegające opodatkowaniu stanowią większość realizowanych zadań, gdyż zgodnie ze statutem, instytucja została powołana w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej i zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie kultury. Działalność ta nie jest nastawiona na uzyskanie korzyści. Otrzymywane dotacje nie mają wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż wykonywane są nieodpłatnie. W przypadku zakupu towarów oraz usług, które można przypisać do wykonania czynności opodatkowanych, korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku zakupu towarów oraz usług, które wykorzystywane są zarówno do czynności opodatkowanych, jak i nieopodatkowanych, a brak jest możliwości przypisania, jaka część zakupu dotyczy czynności opodatkowanej a jaka czynności niepodlegającej opodatkowaniu, w ogóle nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego. Dotyczy to m.in. kosztów administracyjnych (czynsze, energia, zakup materiałów biurowych). W przypadku zakupu towarów oraz usług, które dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu w ogóle nie dokonuje odliczenia podatku. Nie stosuje proporcji, określonej w art. 90 ustawy, gdyż nie wykonuje w ramach swojej działalności czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że wykonywane nieodpłatnie czynności w zakresie kultury (projekty kulturalne, projekty edukacyjne, koncerty, festiwale, wystawy okolicznościowe, wypożyczanie książek, udostępnianie zbiorów, seminaria, konferencje, debaty, obchody uroczystości rocznicowych) mające związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę stanowić będą nieodpłatne świadczenie usług, które nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Jednocześnie informuje się, że kwestię możliwości odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z tytułu nabycia towarów i usług służących sprzedaży opodatkowanej i czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-1528b/12/RS.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl