ITPP2/443-1510/12/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1510/12/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od 24 października 2011 r. do 12 listopada 2012 r. Starostwo realizowało projekt pn. "...", który otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 7, Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2 Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.3 Kształcenie kadr dla informatyki. Dofinansowanie projektu otrzymano na podstawie umowy podpisanej w dniu 26 marca 2012 r. pomiędzy Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa, a Powiatem. Projekt został zrealizowany za kwotę 1.124.516,70 zł, z tego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło 955.839,19 zł, a wkład własny 168.677,51 zł. Przedmiotem przedsięwzięcia był remont i wyposażenie dwóch pracowni komputerowych oraz centrum multimedialnego. Modernizowane pracownie komputerowe to dwie izby lekcyjne o pow. 109,82 m#178; każda. W ramach projektu przebudowano wewnętrzną instalację elektryczną, wykonano instalację wentylacyjną z klimatyzacją sal komputerowych i serwerowni, instalację teleinformatyczną. Wymieniono stolarkę drzwiową, posadzki, położono na ścianach gładzie gipsowe oraz je odmalowano. Zamontowano rolety antywłamaniowe. Prace budowlane były prowadzone pod nadzorem inspektora nadzoru. W ramach projektu zakupiono 79 sztuk biurek komputerowych i 79 sztuk krzeseł obrotowych. Pracownie komputerowe zostały wyposażone w 81 szt. komputerów, 83 szt. monitorów, 5 szt. komputerów przenośnych, 6 szt. komputerów przenośnych P., 2 szt. Serwera, 7 szt. projektorów multimedialnych, 66 szt. UPS, 1 szt. kamery cyfrowej, 2 szt. nagrywarek, 68 szt. licencji: P., 94 szt. licencji E., 81 szt. słuchawek z mikrofonem, 6 szt. ekranów projekcyjnych elektrycznych, 4 szt. A., 2 szt. P., 1 szt. drukarki laserowej, 4 szt. drukarek laserowych (...), 12 szt. skanerów, 2 szt. skanerów (...), 3 szt. aparatów, 1 szt. telewizora i zestaw kina domowego, 2 szt. kamer do monitoringu, 2 szt. A., 15 szt. zarabiarek, 1 szt. testera okablowania, 15 szt. wtyczek, 4 komplety głośników. W ramach projektu poniesiono także wydatek na jego promocję. Płatnikiem wszystkich faktur było Starostwo, które nie posiada żadnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu. Ponadto po zakończeniu realizacji projektu powstałe środki trwałe zostały przekazane w użytkowanie Zespołowi Szkół.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo, realizując zadanie Powiatu w zakresie wykonania ww. projektu, może odliczyć podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. zadanie nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Korzystanie z efektów realizacji projektu będzie nieodpłatne. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a taki tu nie zachodzi. W związku, z tym, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, projekt nie będzie wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej. Ponadto nie ma zastosowania rozdział 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Starostwu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl