ITPP2/443-1509/11/EB - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1509/11/EB Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 25 października 2011 r.) uzupełnionym w dniu 20 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 1 - "Przedsiębiorczość", działanie 1.3 - "Wspieranie wytwarzania i promocji produktów regionalnych" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przedmiot zamówienia obejmował zakup towarów i usług. W złożonym wniosku została ujęta kwota podatku naliczonego jako koszt kwalifikowalny. Aktualna interpretacja potwierdzająca brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność końcową. Projekt poprzedzi akcja promocyjna składająca sie z krótkiego spotu reklamowego, który w okresie dwóch tygodni przed datą festiwalu będzie emitowany w telewizji informacyjnej (...) (względnie również w innych stacjach sprofilowanych) oraz w regionalnych ośrodkach (...), (...), (...) i (...). Gmina zamierza również zakontraktować prezentację prognozy pogody w telewizji (...) w weekend, kiedy odbywać się będzie impreza. Uzupełnieniem reklamy telewizyjnej będą reklamy radiowe, które pojawią się w podobnym okresie jak spoty telewizyjne w regionalnych rozgłośniach radiowych oraz reklamy w prasie wydawanej na terenie województwa. W Gminie i w jej okolicach stosowane będą tradycyjne środki reklamowe: plakaty i banery umieszczone nad ulicami lub w innych uczęszczanych miejscach. Z doświadczenia zdobytego podczas organizowania podobnych imprez wynika, że konieczne będzie wydrukowanie 1000 szt. plakatów w formacie A2 oraz przygotowanie 6 banerów o powierzchni 3 m 2 każdy. Planuje się ustanowienie trzech atrakcyjnych nagród pieniężnych dla autorów najsmaczniejszych napojów, aby zachęcić jak najlepszych barmanów do udziału w konkursie na najlepszy piwny grzaniec, którzy byliby swoistym "nośnikiem" przekazu o M., jako regionie ciekawym i atrakcyjnym pod względem rozrywkowym także zimą. Informacja o konkursie do potencjalnych uczestników dotrze na dwa sposoby. Zaplanowano 120 wizyt w znanych lokalnie pubach i restauracjach, głównie w województwie (...), (...) i (...), w trakcie których przekazana zostanie precyzyjna informacja o imprezie i zaplanowanym konkursie (wraz z informacją pisemną). Inna forma przekazu to rozesłanie150 zaproszeń do barmanów w innych częściach kraju, po której nastąpi telefoniczny kontakt mający na celu potwierdzenie otrzymania przesyłki i przekazanie dalszych szczegółów dotyczących imprezy. Zaplanowano, że impreza odbędzie się w centralnym miejscu na Placu D. Wydarzenia festiwalowe odbywać sie będą w dwóch niezależnych namiotach. Pierwszy z nich będzie miejscem, w którym barmani z całego kraju będą rywalizować w konkursie na najlepszy grzaniec piwny, jak również będą przygotowywać napój do degustacji uczestnikom imprezy. Zostaną także zlokalizowane stoiska firm z branży turystycznej (hoteli, pensjonatów, organizatorów aktywnych form wypoczynku, przedstawicieli gastronomii), które będą prezentować swoją ofertę gościom festiwalu, przybyłym z innych części kraju. Drugi namiot przeznaczony będzie na występy artystyczne. Przewiduje się zakontraktowanie zespołów kabaretowych i muzycznych. W związku z tym w namiocie znajdzie się niewielka scena ze sprzętem nagłośnieniowym. Impreza będzie miała charakter otwarty, do uczestnictwa w niej zostaną dopuszczone wszystkie zainteresowane podmioty związane z tematyką imprezy, zaś udział w niej będzie bezpłatny, zarówno dla wystawców, jak i odwiedzających (bez wpisowego, bez biletów wstępu). O możliwości dostarczenia piwa na imprezę zostaną poinformowane zarówno ogólnopolskie firmy piwowarskie, małe browary lokalne, jak i hurtownie. Dostawca zostanie wybrany zgodnie z regulacjami wewnętrznymi Urzędu Miejskiego, mającymi zastosowanie w przypadku zamówień, które nie podlegają przepisom ustawy - Prawo zamówień publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zakup towarów i usług w ramach projektu mieści się w katalogu zadań własnych Gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze. zm.). Gmina stwierdziła, iż realizując zadanie publiczne, nie będąc w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma prawa do zwrotu podatku naliczonego poprzez odliczenie. Wskazała, iż ma prawo do potraktowania go jako koszt kwalifikowalny. Podniosła, iż zakupione w ramach projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (użytkowane były i będą nieodpłatnie). Gmina stwierdziła, iż przy realizacji projektu nie korzystała ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków europejskich. Projekt poprzedzi akcja promocyjna polegająca na przygotowaniu reklamy telewizyjnej, radiowej oraz reklamy w prasie a w jego ramach zorganizowany zostanie festiwal, podczas którego odbędą się: konkurs na najlepszy grzaniec piwny, prezentacja firm z branży turystycznej (hoteli, pensjonatów, organizatorów aktywnych form wypoczynku, przedstawicieli gastronomii), występy artystyczne. Impreza będzie miała charakter otwarty a udział w niej będzie bezpłatny, zarówno dla wystawców, jak i odwiedzających.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega, nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Wskazać należy, iż powołane przez Gminę przepisy § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, umiejscowione w Rozdziale 4 "Towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, oraz warunki stosowania obniżonej stawki", nie dotyczą środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl