ITPP2/443-1498/12/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1498/12/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka od 5 lipca 1994 r. do chwili obecnej jest zarejestrowana jako czynny podatnik od towarów i usług. W skład majątku Spółki wchodzi grunt, wniesiony przez Agencję w 1994 r. aportem rzeczowym "bez podatku od towarów i usług". Część nieruchomości - oznaczoną jako działka numer..., położoną w miejscowości S., o powierzchni 0,0073 ha - Spółka zamierza sprzedać. Znajduje się ona na terenie objętym planem zagospodarowania przestrzennego. Na działce posadowiona jest infrastruktura elektroenergetyczna w postaci wieżowej stacji transformatorowej, wyposażonej w rozdzielnię i transformator o mocy 250 kVA. Spółka jest właścicielem zabudowanej nieruchomości. Bezpośrednim odbiorcą energii elektrycznej jest Spółka, która zasila okoliczne budynki mieszkalne i usługowo-magazynowe energią wytworzoną przez wieżę transformatorową. Obiekt znajdował się w stanie wysokiego zużycia technicznego, dlatego od 2009 r. przeprowadzono szereg prac remontowych, przywracających jego stan pierwotny lub dostosowujący stan do obecnie obowiązujących przepisów. Łącznie wydatki na prace remontowe przekroczyły znacznie 30% wartości początkowej budynku, lecz nie były to ulepszenia. Spółce z tytułu nabywanych ww. prac, przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na wykonywaną działalność opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka sprzedając w ramach pierwszego zasiedlenia nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem trafostacji ma prawo, na podst. art. 43 ust. 1 pkt 10, opodatkować transakcję 23% stawką podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na zapis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo zastosować stawkę podstawową przy transakcji sprzedaży ww. nieruchomości gruntowej zabudowanej, ponieważ będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Spółka stwierdziła, iż opisana działka nigdy nie była przedmiotem najmu, dzierżawy, itp. a wniesienie aportu rzeczowego w 1994 r. nie było w polskich przepisach prawnie uregulowane i nie było zrównane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Wskazała, iż ponosiła nakłady finansowe w postaci robót i usług remontowych, od których przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ww. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie ust. 11 cyt. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...).

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż od 5 lipca 1994 r. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W skład majątku Spółki wchodzi grunt, wniesiony w 1994 r. aportem przez Agencję w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Część nieruchomości - oznaczoną jako działka numer..., położoną w miejscowości S., o powierzchni 0,0073 ha - Spółka zamierza sprzedać. Opisana działka nigdy nie była przedmiotem najmu, dzierżawy. Znajduje się ona na terenie objętym planem zagospodarowania przestrzennego. Na działce posadowiona jest infrastruktura elektroenergetyczna w postaci wieżowej stacji transformatorowej, wyposażonej w rozdzielnię i transformator. Bezpośrednim odbiorcą energii elektrycznej jest Spółka, która zasila nią okoliczne budynki mieszkalne i usługowo-magazynowe. Obiekt znajdował się w stanie wysokiego zużycia technicznego, dlatego od 2009 r. przeprowadzono szereg prac remontowych, przywracających jego stan pierwotny lub dostosowujących stan do obecnie obowiązujących przepisów. Łącznie wydatki na prace remontowe przekroczyły znacznie 30% wartości początkowej obiektu, lecz nie były to ulepszenia. W związku z nabyciem usług remontowych Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na wykonywaną działalność opodatkowaną.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że aby rozstrzygnąć czy sprzedaż ww. obiektu stacji transformatorowej będzie podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku, w pierwszej kolejności należy rozważyć, czy nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy. Z treści wniosku wynika, iż zbycie to zostanie dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia (Spółka otrzymała ją w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu, nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy), zatem nie będzie objęte zwolnieniem od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z uwagi na powyższe do dostawy tej nie będzie miał zastosowania art. 43 ust. 10 ustawy.

Dostawa tego obiektu będzie jednak zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu oraz o ile - jak wynika z treści wniosku - nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie. Wobec powyższego - wbrew stanowisku Spółki - sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe, zbycie gruntu, na którym jest on posadowiony, przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy, również objęte będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, iż analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekt, o którym mowa we wniosku, stanowi budynek lub budowlę w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl