ITPP2/443-1495/12/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1495/12/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nadleśnictwo jest jednostką organizacyjną, nie posiadającą osobowości prawnej, wchodzącą w skład Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, która działa na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59) oraz Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe. Nadleśnictwo jest organizacją sprawującą zarząd nad zasobami leśnymi będącymi własnością Skarbu Państwa w zakresie zarządzanego mienia. W 1992 r. przejęło nieruchomość zabudowaną budynkami administracyjnymi, magazynowymi i warsztatowymi od zlikwidowanego zakładu Lasów Państwowych. Pierwsze zasiedlenie było przed 1992 r. i służyło działalności zakładu. Nieruchomość posiada księgę wieczystą. Wynajmowana była przez Nadleśnictwo, w ramach działalności dodatkowej, spółkom na różne rodzaje działalności. Za wynajem Nadleśnictwo obciążało dzierżawcę fakturami VAT ze stawką podstawową. Nie ponosiło nakładów na modernizację i ulepszenie. Ostatnie zasiedlenie - wystawiane faktury za najem w miesiącu grudniu 2010 r. Wszystkie budynki usytuowane na przedmiotowej nieruchomości zostały oddane w najem po dniu 31 marca 1992 r., tj. po likwidacji Ośrodka Remontowo Budowlanego i przejęciu przez Nadleśnictwo za wyjątkiem budynku, spełniającego rolę portierni, wykorzystywanego przez ochronę obiektu. Nadleśnictwo dokonywało najmu nieruchomości w okresie od momentu przejęcia do grudnia 2010 r. Od 2008 r. do końca 2010 r. najem był sukcesywnie wygaszany. Po tym czasie nieruchomość nie była wynajmowana. Obecnie nie jest wynajmowana a zabudowania ulegają dewastacji. W planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową i usługową, bez ustalania proporcji między funkcjami. Teren objęty jest strefą ochrony konserwatorskiej. Nadleśnictwo zamierza sprzedać nieruchomość wraz z zabudowaniami w przetargu ustnym nieograniczonym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy przedmiotowa nieruchomość będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

* W przypadku gdy przedmiotowa sprzedaż nieruchomości będzie objęta zwolnieniem, czy na wniosek kupującego jest możliwość opodatkowania całości wymienionej sprzedaży, przy czym cena uzyskana w trakcie licytacji zostanie potraktowana jako cena netto, do której zostanie doliczony podatek od towarów i usług w stawce obowiązującej w dniu sporządzenia aktu notarialnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, grunt zabudowany podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują. Zdaniem Nadleśnictwa, przytaczającego treść 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, budynki i budowle znajdujące się na działce korzystają ze zwolnienia od podatku. Stwierdziło, że nieruchomość przeznaczona do sprzedaży spełnia warunki określone ww. przepisem, ponieważ została przyjęta do użytkowania przed obowiązywaniem ustawy o podatku od towarów i usług oraz przez okres użytkowania nie ponosiło na nią i budynki nakładów na modernizację i ulepszenie.

Zdaniem Nadleśnictwa, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki i budowle, w przypadku gdy nabywca zabudowanej nieruchomości będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz obie strony (Nadleśnictwo i nabywca) przed dniem sprzedaży złożą zgodne oświadczenie przed naczelnikiem urzędu skarbowego, że wybierają opodatkowanie dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki i budowle. Nadleśnictwo stwierdziło, że uzyskana cena w trakcie licytacji będzie ceną netto, do której zostanie doliczony podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Nadleśnictwo planuje sprzedać nieruchomość zabudowaną budynkami administracyjnymi, magazynowymi i warsztatowymi, którą przejęło w 1992 r. od zlikwidowanego zakładu Lasów Państwowych. Wszystkie budynki były wynajmowane spółkom po dniu 31 marca 1992 r., do grudnia 2010 r., za wyjątkiem budynku (portierni). Od 2008 r. do końca 2010 r. najem był sukcesywnie wygaszany. Nadleśnictwo nie ponosiło nakładów na modernizację i ulepszenie tych budynków.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja zbycia ww. budynków, za wyjątkiem budynku wykorzystywanego jako portiernia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem doszło już do ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (najem od 1992 r.), a pomiędzy tym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W przypadku gdy Nadleśnictwo - jak wynika z treści wniosku - wybierze opcję opodatkowania, wskazaną w art. 43 ust. 10 ustawy, dostawa tych budynków podlegać będzie opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Natomiast planowana dostawa budynku wykorzystywanego jako portiernia nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem dopiero w momencie dokonania sprzedaży nastąpi oddanie jego do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy (nie był przedmiotem najmu). Zatem dokonując dostawy ww. obiektu, Nadleśnictwo - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - nie będzie miało podstaw do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z uwagi na fakt, iż przy nabyciu przedmiotowego budynku Nadleśnictwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (przejęcie w 1992 r.) i nie ponosiło wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, jego dostawa korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bez możliwości wyboru opcji opodatkowania wskazanej w art. 43 ust. 10 ustawy, gdyż z regulacji tej można skorzystać jedynie w przypadku zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 ustawy.

Również stanowisko Nadleśnictwa, iż na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 ustawy i wybrać opodatkowanie dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki i budowle, należy uznać za nieprawidłowe. Rezygnacja ze zwolnienia będzie bowiem przysługiwała jedynie w odniesieniu do gruntu związanego z tymi ww. budynkami, których dostawa będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile strony transakcji wybiorą opcję ich opodatkowania. Natomiast przy zbyciu gruntu związanego z budynkiem wykorzystywanym jako portiernia, przy uwzględnieniu zapisu art. 29 ust. 5 ustawy, prawo to nie będzie przysługiwało, gdyż - jak wskazano wyżej - dostawa tego budynku będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oceniając stanowisko Nadleśnictwa całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl