ITPP2/443-1492/11/AP - Możliwość uznania za podatnika VAT jednostek utworzonych na podstawie postanowień statutu stowarzyszenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1492/11/AP Możliwość uznania za podatnika VAT jednostek utworzonych na podstawie postanowień statutu stowarzyszenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), uzupełnionym w dniach 19 grudnia 2011 r., 12 stycznia 2012 r. (daty wpływu) oraz pismem z dnia 18 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika placówki utworzone w ramach Stowarzyszenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 19 grudnia 2011 r., 12 stycznia 2012 r. oraz 18 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika placówki utworzone w ramach Stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 31 sierpnia 2001 r., działa w oparciu o Statut, zgodnie z którym swoje cele realizuje m.in. poprzez organizowanie oraz prowadzenie własnych placówek szkoleniowych, edukacyjnych, wychowawczych. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Na podstawie Statutu, w celu realizacji postanowień Stowarzyszenia, powstała Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli (NPDN) i Warsztat Terapii Zajęciowej (WTZ). Powyższe podmioty mają odrębny NIP i odrębne rachunki bankowe. Placówki te wystawiają i otrzymują faktury z NIP Stowarzyszenia, które później je rozlicza dla celów podatku od towaru i usług.

Powyższe placówki to jednostki wyodrębnione. Zostały powołane na podstawie uchwał. WTZ został powołany uchwałą Zarządu z dnia 4 lipca 2003 r., natomiast NPDN uchwałą Zarządu z dnia 6 grudnia 1999 r. Warsztat działa na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r., a NPDN - na podstawie ustawy o systemie oświaty. Zarząd nadał im statuty i regulaminy. Dla WTZ powołano kierownika, którego obowiązki określa rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. oraz Zarząd Stowarzyszenia, a w przypadku NPDN - koordynatora, którego obowiązki określa Statut Placówki nadany przez Zarząd. Osoby te zarządzają ww. placówkami, otrzymały pełne pełnomocnictwa w zakresie działań prawnych, finansowych i reprezentacyjnych. Kierownik WTZ podpisuje umowy o pracę na mocy uchwały Zarządu Stowarzyszenia z dnia 28 sierpnia 2003 r., natomiast koordynator NPDN - na podstawie Statutu i uchwały Zarządu.

Każda z placówek ma wyodrębniony budżet. NIP musiał zostać nadany, ponieważ wymaga tego ustawa o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dotyczy WTZ) oraz ustawa o systemie oświaty (dotyczy NPDN). Placówki mają wyodrębnioną księgowość i odrębne konta bankowe, na które wpływają środki z PFRON i Starostwa Powiatowego na funkcjonowanie placówki (w przypadku WTZ) oraz środki na szkolenia nauczycieli (w przypadku NPDN). Sporządzają własne coroczne bilanse, które przekazują jednostce macierzystej, tj. Stowarzyszeniu, które składa wspólne rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych. Placówki muszą mieć swój NIP i Regon dla czynności prawnych, rozliczania podatków (zawierania umów, rozliczeń wystawców faktur).

Warsztaty zarejestrowane są w Starostwie Powiatowym, NPDN zarejestrowana jest w Kuratorium Oświaty. Ponadto placówki te zarejestrowane zostały w Urzędzie Skarbowym, odpowiednio 2 grudnia 2003 r. i 23 lutego 2001 r. - z uwagi na regulację art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Głównym Urzędzie Statystycznym. Nie składają deklaracji CIT-8 oraz nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT od dnia 3 listopada 2010 r. Nie jest organizacją pożytku publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ww. stanie faktycznym, jednostki utworzone na podstawie postanowienia Statutu Stowarzyszenia tj. Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli oraz Warsztat Terapii Zajęciowej, z chwilą gdy Stowarzyszenie "przeszło na VAT", również stają się podatnikami podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli oraz Warsztat Terapii Zajęciowej są jednostkami odrębnymi od Stowarzyszenia, mają nadany własny NIP, posiadają samodzielne rachunki bankowe, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie można uznać, że gdy jednostka macierzysta (Stowarzyszenie) jest zarejestrowana jako podatnik VAT (na podstawie VAT-R), to jednostki powołane na podstawie Statutu Stowarzyszenia, które mając nadany własny NIP są odrębnymi podatnikami, również "przechodzą na VAT" (stają się odrębnymi czynnymi podatnikami VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 3b powyższego artykułu, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.

Artykuł 96 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z ust. 3 powyższego artykułu, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na podstawie ust. 4 ww. artykułu, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Według treści ust. 5 tego artykułu, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia (...).

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest obowiązany umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach oraz w ofertach (art. 96 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, uwzględniając fakt, iż działające w ramach Stowarzyszenia jednostki wyodrębnione (placówki WTZ oraz NPDN) uzyskały własny NIP wyłącznie jako płatnicy składek ubezpieczeniowych oraz że Stowarzyszenie nie jest organizacją pożytku publicznego, należy stwierdzić, iż ww. placówki nie są i nie mogą być odrębnymi od Stowarzyszenia podatnikami podatku od towarów i usług. Wobec powyższego nieprawidłowe jest stwierdzenie Stowarzyszenia zawarte w stanowisku, iż "jednostki powołane na podstawie Statutu Stowarzyszenia, (...) są odrębnymi podatnikami (...)".

Jednocześnie należy wyjaśnić, że rejestracja w zakresie podatku od towarów i usług Stowarzyszenia, obejmuje całą Jego działalność, w tym również prowadzoną przez wszystkie jednostki wchodzące w Jego skład i działające w ramach Jego struktury, co w konsekwencji skutkuje, iż działalność tych placówek jest i winna być rozliczana w zakresie tego podatku przez Stowarzyszenie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl