ITPP2/443-1475/14/AJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1475/14/AJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2014 r. (data wpływu 27 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami mającymi na celu stworzenie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami mającymi na celu stworzenie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, zgodnie z wpisem do KRS, zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON, oraz statutem jest stowarzyszeniem, organizacją pożytku publicznego (OPP). Zgodnie z zapisem w statucie może prowadzić działalność gospodarczą, służącą realizacji LSR, a dochód z tej działalności ma być przeznaczony na realizację celów statutowych.

Do tej pory jedynym źródłem przychodów Stowarzyszenia były składki członkowskie. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie zostało wybrane przez Marszałka Województwa... do realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW) działanie LEADER. W ramach tego działania złożyło wniosek o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu Rozwoju. Dofinansowanie przeznaczone jest na stworzenie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju:

#61485;

* podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez podniesienie atrakcyjności turystycznej terenu LGD,

#61485;

* podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez rozwój ich aktywności gospodarczej, społecznej i kulturalnej przy zachowaniu dziedzictwa kulturowego i poszanowania przyrody.

Realizacja ww. celów związana jest z:

#61485;

* poniesieniem kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem biura oraz świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi,

#61485;

* prowadzeniem badań obszaru LGD: szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD, wydarzeniami promocyjnymi, aktywizowaniem lokalnej społeczności.

W trakcie realizacji ww. projektu nabywane towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, związane będą z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju i będą to:

#61485;

* koszty bieżące (administracyjne): wynagrodzenie członków rady, koszty podróży organów i pracowników LGD, wynagrodzenie pracowników LGD, wynagrodzenie za zlecenia (ochrona-monitoring, bieżące naprawy), najem, utrzymanie i wyposażenie biura oraz zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne, doradztwo prawne, opłaty notarialne, skarbowe i sądowe, prowadzenie rachunku bankowego,#61485;

* koszty związane z badaniem obszaru LGD: umowy cywilnoprawne związane z badaniem potencjału rynku LGD na usługi dla ludności, rolnictwa i leśnictwa, badanie terenu LGD pod kątem atrakcyjności turystycznej w oczach turystów oraz ustalenie potencjału rozwoju rynku turystycznego,#61485;

* koszty związane z informowaniem o LGD i LSR: prowadzenie strony www, wydruk i oprawa dokumentacji LGD celem jej udostępniania, bazy danych,#61485;

* koszty związane ze szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD: najem pomieszczeń, wynagrodzenie trenerów i specjalistów, nocleg uczestników szkolenia, druk materiałów szkoleniowych, udział w innych szkoleniach,#61485;

* koszty związane z wydarzeniami promocyjnymi: najem sprzętu i powierzchni, materiały promocyjne, upominki i nagrody,#61485;

* koszty związane z aktywizowaniem lokalnej społeczności: najem sprzętu i powierzchni, wynagrodzenie prowadzących spotkanie, podróże i wyżywienie uczestników spotkania, noclegi oraz materiały szkoleniowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać VAT uiszczony przy dokonywaniu zakupu towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi ma fakt, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, nie może odzyskać podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa

(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl