ITPP2/443-1473/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1473/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku usług szkoleniowych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej - jest prawidłowe,

* zwolnienia od podatku - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy - usług szkoleniowych wykonywanych na rzecz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Powiatowego Urzędu Pracy, finansowanych ze środków publicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku wykonywanych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stany faktyczny.

Stan faktyczny do sytuacji 1.

Prowadzi Pani jednostkę szkoleniową i posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy, jak również wpis do ewidencji oświatowej prowadzonej przez starostę jako "placówka niepubliczna, placówka kształcenia ustawicznego i praktycznego". W listopadzie 2012 r. otrzymała z Głównego Urzędu Statystycznego nr REGON, do którego przypisano m.in. szczególną formę prawną "94 Placówki Systemu Oświatowego Niepubliczne". Nie posiada Pani akredytacji. Firma Pani została ujęta w wykazie szkół i placówek, który znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w S. W związku z wpisem do ewidencji działalności oświatowej przekazuje Pani dane do tzw. SIO.

Nie jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do końca roku 2010 usługi szkoleniowe były zwolnione od podatku od towarów i usług. W roku 2011 r. korzystała Pani ze zwolnienia z uwagi na fakt, iż osiągnięty przychód był niższy od 150.000 zł W roku 2012, do chwili sporządzenia wniosku, przychód był również mniejszy od 150.000 zł, jednakże realizuje Pani zamówienie, po którym powinna wystawić rachunek lub fakturę, gdyż przychód przekroczy określony ustawowo limit.

Pani działalność polega na odpłatnym prowadzeniu szkoleń o zróżnicowanym zakresie branżowym i tematycznym. Odbiorcami są m.in. powiatowe urzędy pracy (szkolenia dla osób bezrobotnych), miejskie ośrodki pomocy społecznej (szkolenia dla ich podopiecznych), powiatowe centra pomocy rodzinie (szkolenia dla ich podopiecznych) oraz inne. Uczestnikami szkoleń w przypadku urzędów pracy są osoby bezrobotne, w przypadku innych instytucji - osoby o różnym statusie: osoby bezrobotne oraz osoby pracujące. Musi Pani zapewnić sale do przeprowadzenia szkolenia, materiały szkoleniowe, catering, poczęstunek (co wynika z warunków umowy z zamawiającym, w przypadku przetargów warunek wynikający z SIWZ), jak również (np. w przypadku "szkolenia kucharz") odzież ochronną oraz wszystko, co jest niezbędne do prawidłowej realizacji szkolenia, w tym to, co wynika z umowy z zamawiającym. W swojej działalności opiera się Pani na rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. W związku ze zmianą ww. rozporządzenia, po wymaganym okresie przejściowym, będzie się Pani opierać się na rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r., które wprowadza nowe rodzaje form pozaszkolnych prowadzących kształcenie ustawiczne oraz warunki, organizację i tryb prowadzenia w nich kształcenia. W przypadku szkoleń dla osób bezrobotnych kieruje się Pani również wymogami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy.

Szkolenia organizowane są w następujących formach kształcenia:

* kurs,

* seminarium,

* praktyka zawodowa (do tej pory nie realizowała Pani tej formy kształcenia, ale jeżeli zajdzie potrzeba zamierza realizować; kształcenie praktyczne zazwyczaj realizowane było w ramach kursu, poprzez łączenie kształcenia praktycznego z teoretycznym).

Dla każdej formy kształcenia prowadzona jest dokumentacja zgodna z zapisami ww. rozporządzenia z dnia 3 lutego 2006 r. Po okresie przejściowym, wg rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 stycznia 2012 r., które wprowadza nowe rodzaje form pozaszkolnych prowadzących kształcenie ustawiczne oraz warunki, organizację i tryb prowadzenia w nich kształcenia, szkolenia będą organizowane w formach kształcenia wymienionych w § 3 tego rozporządzenia.

Stan faktyczny do sytuacji 2.

W chwili obecnej realizuje Pani 2 zamówienia, po wykonaniu których przychód przekroczy ustawowy limit. Są to jednak zlecenia, które według Pani można zaliczyć do usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Pierwsze ze szkoleń to "Nowoczesny kucharz z elementami cateringu", realizowane dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w ramach projektu pn. "Druga Szansa". Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie realizując ww. projekt, w ramach Priorytetu VII, Działania 7.1, Poddziałania 7.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, podpisało umowę z Pani firmą dotyczącą przeprowadzenie szkolenia, którego uczestnikami są osoby skierowane przez zamawiającego. Jako wykonawca wystawia Pani rachunek dla ww. podmiotu, co oznacza, że zapłata nastąpi ze środków publicznych. Dla prawidłowej realizacji celu głównego, czyli przeprowadzenia szkolenia, musi Pani zapewnić materiały dydaktyczne, w tym artykuły potrzebne do przyrządzania potraw przewidzianych w programie (w tym spożywcze), odzież ochronną w celu umożliwienia odbywania godzin praktycznych oraz wszystko, co jest niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia szkolenia, w tym to, co wynika z umowy z zamawiającym.

Program szkolenia przewiduje realizację dwóch modułów: Moduł kucharz - 120 godzin oraz Moduł catering - 60 godzin. Celem kursu jest nabycie lub doskonalenie tych umiejętności i kwalifikacji zawodowych, które są potrzebne na stanowisku kucharz, pomoc kucharza lub na podobnych stanowiskach. Program kursu przewiduje zajęcia teoretyczne oraz zajęcia praktyczne, podczas których uczestnicy, pod nadzorem instruktora, w wynajętym zapleczu kuchennym wyposażonym w odpowiedni sprzęt i pomoce dydaktyczne, ćwiczą przygotowywanie i sporządzanie różnych potraw objętych programem szkolenia.

Drugie szkolenie "Szkolenie adaptacyjne dla osób bezrobotnych uczestniczących w programie - Nowe Perspektywy" realizowane jest dla Powiatowego Urzędu Pracy. Uczestnikami szkolenia są osoby bezrobotne skierowane przez zamawiającego. Wystawi Pani rachunek dla Powiatowego Urzędu Pracy, czyli zapłata nastąpi ze środków publicznych. Celem szkolenia jest uzupełnienie oraz doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz ogólnych potrzebnych do wykonywania prac w zawodach: operator hydraulicznego dźwigu samochodowego, magazynier z obsługą wózka jezdniowego, konserwator budynków i terenów zielonych, pracownik małej gastronomii, handlowiec, szwacz. Musi Pani zapewnić wszystko, co jest niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia szkolenia, w tym to, co wynika z umowy z zamawiającym. Program szkolenia przewiduje przede wszystkim ćwiczenie umiejętności praktycznych w pomieszczeniach (zakładach pracy) wyposażonych w sprzęt potrzebny do poszczególnych zawodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy usługi przeprowadzanych szkoleń opisane w stanie faktycznym dla sytuacji 1 korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

* Czy usługi przeprowadzanych szkoleń opisane w stanie faktycznym dla sytuacji 2 korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie szkolenia prowadzone w ramach działalności są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, gdyż w związku z uzyskaniem wpisu do ewidencji oświatowej jako placówka kształcenia ustawicznego i praktycznego, firma Pani spełnia przesłanki wynikające z tego przepisu. Wskazała Pani, że zaświadczenie o wpisie do ewidencji zawiera informacje zgodne z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, tj. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki, datę i numer wpisu do ewidencji, nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki, oznaczenie osoby prawnej lub fizycznej prowadzącej szkołę lub placówkę, adres szkoły lub placówki.

W zakresie pytania drugiego stwierdziła Pani, że szkolenia opisane w sytuacji 2 spełniają przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c. ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są to szkolenia związane z zawodem oraz finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej,

* nieprawidłowe - zwolnienia od podatku - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy - usług szkoleniowych wykonywanych na rzecz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Powiatowego Urzędu Pracy, finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W oparciu o zapisy ust. 17 tegoż artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto w ust. 17a analizowanego artykułu wskazano, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy wskazać, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1 z późn. zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Stosownie do brzmienia art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z dyspozycją art. 3 pkt 17 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Artykuł 5 ust. 1 tej ustawy określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Według art. 82 ust. 1 powyższej ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pani jednostkę szkoleniową i posiada wpis do ewidencji oświatowej prowadzonej przez starostę jako "placówka niepubliczna, placówka kształcenia ustawicznego i praktycznego". Nie jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2011 r. korzystała Pani ze zwolnienia z uwagi na fakt, iż osiągnięty "przychód" był niższy od 150.000 zł W roku 2012, do chwili sporządzenia wniosku, przychód był również mniejszy od 150.000 zł, jednakże w chwili obecnej realizuje Pani 2 zamówienia, po wykonaniu których przychód przekroczy ustawowy limit. Pierwsze ze szkoleń to "Nowoczesny kucharz z elementami cateringu", realizowane dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską. Celem kursu jest nabycie lub doskonalenie tych umiejętności i kwalifikacji zawodowych, które są potrzebne na stanowisku kucharz, pomoc kucharza lub na podobnych stanowiskach. Program kursu przewiduje zajęcia teoretyczne oraz zajęcia praktyczne, podczas których uczestnicy, pod nadzorem instruktora w wynajętym zapleczu kuchennym wyposażonym w odpowiedni sprzęt i pomoce dydaktyczne, ćwiczą przygotowywanie i sporządzanie różnych potraw objętych programem szkolenia. Drugie szkolenie "Szkolenie adaptacyjne dla osób bezrobotnych uczestniczących w programie - Nowe Perspektywy" realizowane jest dla Powiatowego Urzędu Pracy. Uczestnikami szkolenia są osoby bezrobotne skierowane przez zamawiającego. Celem szkolenia jest uzupełnienie oraz doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz ogólnych potrzebnych do wykonywania prac w zawodach: operator hydraulicznego dźwigu samochodowego, magazynier z obsługą wózka jezdniowego, konserwator budynków i terenów zielonych, pracownik małej gastronomii, handlowiec, szwacz. Program szkolenia przewiduje przede wszystkim ćwiczenie umiejętności praktycznych w pomieszczeniach (zakładach pracy) wyposażonych w sprzęt potrzebny do poszczególnych zawodów. Musi Pani zapewnić wszystko, co jest niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia szkoleń, w tym to, co wynika z umów z zamawiającymi.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że słusznie Pani wskazała, iż wszystkie szkolenia prowadzone w ramach działalności są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Są to bowiem usługi w zakresie kształcenia, a firma Pani - jak wynika z treści wniosku - jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Zatem spełniona została przesłanka podmiotowo-przedmiotową zawarta w ww. przepisie. Wobec powyższego - wbrew Pani stanowisku - szkolenia realizowane na rzecz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Powiatowego Urzędu Pracy nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż zwolnieniem tym objęte są jedynie te usługi, które nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym określonym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Jakkolwiek prawidłowo Pani stwierdziła, iż usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku, ze względu na podanie błędnej podstawy prawnej, oceniając stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, a załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl