ITPP2/443-1467/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1467/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia Zakładu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia Zakładu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i handlu asfaltami oraz specyfikami asfaltowymi, w tym materiałami izolacyjnymi. Działalność produkcyjna skoncentrowana jest w trzech nowoczesnych ośrodkach produkcyjnych w miejscowościach G., C. i J. Spółka dysponuje instalacjami przeznaczonymi do produkcji asfaltów modyfikowanych oraz klasycznych. Na terenie.... Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia, które obowiązuje do 15 listopada 2017 r., działa organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, przeznaczony do produkcji i handlu materiałami hydroizolacyjnymi Zakład Materiałów Hydroizolacyjnych (ZMH). Na potrzeby ww. zakładu utworzono w Spółce zupełnie nowe struktury organizacyjne prowadzące sprawy logistyczne, produkcyjne, technologiczne, ochrony środowiska czy handlowe. Za całokształt spraw (w tym za wyniki) ZMH odpowiada Dyrektor Jednostki Biznesu Materiały Hydroizolacyjne, podległy bezpośrednio Dyrektorowi Naczelnemu. Powyższe struktury są przedstawione w schemacie organizacyjnym w ramach Jednostki Biznesu odrębnej od struktur odpowiedzialnych za sprawy związane z asfaltami, ciężkim olejem opałowym, czy paliwem bunkrowym. Wydzielenie Zakładu w ramach przedsiębiorstwa Spółki wynika także z warunków określonych zezwoleniem na funkcjonowanie w TSSE, jak również z uregulowań w zakresie sprawozdawczości finansowej i podatkowej wymaganej przez przepisy prawa w przypadku prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, w szczególności rachunkowość Spółki umożliwia przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZMH. Funkcjonalnie ZMH przeznaczony jest do produkcji materiałów hydroizolacyjnych i w takim celu wykorzystywane są jego aktywa materialne i niematerialne, czy struktura organizacyjna. Ponadto, materiały hydroizolacyjne sprzedawane są pod nowoutworzoną marką N., dedykowaną dla tej grupy asortymentowej i niezwiązaną z innymi produktami Spółki.

Możliwe jest, że Spółka utraci prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z zezwolenia na działalność w SSE. W takim przypadku Zakład nadal pozostanie wydzielony organizacyjnie i finansowo w ramach przedsiębiorstwa Spółki. Zmieni się jedynie to, że Spółka będzie ujmowała w swoim rachunku w podatku dochodowym od osób prawnych zarówno przychody uzyskiwane przez ZMH, jak i odpowiadające im koszty uzyskania przychodów. Spółka planuje dokonanie transakcji zbycia Zakładu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy czym ww. transakcja obejmie wszystkie składniki materialne i niematerialne, w tym należności i zobowiązania, umowy z pracownikami oraz inne zawarte umowy dotyczące ZMH.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy transakcja zbycia ZMH, w przypadku niefunkcjonowania już w ramach zezwolenia na działalność w SSE, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku niefunkcjonowania Zakładu w ramach zezwolenia na działalność w SSE, stanowić on będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem na podstawie art. 6 pkt 1, do transakcji jego zbycia nie stosuje się przepisów tej ustawy.

Spółka wskazała, że zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa została zawarta w art. 2 pkt 27e powołanej ustawy, zgodnie z którym za ZCP uważa się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Spółka zauważyła, że przywołana definicja jest tożsama z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym uzasadnione jest wykorzystanie przy klasyfikowaniu Zakładu jako ZCP treści pisma Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. znak IPPB5/423-96/08-4/MB, w którym wyjaśniono, że " (...) podstawowym wymogiem jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do realizacji których służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze."

Spółka wskazała, iż biorąc pod uwagę powyższe kryteria w kontekście przedstawionego opisu funkcjonowania Zakładu na obszarze TSSE, co jest konsekwencją zarówno uwarunkowań biznesowych, jak również przepisów prawa dotyczących prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, stanowi on zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Ponownie stwierdziła, że na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, do transakcji jego zbycia nie stosuje się przepisów tej ustawy.

Spółka podkreśliła, iż jest w posiadaniu interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2011 r. nr ITPP2/443-1388/11/AP, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdził, że planowana transakcja stanowić będzie zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy. Wyjaśniła, iż w stosunku do opisu zdarzenia przyszłego zawartego w poprzednim wniosku różnica polega na tym, że ww. transakcja może nastąpić po utracie zezwolenia na działalność w SSE. Zdaniem Spółki, utrata zezwolenia nie spowoduje jednakże niczego innego, jak tylko obowiązek odpowiedniego ujęcia w rachunku podatku dochodowego od osób prawnych przychodów wygenerowanych przez Zakład i odpowiadających im kosztów uzyskania przychodów. Zakład pozostanie nadal wydzielony organizacyjnie i finansowo w ramach przedsiębiorstwa Spółki. Spółka stwierdziła, iż zbycie Zakładu w sytuacji korzystania z zezwolenia na działalność w TSSE, jak i w przypadku utraty tegoż zezwolenia, będzie tak samo zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazuje się, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl