ITPP2/443-1457/12/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1457/12/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu 28 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniach 8 i 31 stycznia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "T..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 8 i 31 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "T...".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Kilka firm przygotowało wspólny projekt ogólnopolskiej społecznej kampanii informacyjnej dotyczącej godzenia życia zawodowego i rodzinnego pn. "T...". Został on zaakceptowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które - jako instytucja finansująca - przyznało dotację unijną na jego sfinansowanie. Celem tej kampanii jest uświadomienie społeczeństwu, że w wychowaniu dziecka tata jest tak samo ważny jak mama, poinformowanie o prawach i obowiązkach taty oraz próba zmiany sposobu myślenia, że tata zarabia na dom, a mama wychowuje dzieci. Spółka bierze udział w ww. projekcie i będzie nabywała usługi i materiały od firm, które wystawią faktury VAT. Będą to takie zakupy jak: wyposażenie stanowiska pracy koordynatora projektu (komputer, biurko, krzesło), zakup oprogramowania, usługi prawne, emisja spotów reklamowych, przeprowadzenie badań jakościowych i ilościowych dotyczących efektów kampanii, zakup bazy adresowej do mailingu, druki broszur, wykup powierzchni reklamowej w mediach, oprogramowanie serwisu i techniczna opieka eksploatacyjna, itp. Środki z dotacji przekazywane są na konto firmy będącej leaderem projektu, a ona rozliczała je dla pozostałych partnerów zgodnie ze złożonymi przez nie rozliczeniami. Firmy uczestniczące w projekcie nie maja między sobą żadnych rozliczeń wzajemnych. Spółka będzie otrzymywała zwrot kosztów na zakup ww. towarów i usług związanych z tym projektem w kwocie netto, czyli nie będzie pokrywany podatek naliczony z faktur potwierdzających zakup towarów i usług. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, na wszystkich spotach reklamowych, wydanych płytach DVD, bilbordach i innych formach rozpowszechniania informacji wynikających z projektu, pojawia się logotypy beneficjentów, czyli wszystkich firm współuczestniczących w projekcie. Będzie to więc reklama Spółki na terenie całego kraju, a nawet poza jego granicami, gdyż wiele osób przebywających poza granicą ma dostęp do polskich programów telewizyjnych. Zatem może przynieść w przyszłości pozyskanie nowych klientów i zleceń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie mogła odliczyć podatek naliczony z faktur zakupu towarów i usług na potrzeby ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług może odliczyć podatek z faktur dotyczących zakupów towarów i usług, w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Spółka wskazała, iż zajmuje się wykonywaniem usług marketingowych i reklamowych. Stwierdziła, że gdyby wykonywała zadanie przygotowania tej kampanii dla potrzeb innego podmiotu, to otrzymałaby wynagrodzenie opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku jest to kampania społeczna, czyli nie otrzyma wynagrodzenia, lecz dofinansowanie do poniesionych kosztów. Podniosła, iż jedyną korzyścią dla Spółki będzie zareklamowanie samej siebie, co może skutkować większą ilością zleceń w przyszłości. Zdaniem Spółki, przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów na potrzeby powyższego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z prowadzoną działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług, bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z treści wniosku wynika, iż kilka firm przygotowało wspólny projekt ogólnopolskiej kampanii informacyjnej dotyczącej godzenia życia zawodowego i rodzinnego pn. "T...". Celem tej kampanii jest uświadomienie społeczeństwu, że w wychowaniu dziecka tata jest tak samo ważny jak mama oraz poinformowanie o prawach i obowiązkach taty. Spółka bierze udział w ww. projekcie i będzie nabywała usługi i materiały od firm, które wystawią faktury VAT. Będą to zakupy: wyposażenia stanowiska pracy koordynatora projektu (komputer, biurko, krzesło), oprogramowania, usług prawnych, emisji spotów reklamowych, przeprowadzenie badań jakościowych i ilościowych dotyczących efektów kampanii, bazy adresowej do mailingu, druku broszur, powierzchni reklamowej w mediach, oprogramowania serwisu i technicznej opieki eksploatacyjnej, itp. Środki z dotacji przekazywane są na konto firmy będącej leaderem projektu, a ona rozlicza je dla pozostałych partnerów zgodnie ze złożonymi przez nie rozliczeniami. Firmy uczestniczące w projekcie nie maja między sobą żadnych rozliczeń wzajemnych. Spółka będzie otrzymywała zwrot kosztów w kwocie netto. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, na wszystkich spotach reklamowych, wydanych płytach DVD, bilbordach i innych formach rozpowszechniania informacji wynikających z projektu, pojawia się logotypy beneficjentów, czyli wszystkich firm współuczestniczących w projekcie. Będzie to reklama Spółki na terenie całego kraju, a nawet poza jego granicami, zatem może przynieść w przyszłości pozyskanie nowych klientów i zleceń.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż podatek naliczony przy realizacji ww. projektu będzie podlegał odliczeniu, bo kampania przyczyni się do zwiększenia przychodów w okresie późniejszym w związku z reklamą medialną, bowiem - nawet gdyby wystąpiło w przyszłości zwiększenie sprzedaży - trudno będzie znaleźć potwierdzenie, że wzrost ten wynika z tej przyczyny. W konsekwencji należy uznać, że Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl