ITPP2/443-1447/13/AP - Prawo podmiotu leczniczego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie modernizacji i zmiany sposobu użytkowania części pomieszczeń budynku szpitala wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1447/13/AP Prawo podmiotu leczniczego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie modernizacji i zmiany sposobu użytkowania części pomieszczeń budynku szpitala wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 6 lutego 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi realizacji projektu pn. "R." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 6 lutego 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi realizacji projektu pn. "R.".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 27 grudnia 2012 r. Powiat, będący organem założycielskim Powiatowego Szpitala, podpisał umowę z Województwem o dofinansowanie projektu "R." w ramach Osi Priorytetowej 4 - "Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast", Działania 4.2 -"Rewitalizacja miast" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Zgodnie z jej zapisami projekt jest realizowany przez Powiat oraz Szpital wskazany w umowie jako Partner projektu. Szpital, na podstawie dodatkowej umowy zawartej z Powiatem w sprawie realizacji wspólnego przedsięwzięcia, stał się realizatorem zadań wynikających z zawartych umów. Do zadań Szpitala należy:

1.

opracowanie dokumentacji technicznej,

2.

przeprowadzenie postępowań o zamówienie publiczne zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych,

3.

podpisanie umów z wykonawcami zadań,

4.

promocja projektu.

W fakturach wystawianych przez wykonawców, Szpital wskazany jest jako nabywca towarów i usług. Faktury te Powiat składa w Urzędzie Marszałkowskim jako załącznik do wniosków o płatność. Realizacja projektu dotyczy modernizacji i zmiany sposobu użytkowania części pomieszczeń istniejącego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu. Wspomniane pomieszczenia wykorzystywane będą na potrzeby prosektorium, szatni dla pracowników, na magazyn bielizny oraz na magazyn rzeczy dla chorych pacjentów Szpitala. Projekt przewiduje również zakup wyposażenia i sprzętu dla ww. pomieszczeń, które zostaną uruchomione w pomieszczeniach piwnicznych. W ramach projektu przewidziano również wykonanie drogi dojazdowej do budynków Szpitala oraz wykonanie parkingów. Parkingi wykonane w ramach projektu są otwarte i bezpłatne. Szpital nie pobiera opłat za korzystanie z parkingów i nie planuje wprowadzenia takich odpłatności. Ponieważ projekt dotyczy bezpośrednio zadań wykonywanych przez Szpital niezbędne stało się podpisanie umowy o współpracy w realizacji projektu. Po zakończeniu projektu powstała infrastruktura zostanie przejęta na majątek Szpitala. Całkowita wartość Projektu wynosi 3.090.079,14 zł, z czego 577.819,67 zł to podatek VAT. Wysokość dofinansowania stanowi 70% kwoty wydatków kwalifikowalnych ogółem, tj. 2.163.055,37 zł. 1% wydatków pokrywa Starostwo Powiatowe jako udział własny, a pozostałe wydatki Szpital pokrywa ze środków własnych.

Szpital, jako Partner projektu został zobowiązany do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania VAT w zakresie realizowanego projektu. Zgodnie ze statutem, podstawowym celem Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej obejmującej stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne oraz ambulatoryjne świadczenia zdrowotne. Zagospodarowanie piwnic Szpitala pozwala na umieszczenie w nich pomieszczeń pomocniczych dla funkcjonowania placówki, a włączenie drogi wewnętrznej, objętej projektem, do ciągu komunikacyjnego miasta I., może dla części pacjentów stanowić kluczowe znaczenie dla utrzymania ich przy życiu i powrotu do zdrowia. Zadania realizowane w ramach opisanego wyżej projektu wykorzystywane będą na potrzeby wewnętrzne Szpitala, tj. na potrzeby statutowe. Poza przychodami z tytułu świadczenia usług zdrowotnych korzystających ze zwolnienia z VAT Szpital osiąga przychody m.in. z tytułu najmu wolnych powierzchni, które są opodatkowane podatkiem od towarowi usług. Struktura sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosiła: w roku 2011 - 2,21% oraz w roku 2012 - 2,25%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowy Szpital ma możliwość odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że realizowane przedsięwzięcie służyć będzie świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), są zwolnione od podatku. Przepisem art. 86 ust. 1 ustawy wyrażona została generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Przepis ten stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Skoro Szpital, jako podatnik VAT, realizując przedsięwzięcie nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i stanu pra

wnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl