ITPP2/443-1446/12/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1446/12/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności udostępniania rezultatów badań - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności udostępniania rezultatów badań.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest instytutem naukowym utworzonym na podstawie art. 43 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. Prowadzi działalność statutową i działalność gospodarczą, zarówno opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (usługi naukowo-badawcze), jak i zwolnioną od podatku (wynajem pokoi dla doktorantów instytutu). Wykonuje także działalność statutową, która nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Podatek naliczony, związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi, odliczany jest od podatku należnego przy zastosowaniu wskaźnika struktury zgodnie z art. 90 ww. ustawy.

Wnioskodawca w dniu 30 kwietnia 2012 r. zawarł umowę konsorcjum z Uniwersytetem i spółką J. Celem umowy jest wspólna realizacja projektu badawczo-rozwojowego o nazwie "S.". W ramach umowy, spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w konkursie. Wniosek uzyskał dofinansowanie. Celem prowadzonych wspólnie badań ma być rozwój pomysłu i koncepcji produktu opracowanego przez spółkę. Spółka posiada również wyłączne prawo do komercjalizacji wyników badań oraz podejmuje decyzję co do formy tej komercjalizacji. Komercjalizacja może nastąpić poprzez sprzedaż praw do wyników badań, udzielenie licencji wyłącznej lub licencji niewyłącznych lub wdrożenie na rynek gotowego produktu. W celu komercjalizacji wyników badań i/lub dalszego rozwoju projektu spółka może powołać spółkę prawa handlowego - spółkę celową. W wypadku jej powołania spółka zobowiązana jest do dokonania cesji wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy na spółkę celową. W zamian za wykonywanie przez Wnioskodawcę i uniwersytet obowiązków wynikających z umowy spółka lub powołana w tym celu spółka celowa będzie dokonywać przez 5 lat od daty pierwszych przychodów związanych z komercjalizacją wyników badań, zapłaty na rzecz Wnioskodawcy i uniwersytetu wynagrodzenia o łącznej wysokości 10% (po 5% dla każdego z nich) przychodu uzyskiwanego z tytułu komercjalizacji wyników badań pomniejszonego o należny podatek i podatek dochodowy. Wypłata wynagrodzenia będzie następować raz w roku, w terminie 30 dni od zatwierdzenia przez wspólników spółki lub spółki celowej sprawozdania finansowego za rok ubiegły, jednak nie później niż 6 miesięcy po zakończeniu danego roku obrotowego, z tym jednak zastrzeżeniem, że wynagrodzenie będzie wypłacane dopiero za rok, w którym przychody z tytułu komercjalizacji przewyższą wszelkie koszty poniesione w związku z realizacją i prowadzeniem projektu poniesione od dnia 2 maja 2012 r., w tym koszty: badań, przygotowania do wdrożenia, produkcji preparatu, dystrybucji i sprzedaży oraz administracyjne. Wynagrodzenie, o którym mowa w umowie konsorcjum, będzie otrzymywane z tytułu wykorzystania przez lidera konsorcjum rezultatów wspólnych badań.

W związku z powyższym zadano, w uzupełnieniu wniosku, następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie z tytułu udostępnienia rezultatów badań prowadzonych w ramach konsorcjum dla jego lidera będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, wynagrodzenie uzyskane od lidera konsorcjum za udostępnienie wyników wspólnych badań naukowych nie będzie wynagrodzeniem z tytułu sprzedaży i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Usługami w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji jest uznawane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy. Dana czynność podlega opodatkowaniu tym podatkiem wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy czynnością (zaniechaniem), a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za czynności wykonywane w ramach stosunku prawnego. Zatem otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania usługi (wynagrodzenie musi być należne za jej wykonanie).

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie - jak wynika z treści wniosku - wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę będzie ściśle związane z uzyskaniem korzyści przez wypłacającego, tj. lidera konsorcjum, w postaci korzystania z rezultatów wspólnych badań. Tym samym otrzymywane wynagrodzenie będzie stanowiło odpłatność za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, podlegać będzie opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl