ITPP2/443-1416/12/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1416/12/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach programu Osi Priorytetowej 4 "PO RYBY" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach programu Osi Priorytetowej 4 "PO RYBY".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Okręg Polskiego Związku Wędkarskiego jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS, posiadającym osobowość prawną. Jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego. Związek opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Celem Związku jest m.in. ochrona wód oraz działanie na rzecz ochrony przyrody realizowane przez Społeczną Straż Rybacką powołaną uchwałami Rad Powiatów na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jedn.: Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750) - art. 24 ust. 1 i 1a. Osoby pełniące funkcje w straży rybackiej nie są pracownikami, a prace wykonują społecznie, na podstawie uprawnień uzyskanych od Starostwa Powiatowego. Powołanie Społecznej Straży Rybackiej pociągnęło za sobą konieczność finansowania przez Okręg PZW ich działalności w zakresie środków transportowych, umundurowania, wyposażenia w sprzęt specjalistyczny itp., w celu:

* ochrony środowiska wodnego i jego żywych zasobów, w tym szczególnie ryb w rzekach i w jeziorach,

* przeciwdziałania procederowi kłusownictwa,

* kontroli przestrzegania ustawy o rybactwie śródlądowym i prawa wodnego.

Finansowanie Społecznej Straży Rybackiej dokonywane jest ze środków pieniężnych pochodzących ze składek, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku. Okręg PZW ma zamiar podjąć realizację zadań w ramach Środka 4.1 "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" w ramach Osi Priorytetowej 4 "PO RYBY" Europejskiego Funduszu Rybackiego. Środki przeznaczone będą na wzmocnienie skuteczności działań Społecznych Straży Rybackich działających w Powiatach S., P., oraz Ł., poprzez zakup specjalistycznych środków transportu - 2 samochodów terenowych, przyczep podłodziowych, łodzi patrolowych, silników spalinowych oraz elektrycznych do łodzi, profesjonalnego sprzętu (lornetki, noktowizory, latarki), a także umundurowania. Otrzymane dofinansowanie nie zwiększy obrotu, jak również nie będzie miało wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez jednostkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Okręg Polskiego Związku Wędkarskiego ma prawo do odliczenia naliczonego podatku od zakupów dokonywanych ze środków unijnych w ramach Środka 4.1 "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" programu operacyjnego RYBY Europejskiego Funduszu Rybackiego, przeznaczonych na działalność Społecznej Straży Rybackiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest związku zakupów towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, co skutkuje brakiem prawnej możliwości do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczy towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Uzyskane dofinansowanie dotyczyć będzie czynności zwolnionych od podatku - należny podatek od towarów i usług nie wystąpi. W ocenie Okręgu dokonywane zakupy towarów i usług nie dają prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Okręgowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile - jak wynika z treści wniosku - realizacja zadania nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl