ITPP2/443-1398/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1398/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 stycznia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla czynności zbycia nieruchomości gruntowej w drodze zamiany oraz podstawy opodatkowania tej transakcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla czynności zbycia nieruchomości gruntowej w drodze zamiany oraz podstawy opodatkowania tej transakcji.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod zabudowę, z osobami fizycznymi. Wartości zamienianych nieruchomości zostały określone w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego. Wartości zamienianych nieruchomości nie są równe. Zamiana zostanie dokonana za dopłatą ze strony osoby fizycznej na rzecz Gminy. Rzeczoznawcza majątkowy dokonujący wyceny zamienianych nieruchomości, w operacie szacunkowym określił wartość rynkową nieruchomości w celu zamiany. Określone przez rzeczoznawcę wartości rynkowe będą stanowiły kwoty należne z tytułu zamian.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy w przypadku dokonywania zamiany nieruchomości przez Gminę z osobą fizyczną, Gmina musi do wartości rynkowej nieruchomości wynikającej z operatu szacunkowego doliczyć podatek wg stawki 23%, w przypadku gruntów przeznaczonych pod zabudowę.

* Czy dopłatę należy dodać do wartości rynkowej nieruchomości określonej w operacie szacunkowym i doliczyć podatek.

* Czy dopłata jest kwotą netto i należy do niej doliczyć podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazującego, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów, wartość rynkowa nieruchomości wynikająca z operatu szacunkowego należna z tytułu dostawy nieruchomości, stanowi kwotę należną zawierającą podatek od towarów i usług. Gmina stwierdziła, że podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa nieruchomości pomniejszona o kwotę podatku należnego. Dopłata również jest kwotą należną zawierającą podatek od towarów i usług. W tym przypadku również podstawą opodatkowania jest dopłata pomniejszona o podatek należny. Stawka podatku obowiązująca dla czynności zamiany wynosi 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - według definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Według ust. 3 tego artykułu, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do treści ust. 9 powyższego artykułu, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane oraz niezabudowane ale przeznaczone pod zabudowę. Natomiast zwolnieniu podlegają dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod zabudowę, z osobami fizycznymi. Wartości zamienianych nieruchomości zostały określone w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego, który określił ich wartość rynkową. Wartości zamienianych nieruchomości nie są równe. Zamiana zostanie dokonana za dopłatą ze strony osoby fizycznej na rzecz Gminy. Określone przez rzeczoznawcę wartości rynkowe będą stanowiły kwoty należne z tytułu zamian.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że zamiana gruntu należącego do Gminy będzie stanowić dostawę towaru opodatkowaną według stawki podatku w wysokości 23%, gdyż stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę. Skoro wartości rynkowe nieruchomości określone przez rzeczoznawcę będą stanowiły - jak wskazano we wniosku - kwoty należne z tytułu ich zamiany, to stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, będą zawierały kwoty podatku od towarów i usług. Zatem Gmina prawidłowo uznała, iż podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa nieruchomości (należących do Gminy) pomniejszona o kwotę podatku należnego.

Jednocześnie należy zauważyć, że treść wniosku wskazuje, iż ww. kwoty należne będą uregulowane przez osoby fizyczne poprzez przeniesienie na Gminę nieruchomości stanowiących ich własność oraz stosownej dopłaty w formie pieniężnej. Zatem dopłaty te stanowić będą element kwot należnych i tym samym - wbrew stanowisku Gminy - nie należy ich dodawać do wartości rynkowych nieruchomości. Wobec powyższego udzielenie odpowiedzi na pytanie trzecie stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl