ITPP2/443-1390a/11/RS - Prawo do odliczenia i otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1390a/11/RS Prawo do odliczenia i otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007- 2013, oś priorytetowa 2 Turystyka, działanie 2.1. Wzrost potencjału turystycznego, poddziałanie 2.1.3 Infrastruktura sportowo-rekreacyjna. Efektem projektu będzie modernizacja i wybudowanie nowej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej wokół Jeziora. Realizacja projektu będzie obejmowała 2 Obszary:

Obszar A- całoroczne centrum sportowo-rekreacyjne:

* budowa centrum sportów wodnych i ratownictwa (sauny i łaźnie parowe wraz z niezbędnym zapleczem, przebieralniami dla "morsów" i uprawiających tzw. "nurkowanie podlodowe", infrastruktura do uprawiania sportów zimowych i wodnych jak bojery, łyżwiarstwo),

* budowa zespołu budynków wypożyczalni sprzętu sportowego,

* budowa boisk do siatkówki z budynkami towarzyszącymi,

* wykonanie placu zabaw dla dzieci oraz snowparku/skateparku,

* budowa parkingu,

Obszar D - całoroczna baza sportów kajakarskich:

* budowa całorocznej bazy sportów kajakarskich (całoroczny ośrodek sportowo-rekreacyjny z salą ćwiczeń ogólnorozwojowych, ergometrami, zapleczem odnowy biologicznej, siłownią, sauną, wypożyczalnią sprzętu do sportów wodnych i zimowych: kajaki, kanadyjki, smocze łodzie, narty biegowe, rowery, rolki; hangar na sprzęt pływający),

* budowa całorocznej hali do siatkówki plażowej z salami do squash oraz miejscami parkingowymi,

* budowa obiektu stanowisk sędziowskich z małym zapleczem gastronomicznym na wodzie, tzw. budynek nawodny,

* budowa urządzeń obsługi sprzętu pływającego (pomosty pływające),

* budowa boisk do siatkówki plażowej, placu do obsługi imprez sportowych, placu gier i urządzeń sportowych

* budowa wielofunkcyjnego szlaku turystycznego o funkcji pieszej, rowerowej, narciarskiej,

* budowa urządzeń nawodnych do obsługi wypożyczalni sprzętu,

* wykonanie slipu do wodowania jednostek pływających.

Majątek wytworzony w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy. Na dzień dzisiejszy Gmina nie posiada statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, jednakże przewiduje, że przed rozpoczęciem czynności związanych z realizacją ww. projektu dokona rejestracji dla potrzeb ww. podatku. Gmina przewiduje, że po zrealizowaniu projektu, wszystkie elementy nowowybudowanej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej objęte ww. obszarami A i D zostaną oddanę w dzierżawę (na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami) podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Dzierżawca będzie płacił czynsz dzierżawny na rzecz Gminy. Obowiązkiem dzierżawcy będzie wykorzystywanie użytkowanych obiektów zgodnie z założeniami wynikającymi ze Studium Wykonalności, będącego załącznikiem do wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z zawartą umową pomiędzy Gminą a Instytucją Zarządzającą. Gmina zakłada, że może być jeden dzierżawca całości, bądź też poszczególne obiekty będą oddane w dzierżawę kilku dzierżawcom z zachowaniem integralności projektu oraz funkcji poszczególnych obiektów. Korzystanie z obiektów "powierzchniowych", tj. boisk do piłki siatkowej, koszykowej oraz snowparku/skateparku wiązać się będzie z ponoszeniem jednorazowych opłat przez korzystających. Jednocześnie część obiektów typu: pomosty, czy urządzenia do obsługi, będą służyć działalności opodatkowanej, gdyż np. usługi świadczone z wykorzystaniem tych pomostów będą płatne. Przy pomostach tych będą cumowane jednostki pływające Gminy, które będą wypożyczane przez korzystających. Poza sezonem, jachty, łodzie czy też inne jednostki pływające, których właścicielami są inne podmioty (osoby fizyczne, prawne, klubu sportowe), będą cumowały, co będzie wiązało się z ponoszeniem przez nie opłat. Ponadto na pomostach będą umieszczone urządzenia służące do odbierania nieczystości z jachtów, poboru energii elektrycznej, czy wody. Usługi te będą płatne. Bez pomostów nie jest możliwe samodzielne funkcjonowanie tych urządzeń. Również wielofunkcyjny szlak turystyczny o funkcji rowerowej i narciarskiej będzie w okresie wiosna-jesień miał charakter ogólnodostępny, ale będzie służył działalności opodatkowanej. Gmina planuje umieszczenie w ich ciągu trzech płatnych wypożyczalni rowerów. Natomiast w okresie zimowym ciągi te będą pełniły funkcję tras narciarskich, na których również będą umieszczone płatne wypożyczalnie nart biegowych. Korzystanie z nich nie będzie możliwe poza wytyczonymi i utworzonymi przez profesjonalne urządzenia trasami. Wielofunkcyjne szlaki turystyczne są niezbędną infrastrukturą dla funkcjonowania wypożyczalni rowerów oraz wypożyczalni nart biegowych. Ponadto Gmina na terenie miasta planuje utworzenie sieci punktów wypożyczalni rowerów. W związku z tym przewiduje się, że na wielofunkcyjnych szlakach będą umieszczone wypożyczalnie rowerów wchodzące w skład miejskiej sieci wypożyczalni rowerów. Korzystanie z tych rowerów będzie również związane z ponoszeniem opłat przez korzystających. Obiekty kubaturowe będą (np. hangary, hala do siatkówki plażowej, squasha, itp.) wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej osobiście lub obiekty te będą oddane w dzierżawę (na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami) lub w administrowanie jednostce budżetowej, tj. OSiR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po otrzymaniu statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług Gmina Miejska w związku z wydzierżawieniem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej uzyska prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług służących wytworzeniu opisanej inwestycji lub do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, po uzyskaniu statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, z tytułu oddania efektów projektu (infrastruktury sportowo-rekreacyjnej) za odpłatnością w ramach umowy dzierżawy innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji lub zwrot nadwyżki podatku naliczonego. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina wskazała, że gdyby zrealizowała we własnym zakresie opisany projekt i wydzierżawiała nowopowstałą infrastrukturę sportowo-rekreacyjną innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, to byłaby to czynność cywilnoprawna, z tytułu której byłaby podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Oddanie w dzierżawę majątku nieruchomego, jak i ruchomego stanowi czynność opodatkowaną ww. podatkiem. Końcowo Gmina powołała treść art. 86 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższego przepisu wynika, że dzierżawa jest cywilnoprawną umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, sprowadzającego się do oddania rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na uiszczaniu kwoty ustalonego czynszu dzierżawnego.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że jeżeli - jak wskazano we wniosku - realizowana inwestycja w zakresie budowy infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (całe obszary A i D) będzie związana z czynnościami opodatkowanymi (dzierżawą), Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na jej realizację, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym będzie natomiast konsekwencją uprawnionego odliczenia (wykazania) tego podatku naliczonego we właściwej deklaracji podatkowej.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż kwestia zasadności zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji.

Ponadto informuje się, że w kwestii prawa do odliczenia i otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji ww. projektu przez Ośrodek Sportu i Rekreacji wydano postanowienie nr ITPP2/443-1390b/11/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl