ITPP2/443-139/14/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-139/14/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn.: "P.", "B." oraz działania "F." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 kwietnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn.: "P.", "B." oraz działania "F.".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące stany faktyczne.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową i jest zwolnione podmiotowo w podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 tej ustawy, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Obecnie Stowarzyszenie realizuje projekty OSI IV Leader, w ramach PROW 2007#8722;2013, zgodnie z umową przyznania pomocy z dnia 18 lutego 2011 r. W ramach tej umowy może otrzymywać dofinansowanie na realizację dwóch projektów współpracy w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy":

1.

pn. "P.", którego celem jest wydanie publikacji "P.", organizacja seminarium i jarmarku oraz powstanie koncepcji Szlaku... w 2014 r., aby ocalić od zapomnienia, odkryć i wykorzystać na nowo dziedzictwo kulturowe, jakim jest tradycyjna i regionalna kuchnia. Wydatki związane z tym projektem nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną;

2.

pn. "B.", którego celem jest rozwój turystyki i podniesienie jakości życia mieszkańców, poprzez budowę obiektów infrastruktury turystycznej i społecznej na obszarze realizacji projektu w okresie do końca 2014 r. Operacja polega na budowie obiektów małej infrastruktury turystycznej i społecznej oraz budynku C.P.L. Operacja będzie realizowana na nieruchomościach będących w zależnym posiadaniu poszczególnych lokalnych grup działania. Wydatki dotyczące tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto Stowarzyszenie realizuje działanie "F.", w ramach którego finansowane będą koszty bieżące (administracyjne) LGD, w tym: wynagrodzenia pracowników, podróże służbowe pracowników, najem pomieszczeń biurowych, koszty utrzymania domeny i telefonów oraz koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, w tym: udział w szkoleniach pracowników oraz członków LGD, prowadzenie i aktualizacja strony internetowej. Stowarzyszenie będzie organizować imprezy o charakterze promocyjnym np. W.., udział w targach i imprezach wystawienniczych, a także szkolenia o zróżnicowanej tematyce. Na realizację projektu otrzymuje dofinansowanie, polegające na przekazaniu mu krajowych i unijnych środków publicznych na zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych. Wydatki związane z tym działaniem nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczania podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów związanych z realizacją ww. projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych. W związku z tym, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że od dokonanych zakupów w ramach realizowanych projektów nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Według art. 113 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do dnia 31 grudnia 2013 r., treść ww. przepisu brzmiała następująco: "Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku."

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowych projektów oraz działania, skoro - jak wskazano we wniosku - nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności korzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia w podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie zadano pytania, a wydając niniejszą interpretację tut. organ przyjął powyższe, jako element przedstawionych stanów faktycznych.

Końcowo należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl