ITPP2/443-138/14/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-138/14/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 8 maja 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn: "Wyposażenie obiektu rekreacyjno-sportowego - hali sportowej w J. w sprzęt fitness, sprzęt nagłośnieniowy oraz instalację rejestrująco-monitorującą" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 maja 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn: "Wyposażenie obiektu rekreacyjno-sportowego - hali sportowej w J. w sprzęt fitness, sprzęt nagłośnieniowy oraz instalację rejestrująco-monitorującą".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 sierpnia 1996 r. Klub został zarejestrowany w ewidencji uczniowskich klubów sportowych, prowadzonej przez Wydział Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego. Jest stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów ustawy prawo o stowarzyszeniach i swojego statutu. Celem Klubu jest:

1.

planowanie i organizowanie życia sportowego członków w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe Klubu oraz o pomoc materialną rodziców i sympatyków Klubu,

2.

uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego i poza nim,

3.

organizowanie zajęć sportowych dla członków i sympatyków w celu ich wszechstronnego rozwoju fizycznego i umysłowego,

4.

upowszechnianie idei współzawodnictwa sportowego,

5.

organizowanie działalności sportowej z uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,

6.

kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu,

7.

działanie w kierunku usportowienia dzieci, młodzieży i dorosłych niepełnosprawnych i pochodzących z rodzin patologicznych,

8.

organizowanie, w oparciu o zajęcia sportowe, czasu wolnego młodzieży i dzieci oraz ich letniego i zimowego wypoczynku,

9.

prowadzenie działalności sportowo-rekreacyjnej i rozrywkowej dla członków i sympatyków Klubu,

10.

wpływ kultury fizycznej na upowszechnianie idei prozdrowotnych i proekologicznych wśród członków i sympatyków Klubu.

Klub realizuje operację z zakresu małych projektów, Programu osi 4 "Leader", w ramach działania 4.13 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, pn: "Wyposażenie obiektu rekreacyjno-sportowego - hali sportowej w J. w sprzęt fitness, sprzęt nagłośnieniowy oraz instalację rejestrująco-monitorującą". Projekt dotyczy zakupu:

1. Maszyny eliptycznej, szt.1 - wartość brutto 9.745,00 zł;

2. Roweru treningowego pionowego, szt. 1 - wartość brutto 5.879,00 zł;

3. Wioślarza, szt. 1- wartość brutto 4.560,00 zł;

4. Bramy ze stosem 110 kg i regulacją położenia rączek, szt. 1 - wartość brutto 2.999,00 zł;

5. Zestawu stepów do aerobiku, szt. 15 - wartość brutto 3.150,00 zł;

6. Głośników, szt. 6 - wartość brutto 4.870,80 zł;

7. Miksera typu rack, szt.1 - wartość brutto 1.019,67 zł;

8. Wzmacniacza z crossoverem, szt. 1 - wartość brutto 2.792,10 zł;

9. Eliminatora sprzężeń, szt. 1 - wartość brutto 1.143,90 zł;

10. Skrzyni transportowej, szt. 1 - wartość brutto 947,10 zł;

11. Uchwytów montażowych i wysięgników, szt. 6 - wartość brutto 1.402,20 zł;

12. Okablowania z montażem - wartość brutto 2.460,00 zł;

13. Kamery IP z uchwytem montażowym, szt. 2 - wartość brutto 667,45 zł;

14. Kamery IP z uchwytem montażowym, szt.2 - wartość brutto 799,01 zł;

15. Komputera rejestrującego, szt.1 - wartość brutto 1.947,29 zł;

16. Zasilacza buforowego, szt. 1 - wartość brutto 340,70 zł;

17. Przewodów do kamer i listew instalacyjnych z montażem - wartość brutto 4.250,88 zł.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw."małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 "pod. 1" powyższego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług, w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z "instytucji skarbowej". Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą skierowane na rozwój sportowo-rekreacyjny terenów wiejskich, z których będzie korzystać duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich. Wszystkie planowane działania w ramach "małych projektów" będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Zamierza przygotować wnioski na działania "małe projekty". Żeby prawidłowo przeprowadzić formułę wniosku i realizację projektu zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą "małe projekty", w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty", finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, działanie 4.13 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla "małych projektów", tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3 Leader, ale przyczyniają się do osiągnięci celów tej osi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przestanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Klub nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Stowarzyszenie nie jest uznawane za podatnika podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja zadań objętych rozporządzeniem "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" jest związana z czynnościami, "które podlegają opodatkowaniu" podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym zdarzeniem Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku zapłaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści ww. przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Klubowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonanych w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wynika z treści wniosku - nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a planowane działania będą miały charakter nieodpłatny. Nie będzie również przysługiwać prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl