ITPP2/443-1378/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1378/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 grudnia 2011, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2001 r. Gmina, jako jeden z udziałowców, wniosła do Spółki aport w formie samochodu ciężarowego o wartości 10.000,00 zł, lokalu użytkowego o wartości 59.530,00 zł oraz nieruchomości gruntowej o wartości 60.100,00 zł, na łączną wartość 129.630,00 zł. Na pokrycie udziałów aport wyniósł 24.000,00 zł, pozostała wartość została ujęta na fundusz zapasowy Spółki. Przedmiotem interpretacji jest lokal użytkowy, który jest w trakcie zmiany sposobu użytkowania na lokal mieszkalny. Lokal ten mieści się w budynku mieszkalnym i składa się z pomieszczeń biurowych (55,7 m#178;), warsztatowych i garażowych (181,3 m#178;) oraz udziału w gruncie (1400 m#178;). Spółka od dnia powstania w pomieszczeniach tych miała swoją siedzibę. Obecnie siedziba Spółki mieści się w pomieszczeniu przy ul. K. Pomieszczenia biurowe i warsztatowe zostały przez Spółkę wyremontowane i przystosowane do zamieszkania w celu sprzedaży. Ogólne nakłady na remont wyniosły netto 61.001,85 zł. Spółka od zakupów materiałów i usług odliczyła podatek. Obecnie czeka na decyzję o zmianie sposobu użytkowania lokalu. Poniesione nakłady na remont przekroczyły wartość lokalu przy wniesieniu aportu. Powstałe po modernizacji pomieszczenia mieszkalne nie obejmują garaży. Powstały one po połączeniu byłych pomieszczeń biurowych i socjalnych oraz dobudowaniu niewielkiej przybudówki dla wyrównania pomieszczenia. Utworzony lokal ma pow. ok. 104 m#178; (brak aktualnego pomiaru) i składają się na to pomieszczenia biurowe i socjalne 96,7 m#178; oraz przybudówka 7,26 m#178;. Powierzchnia lokalu mieszkalnego nie przekracza 150 m#178;. Pomieszczenia przeznaczone na lokal mieszkalny nie były przedmiotem najmu. W chwili otrzymania aportem pomieszczeń w 2001 r. Spółka nie miała prawa odliczenia podatku naliczonego, ponieważ czynność ta podlegała zwolnieniu od podatku. Z chwilą podjęcia decyzji o sprzedaży pomieszczeń dokonano ulepszenia lokalu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ulepszeń dokonano w okresie:

* od maja 2009 r. do 9 grudnia 2009 r. - 53.000,00 zł,

* od maja 2011 do 31 sierpnia 2011 r. - 8.405,77 zł.

Wartość początkowa przyjętych aportem pomieszczeń biurowych, warsztatowych i garażowych ogółem wyniosła 59.530,00 zł. Według posiadanej przez Spółkę wyceny z 2005 r. wartość pomieszczeń wyniosła:

* 3 garaże o pow. 38,7 m#178; (13,4 m#178; + 13,0 m#178; + 13,3 m#178;) - 7.400,00 zł,

* pomieszczenia warsztatowe i socjalne o pow. 121,3 m#178; - 11.740,00 zł,

* lokal użytkowy (biura) o pow. 76,90 m#178; - 39.960,00 zł.

Wartość początkowa pomieszczeń przeznaczonych na mieszkanie wynosiła 50.353,00 zł:

* powierzchnia biurowa 76,9 m#178;, wartość 39.960,00 zł,

* pomieszczenia socjalne 20,0 m#178; wartość 10.393,00 zł.

Wartość nakładów poniesionych na ulepszenie lokalu, w stosunku do wartości początkowej, wynosi 121,95%. W związku z tym, iż do 31 grudnia 2009 r. Spółka dokonywała wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, odliczono podatek od towarów i usług od zakupów. Od dnia 1 stycznia 2010 r. Spółka przejęła zadania po zlikwidowanym Zakładzie Administracji Domów Mieszkalnych i dokonuje sprzedaży zwolnionej (czynsze). W 2011 r. od poniesionych nakładów odliczono podatek od towarów i usług w proporcji 97% wynikający z udziału sprzedaży zwolnionej w opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego (po otrzymaniu decyzji o zmianie sposobu użytkowania) należy opodatkować 8% stawką podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyszła sprzedaż lokalu mieszkalnego będzie opodatkowana 8% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z regulacji ust. 2 tego artykułu wynika, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c tego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w 2001 r. otrzymała w formie aportu między innymi lokal użytkowy, który na skutek zmiany sposobu użytkowania będzie lokalem mieszkalnym o pow. nieprzekraczającej 150 m#178;. Przedmiotowy lokal nie był przedmiotem najmu. Spółka ponosiła wydatki na jego ulepszenie (w okresie od maja 2009 r. do 9 grudnia 2009 r. - 53.000,00 zł oraz od maja 2011 r. do 31 sierpnia 2011 r. - 8.405,77 zł), które przekroczyły 30% wartości początkowej lokalu. Spółka do dnia 31 grudnia 2009 r. dokonywała wyłącznie sprzedaży opodatkowanej w związku z tym odliczyła podatek naliczony wynikający z zakupów służących ulepszeniu lokalu. Od dnia 1 stycznia 2010 r. przejęła zadania po zlikwidowanym Zakładzie Administracji Domów Mieszkalnych i dokonuje sprzedaży zwolnionej (czynsze). W 2011 r. od poniesionych nakładów odliczono podatek od towarów i usług w proporcji 97% wynikający z udziału sprzedaży zwolnionej w opodatkowanej.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego lokalu nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Nie będzie również objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ po poniesieniu wydatków na ulepszenie, które przekroczyły 30% wartości początkowej, lokal ten nie był wykorzystywany przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. W związku z powyższym dostawa ww. lokalu, po uzyskaniu decyzji o zmianie sposobu użytkowania, będzie opodatkowana 8% stawką podatku.

Końcowo informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym niniejszą interpretację wydano w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, a załączona do wniosku kserokopia dokumentu nie była przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl