ITPP2/443-1375/11/AK - Ustalenie miejsca świadczenia i opodatkowania VAT usług doradczo-inżynierskich, usług wykonywania analiz rynkowych dotyczących systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz europejskich operatorów telekomunikacyjnych, wykonywanych na rzecz kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1375/11/AK Ustalenie miejsca świadczenia i opodatkowania VAT usług doradczo-inżynierskich, usług wykonywania analiz rynkowych dotyczących systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz europejskich operatorów telekomunikacyjnych, wykonywanych na rzecz kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług doradczo-inżynierskich, usług wykonywania analiz rynkowych dotyczących systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz europejskich operatorów telekomunikacyjnych wykonywanych na rzecz kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług doradczo-inżynierskich, usług wykonywania analiz rynkowych dotyczących systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz europejskich operatorów telekomunikacyjnych wykonywanych na rzecz kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan samodzielną działalność gospodarczą, rozliczając się w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz jestem płatnikiem VAT. We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej określono przedmiot Pana działalności jako 7022Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), 71.12.Z (Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne) oraz 63.99.Z (Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji gdzie indziej niesklasyfikowana).

W dniu 15 sierpnia 2011 r. rozpoczął Pan świadczenie usług doradczo-inżynierskich oraz usług wykonywania analiz rynkowych dotyczących systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz europejskich operatorów telekomunikacyjnych na rzecz firmy mającej wyłącznie siedzibę w USA. W szczególności usługi te sprowadzają się do gromadzenia i przetwarzania danych rynkowych o operatorach telekomunikacyjnych i ich procesach inwestycyjnych, przygotowania projektów i koncepcji inżynierskich oraz doradzania firmie z USA w zakresie strategii rynkowej celem nawiązania bądź rozszerzenia współpracy z europejskimi operatorami telekomunikacyjnymi. Wynagrodzenie za świadczone usługi odbywa się na zasadzie stałej stawki miesięcznej oraz możliwych premiach kwartalnych, zależnych od stopnia realizacji celów biznesowych firmy z USA na rynku europejskim. Wynagrodzenie płatne jest w polskich złotych (PLN), w oparciu o wystawiane przeze Pana faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w oparciu o art. 281 ustawy o podatku od towarów i usług, w opisanym stanie faktycznym, miejscem świadczenia usług jest USA i w związku z tym świadczone usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w związku z tym faktury VAT należy wystawiać w taki sposób, iż w rubryce "VAT" należy wpisać "n.p.o" (skrót od nie podlega opodatkowaniu), a w rubryce "Wartość brutto" należy wykazać kwotę z rubryki "Wartość netto".

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwa jest interpretacja, iż w oparciu o art. 281 ustawy o podatku od towarów i usług, w opisanym stanie faktycznym miejscem świadczenia usług jest USA i w związku z tym świadczone usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i co za tym idzie, faktury VAT należy wystawiać w taki sposób, iż w rubryce "VAT" należy wpisać "n.p.o" (skrót od nie podlega opodatkowaniu) a w rubryce "Wartość brutto" należy wykazać kwotę z rubryki "Wartość netto".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przepisie art. 8 ust. 1 ustawy zdefiniowano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28l pkt 3 i 4 ustawy, w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług a także usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

W myśl § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), przepisy § 5, 7-22 i § 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z ust. 2 powołanego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Z treści wniosku wynika, iż w dniu 15 sierpnia 2011 r. rozpoczął Pan świadczenie usług doradczo-inżynierskich oraz usług wykonywania analiz rynkowych dotyczących systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz europejskich operatorów telekomunikacyjnych na rzecz firmy mającej wyłącznie siedzibę w USA.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia i opodatkowania świadczonych przez Pana usług, skoro firma amerykańska spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy i ma siedzibę w kraju innym niż Polska - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę (tj. Stany Zjednoczone). W konsekwencji oznacza to, iż usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski. W tej sytuacji, zgodnie z wcześniej cytowanym przepisem § 26 ust. 1 i 2 rozporządzenia, świadczenie przedmiotowych usług winien Pan dokumentować fakturą VAT nie zawierającą stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Jakkolwiek słusznie stwierdził Pan, iż świadczone usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, z uwagi na oparcie tego stanowiska na błędnej podstawie prawnej, oceniając całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl