ITPP2/443-1357/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1357/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Główną działalnością Spółki jest produkcja artykułów spożywczych. Wyprodukowane artykuły spożywcze są sprzedawane za pośrednictwem wyspecjalizowanych firm handlowych, które na podstawie zawartych umów handlowych otrzymują dodatkowe wynagrodzenia zgodne z zawartymi umowami. Wypłata premii pieniężnych uzależniona jest wyłącznie od sytematycznego i stałego dokonywania zakupów. W związku z wypłatą ww. premi kontrahenci nie są obowiązani do dokonywania innych czynności na rzecz Spółki poza wymienionymi zakupami. Premia pieniężna jest liczona w sposób procentowy od wartości dokonanych zakupów. Kontrahent wystawia stosowną fakturę VAT ze wskazaniem w jej treści "wynagrodzenie" lub "premia zgodne z umową". Na fakturze VAT wartość premii lub wynagrodzenia jest zwiększona o podatek od toarów i usług w wysokości 23%.

Odniesienie się w fakturze VAT do umowy w sposób bezpośredni stanowi odzwierciedlenie woli stron, iż przedmiotowe wynagrodzenie jest premią pieniężną z tytułu zrealizowanych obrotów. Spółka dokonuje odliczenia podatku naliczonego, gdyż zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy podatkiem naliczonym jest suma wartości podatku wykazana na fakturze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z otrzymanej faktury dokumentującej wypłatę "premi pieniężnej" Spółka w sposób prawidłowy dokonuje pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro kontrahent wystawia fakturę VAT z wykazaną w niej kwotą podatku należnego od czynności podlegającej opodatkowaniu, to Spółka w sposób słuszny dokonuje pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od tak otrzymanej faktury. Spółka wskazała, iż transakcja dokonana na podstawie umowy cywilnoprawnej jest swoistego rodzaju wypłatą "premii pieniężnej" lub wynagrodzenia za dokonane dostawy towarów. Stwierdziła, iż wypłata "premii" jest uzależniona od ilości i wartości dokonanych zakupów. Podniosła, iż zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, jak również zgodnie z interpretacją Ministra Finansów, premie pieniężne otrzymane z tytułu umówionego poziomu zakupów są sklasyfikowane jako czynności stanowiące usługę i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie ma bezwarunkowego charakteru i przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, przy czym podatek naliczony winien wynikać z zakupu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosowanie do brzmienia ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego powodu, że został wykazany na fakturze, jednakże sama transakcja udokumentowana tą fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosowanie do brzmienia art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1 z późn. zm.), "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 8 cyt. ustawy wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmuje transakcje gospodarcze, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy nabywca otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle art. 2 pkt 22 tej ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka produkuje artykuły spożywcze. Wyprodukowane artykuły spożywcze są sprzedawane za pośrednictwem wyspecjalizowanych firm handlowych, które na podstawie zawartych umów handlowych otrzymują dodatkowe wynagrodzenia za dokonywanie systematycznych zakupów od Spółki. "Premia pieniężna" jest liczona w sposób procentowy od wartości dokonanych zakupów. Kontrahent otrzymaną "premię" dokumentuje fakturę VAT ze stawką podatku w wysokości 23%.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro nabycie przez odbiorców prawa do otrzymania od Spółki premii pieniężnych uzależnione jest wyłącznie od dokonania systematycznie zakupów od Spółki, to na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpi - niezależna od obrotu towarami - usługa.

W konsekwencji powyższego, zastosowanie ma art. 88 ust. 3a pkt 2, który wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynności niepodlegające opodatkowaniu. Oznacza to - wbrew stanowisku Spółki - że nie przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych od kontrahenta faktur VAT dokumentujących "wypłatę premii pieniężnych".

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii sposobu dokumentowania faktu wypłaty "premii pieniężnych", ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie zadano pytania.

Z uwagi na fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka otrzymująca fakturę, zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahentów Spółki (nabywców towarów), którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl